Opplevelser er litt som ferskvare

Opplevelser er litt som ferskvare

De må pakkes ned og så lagres, for å kunne bevare dem

Kjøttet i fryseren, men følelser i hjertet

Jeg har hatt en minnerik helg

Jeg har vært i min mors Finnmarksrike

Truffet min familie, kjent på tilhørigheten

Det har vært nydelig

Manglende biter av puslespillet blir delt ut

 

Mange gode samtaler

Små og store steiner er blitt plukket ut av ryggsekken

De blir erstattet med kjærlighet og gode minner

Hva kan vel være bedre enn det

Jeg tror vi lagrer mye av våre foreldres minner i våre energier

Når jeg lander på flyplassen i Alta, går det gjennom hodet mitt at nå kommer jeg hjem

Tårene fyller øynene

Jeg får en fred inni meg

Det føles så veldig riktig

Det er som om brikker faller på plass

Da kan man spørre seg hvorfor jeg kjenner det sånn

Jeg har knapt vært der før, kun 3 ganger før i hele mitt liv

Jeg har ingen fysisk tilhørighet til denne delen av landet

Likevel føles det som om jeg finner igjen noe kjært jeg har mistet

Det forteller meg at jeg er en bærer av også min mors historie

At jeg får inn hennes tilhørighet

Det er det hun mistet som nå kommer på plass igjen

I meg

Ja, det høres litt rart ut, men sånn føles det for meg

Som om hun blir mer hel inni seg via meg, enda hun har gått bort

 

Så har vi alle menneskemøtene

Alle samtalene

De nære, gode

Der man blir lyttet til fordi vedkommende føler du har behov for å fortelle

Jeg var og så heldig å ha et nært møte utenom familien

Et fint, men akk så kort møte, med en facebook venn

Et møte der man kjenner gleden over gjenkjennelsen i blikk og energier

Der vi via energiene våre utveksler informasjon vi begge har bruk for

Her jeg sitter nå i min egen stue, føles dette veldig sterkt

 

Følger man hjertet, føles alt så stort

Ting legger seg til rette

Vi møter de vi skal og når tiden er moden for det

Til og med værgudene var på vår side

Jeg fylles av en enorm glede og takknemlighet

Jeg føler meg som den lykkeligste piken på jord

Akkurat nå

I dag

 

ps bilder fra turen kommer når jeg får redigert dem.

 

12 kommentarer
    1. Det er jo en glede bare å lese innlegget ditt.
      Slike møter er liksom ikke hverdagskost, og dermed blir de så store.
      Jeg kjenner på at jeg vet hva du mener med å komme hjem.
      Jeg har det slik en plass jeg ikke har tilhørighet til i det hele tatt. Det er rart, men har valgt å nyte kontra å gruble.
      Deilig å vite at tingene faller på plass, og at opplevelsen gjør en mere hel.
      Godt å kunne sitte etterpå og tenke dette ble bare helt rett.:)

    2. Så kjekt å lese dette 🙂 Det er jo noe du vil huske for all tid. Den nærheten til stedet og menneskene. Så utrolig viktig å finne ut.
      Jeg har selv et sted som er viktig for meg. Det er et sted som har tilhørt familien. Men ikke nå lenger. Nå disponeres stedet av Turistforeningen. Men hver gang jeg er der, føler jeg en sterk tilhørighet. Det er min fars familie som er derfra. Og om gården ikke hadde blitt solgt, men heller fulgt odelen, ville gården tilhørt meg i dag. Nå er ikke jeg noen gårdsjente på noen måte. Men inni meg føler jeg at gården ER min. Hver gang jeg er der 🙂 Men det er i hjertet, og sånn tror jeg det er best at det er 🙂

    3. Å så bra at du hadde en fin helg! Det var sikkert spennende å møte fjerne slektninger, og å se din mors Finnmarksrike. Blir kjekt å se bilder 🙂 gleder meg til det

    4. Tusen takk for fine ord Mariann! De traff meg dypt i hjertet, og føltes ut som akkurat det jeg trengte i dag. I morgen er en ny dag og livet det er her og nå. Og ting går over med tiden, og jeg vet akkurat hva jeg skal og vil jobbe mot plutselig. Det føles ut som noe er på vei til å løsne, og jeg forstår mer og mer av meg selv og mine prosesser og mine mål. Takk for at du er min venn!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg