Gode leveregler ved lavt stoffskifte


 

Jeg har hatt lavt stoffskifte i mange år.

Jeg har tatt medisin fra 1998, men hadde symptomene på at noe var galt mange år før det.

Lavt stoffskifte og stress er en veldig dårlig kombinasjon.

Stoffskiftet vårt regulerer stressnivået i kroppen.

Når vi tar kjemiske medisiner, er det en del prosesser vi ikke får erstattet.

Blant de er akkurat stressmestringen.

Skal man leve godt med stoffskiftet er det derfor en del ting man bør lære seg.

Jeg gjør oppmerksom på at dette er kun mine egne regler. Jeg påstår ikke at det er sånn for alle.

Lik gjerne siden min på Facebook. http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

1: Kast dårlig samvittighet på bålet.

Hvis man ikke skal stresse, må man passe på å roe ned. Man blir fortere sliten enn andre og trenger derfor hvile. Da har man slett ikke bruk for dårlig samvittighet. Det er også noe vi kun skaper i eget hode. Kan derfor kastes, men er ikke så enkelt så det bør øves på. Man har det mye bedre uten.

 

2: Ikke bry seg om hva andre mener.

Hva andre mener om deg og din sykdom og hva du bør gjøre eller ikke gjøre, det trenger man ikke bry seg med. Å hele tiden prøve å få folk til å forstå er bortkastet. Man får ikke endret andre mennesker og deres mening om en ,har en slett ikke bruk for.  Man må lære seg å stole på seg selv og stå i sin egen kraft. Andres mening er kun nettopp det, noens mening.

 

3: Trim og bevegelse er viktig for å regulere stoffskfiftet.

Lær deg å lytte til egen kropp. Høyintensitetstrening skal man utøve med forsiktighet. Det kan være for tøft for kroppen og man kan miste energi, fremfor å få mer energi. Å gjøre litt er mye bedre enn ingenting. En tur ut i naturen i sakte tempo kan være mer enn nok. For å bygge opp energilageret i kroppen er 1 minutts trening superbra. Tren 1 minutt så du blir andpusten. Det kan være fint å gjøre de dagene man klarer

 

4. Kostholdet er viktig.

Kostholdet er viktig men samtidig skal man ikke stresse sånn med det at det virker mot sin hensikt. Man må ha et kosthold man kan klare å holde. Harde slankekurer anbefales ikke, men et normalt kosthold der man spiser små, men hyppige måltider med mye grønt. Å unngå mye sukker er en stor fordel, men å kose seg litt av og til må man unne seg, hvis ikke vil man bare sprekke og det gjør alt vondt verre. Min regel er å unngå godterier og brus og snacks midt i uken og så koser jeg meg litt med det jeg ønsker meg i helga, men selvfølgelig ikke i store mengder

 

5. Meditasjon

Meditasjon er for meg det aller beste hjelpemiddelet jeg har. Starter jeg dagen med en halv times meditasjon, har jeg mye mer energi og ro utover dagen. Har man dårlig tid, er 5-10 minutter gull verd for kroppen. Så snart jeg sluntrer unna meditasjonene mine, daler min fysiske form. Det er jo også helt gratis. Mye fint som ligger på youtube, finn noen klipp du liker.

 

6. Søvn

Mange har vansker med å sovne eller sover urolig. Etter å ha innført et par knep sover jeg godt. Jeg tar medisinen min om morgenen. Jeg vet at mange liker å ta den om kvelden, det er individuelt, men for meg gikk det utover søvnen. Jeg våknet midt på natten og fikk ikke sove igjen. Etter å ha funnet senga, ligger jeg på ryggen noen minutter og gjør avslappingsøvelser eller litt meditasjon, ca 15 minutter. Jeg hever fotenden i senga så beina kommer litt høyere. Hvis kroppen er veldig urolig, og ikke vil slappe av, da ligger jeg noen minutter på plastspikermatte. Da blir jeg superavslappet.

 

7: Sett grenser

Når man er sliten er man ofte mer nærtagende. Det er lett å ta inn andre sine energier, å la seg dra ned i humør og energi. Lær deg derfor å sette grenser for hvem du er sammen med. Kjenn etter inni deg. Er det noen som drar deg ned, så minuser den kontakten. Finn deg ikke i ting som er urettferdig. Trekk deg unna og hvis det ikke er umulig,da må man si fra. Gå ikke til personangrep, men si kun hvordan en selv føler det. Andre må få være som de er. Det er ikke vår oppgave å endre andre, bare gjøre livet lettest mulig for oss selv. Gjennomfør så de endringene du har behov for, men ikke ha noen forventning om at andre skal forstå det. Forstår de, er det fint, hvis ikke lar vi det bare være.

8: Ikke la hodet lure deg

Ofte lurer vi oss selv trill rundt uten å se det. Vi har lettere for å se hva andre gjør og ikke gjør, enn oss selv.  Det å lære seg selv å kjenne er gull verd. Det å klare å se når gamle tankemønstre stopper oss eller presser oss mot stupet. Gammel frykt og innlærte mønstre vi handler etter. Vi er ikke psykisk syke, men psyken kan spille oss et puss på mange vis. Kun noen få prosent av det vi tenker og gjør er bevisst, resten går på gamle innlærte tanke og handlingsmønstre, og er ubevisst. Et dypdykk inn i eget sinn, er derfor å anbefale. Da kan man få mange ahaopplevelser og få ryddet unna mange hindringer så man får en bedre hverdag.

9: Sjekk nivåer av vitaminer og andre ting kroppen trenger. Det kan ofte være ubalanse i disse, da cellene våre ikke så lett nyttegjør seg med de vitaminene de skal ha. Man kan bli slapp av både b- og d-vitaminmangel og jern og mange andre ting. Man kan og tro at man er underdosert medisinmessig men så viser det seg at det er ting kroppen mangler. Det er derfor viktig å sjekke opp alle sånne ting.

10: Slutt fred med deg selv og sykdommen

Å sitte og synes synd i seg selv, det gagner en ikke. Da får man det bare verre. Man kan se situasjonen man er i og så handler man ut fra det.  Har man lavt stoffskifte, så har man det. Man må gripe fatt i det og prøve å gjøre det kjemiske best mulig. Søke hjelp til man finner den. Deretter må man gjøre det beste utav ting og se mulighetene, fremfor kun å se begrensningene. Mye av det som har hjulpet meg til å få et godt liv med stoffskiftet, er nettopp det å jobbe med egen tankegang. Jeg lever derfor et godt liv i dag, med mine stoffskifteutfordringer, men det har vært en lang lærekurve, for man må gjøre jobben selv. Samtidig er det fint å gjøre jobben selv, for da har man full kontroll og kan gjøre det i eget tempo, helt uavhengig av alle andre.

 

14 kommentarer
    1. Ingen tvl om at denne sykdommen er vanskelig.
      Svigermødrene mine har den, den ene svigerinnen min også. Mama hadde.
      Forskjellen på de er store uten tvil. Alle er aktive så mye som de orker, og svigerinnen min er vell den mest aktive her. Ikke like lett bestandig når huset har inneholdt 7 barn og mann.
      Nå har hun i tillegg to barnabarn, og to er i alle fll flyttet ut. Det ble mye stress, og hun måtte da ut og slappe av?. Hun lærte seg egne regler?
      Svigermor en er bestandig på farta. HAr liksom ikke stoppet henne mere enn akkurat i de 5 første årene av sydommen.
      Svigermor nr to har ødelagte knær, og pusler på i hagen? Men orker ikke mye.
      Jeg tror de er flinke til å leve alle sammen, og etter hva de selv orker?)
      Man må lytte til seg selv.:)

    2. Takk for tips 🙂 Jeg har jo operert bort hele sommerfuglen min jeg…(skjoldbruskkjertelen) og hadde lavt stoffskifte, og går på medisiner resten av livet. Trenger å passe på sånn som du beskriver her 🙂

    3. Ja, dette her kjente jeg meg veldig godt igjen i. Og har mange av de samme levereglene. Det har vært en tøff læringskurve, men man lærer jo så lenge man lever sies det 🙂
      Jeg tar også medisinene om morgenen. Det er lettere å huske de da. Og i tillegg tar jeg B12 og D-vitaminer. For der skranter det nemlig hos meg.
      Jeg fikk diagnosen tidlig på 90 tallet, så har hatt noen års læretid 😉 I tillegg har jeg fått andre ting, som har utviklet seg de siste årene. Så nå er det nye prosesser, og nye ting som skal læres, i samme forbindelse.
      Dette var fint å lese. Og veldig gjenkjennbart. Litt greit å få det listet opp på en måte 😉

    4. Mange gode tips her, har ikke den sykdommen, men som sagt mange nyttige tips !
      Innstilling, hvordan vi innretter oss og aksepterer det vi ikke kan forandre tror jeg er viktig. Også er jo tankenes kraft enorm da.

    5. Dette var utrolig bra skrevet. Jeg har selv hatt lavt stoffskifte siden 1982. Det er ofte vanskelig for en med lavt stoffskifte å klare å sette ord på hvordan man har det overfor andre, og ikke minst å lære seg å kjenne og godta sin egen sykdom og finne ut hvordan man best kan leve med den.

    6. Er vel gode leveregler for alle dette. ☺️
      Jeg har lavt stoffskifte, og sliter m medisinene. Bruker Levaxin, men synes de gir bivirkninger som er vanskelige.. så jeg er litt av og på.
      Men som student, jobbene og alenemamma, så er det jo viktig å fungere. ☺️
      God påske 🐣

    7. Det var gode regler, og et bra innlegg. Jeg skal sjekke forholdene mine i morgen, ganske trøtt for tiden, men høsten og andre ting spiller nok inn. Men bra å sette fokus på. Har foreløbig levd godt med lavt stoffskifte, og har tenkt å fortsette med det 🙂

    8. Ja veldig mange lever akkurat som de har gjort før, så gå for det 🙂 Jeg holder jo på å prøve å slutte for skulle sikkert ikke hatt medisin. Overgangen fra sommer til høst kan merkes når man har lavt stoffskifte for det er som om alt går tregere på et vis :)Min matgale verden:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg