Fra Alta til Øksfjord

Jeg var på søskenbarntreff i Alta 5-8 juni. Min mor er fra Skognes, en liten gård man må ha båt for å besøke. Det var litt for surt og kaldt denne dagen til at vi kunne dra over fjorden i åpen båt, så det får vi få til en annen gang. Jeg var der i august 2010.

Vi leide likevel bil og kjørte fra Alta til Øksfjord bare for å se oss litt rundt og hilse på noen av våre mange slektninger.

Det er ikke all verdens til kvalitet på bildene. Det var litt overskyet når vi startet og jeg tok de fleste gjennom bilvinduet.



Tirpitz  lå der en stund, før den ble senket utenfor Tromsø











Utrolig hvor fint det blir når den blå himmelen får komme frem







Vi måtte jo bare stoppe ved en samecamp. Tidlig i sesongen, lite å få kjøpt annet enn produsert i Kina, men tørket reinkjøtt var gode saker.



Sopnes Kirke ble ikke brent under krigen. Tyskerne turde ikke brenne de kirkene som hadde kirkegårder. Det er den Luthersk-Læstadianske menighet som har tilhørighet i denne kirken.

Her er tuftene etter huset der mamma er fra. Selve huset ble brent under krigen og deretter gjenoppbygd. Senere ble det flyttet til Øksfjordbotn der det er i bruk den dag i dag.

Så langt unna er det. Man må over  fjorden her med båt.



Gressklipper i Finnmark. Innbyggererne er slett ikke noe glad for at reinen går i hagene deres og det kan vi jo forstå.

Så har vi kommet til veis ende for denne gang. Nå ser vi Lopphavet. Dette er ute på neset i Øksfjord, så langt man kommer med bil. Vil man videre fra Øksfjord må man ta ferge.


Det var minner fra min Finnmarkstur, ikke bilder av toppkvalitet men sånn var det på den dagen jeg var på tur. Vakkert er det ihvertfall i Finnmark.

12 kommentarer
    1. Veldig vakkert. Og de strendene er bare helt nydelige. Så bra du hadde en fin tur, selv om du ikke kom deg over fjorden, men man bør jo ha noe igjen, sånn at det ikke blir så lenge til neste gang 🙂

    2. Jeg har aldri vært i Finnmark. Vet at mange som har vært der blir helt betatt, så kanskje en gang….. Rart å tenke på…at noen er avhengig av båt for å komme seg til fastlandet. Jeg tror ikke jeg hadde trivdes med å bo på ei øy, men å dra på besøk, ja, det kunne vært ok! 🙂

    3. Finnmark er toppers og jeg har vært en del forskjellige steder der oppe 🙂 Og fjell og fiskevær og små steder 🙂 Synes det var mange fine bilder jeg 🙂

    4. Så langt nord som Finnmark har jeg ikke vært enda, men det kommer en gang! Flott natur, og jeg synes jo det er litt eksotisk med rein i hagen (selv om jeg ser at det ikke er alle som er like fornøyd). I Østfold har svigerinnen min rådyr i hagen som spiser opp blomstene, og det er like irriterende for dem. Jeg synes det høres spennende ut – tenk å se dyrene på så kort avstand – men det holder selvsagt å se dem et par ganger.
      Tenk å vokse opp der din mor bodde- langt fra folk og sivilisasjon. Og så måtte de bruke båt. Tenk om noen ble syk og måtte ro over fjorden, det var nok helt annerledes før i tiden. Nå skal alt være tilgjengelig for alle.
      Takk for turen gjennom fine bilder 🙂

    5. Jeg elsker Finnmark jeg <3 Var gift med en finnmarking, vi var i lag i 21 år. Og noe av det jeg savner er turene til Finnmark 🙂 Det er en vill, øde og vakker natur. Helt magisk <3
      Det var kjekt å se bildene dine. De viser jo hvordan det er der 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg