Greier du å snu

 

Hodet vårt lager seg tankemønster

Vi handler ubevisst etter de mønstrene.

Ofte er det så innmari vanskelig å endre de

For det første må vi se de

Det er ikke noe enkel sak

Deretter må de tranformes om

Vi må erstatte en tanke med en annen

Det første vi må gjøre da er å arrestere tanken

Det vil si, bli beviisst den når den kommer

Stoppe opp og ta tak i den

Deretter må vi ha en plan på hva vi skal erstatte den med

 

 

La oss ta et eksempel

Du her en kollega som får frem det verste i deg

Hver gang dere møtes, reagerer du med irritasjon og blir ofte nedfor

Det er som om du drar til deg av dennes negative energier

Vedkommende kan til og med være hyggelig, likevel reagerer du

Det er noe hos denne som trigger deg

Kanskje du ikke vet hvorfor

90 prosent av våre handlinger er ubevisste tankemønstre

Hjernen din har lært seg at når du møter denne personen, blir det ubehagelig for deg

Kanskje denne minner deg om noen du møtte som barn

Minner som ikke er så gode

I og med at dere må ha omgang med hverandre, er dette fint å få endret

Du vet at du får ikke endret denne personen

Du må endre noe i deg selv

 

 

Du tenker gang på gang at neste gang går det fint

Så viser det seg at det gjør ikke det

Det fortsetter og fortsetter og du blir veldig sliten

Da er tankens kraft god å ha

Sett deg ned i meditasjon og øv

Kom først til forsoning med at du ikke kan endre denne personen

Øv på å møte denne personen på en hyggelig måte

Se for deg at dere smiler og har det hyggelig sammen

Snakke sammen om hyggelige temaer

På denne måten får hjernen din øvd seg på nye tankemønstre

 

 

Neste gang dere møtes, vil det ikke komme så overaskende på deg

Nå har du øvd

Selv om du ikke får det til med en gang, så ikke gi opp

Innbarkede tankemønstre kan kreve litt innsats for å snu

Men du verden hvor morsomt det er når ting endres

Plutselig en dag står du der og har glemt hvordan det var før

Hele situasjonen er annerledes

Du tror kanskje ikke på meg, men jeg har prøvd dette mange ganger

Det funker ihvertfall for meg

I dag

 

10 kommentarer
    1. Ingen tvil om at noen mennesker er de som treffer deg der de ikke burde.
      Jeg er veldig bevist det, og jobber medd e tankene.
      Jeg har stort sett en grei innstilling til at det skal gå greit, og da gjør det de.
      Noen menensker klarer alikevell ikke å være “greie” de velger jeg å la tankene styre som før::)

    2. Ja, dette tror jeg på!Vi greier det nok med litt øvelse! Hvor mange ganger har jeg ikke tenkt : “Hvorfor skal det alltid være ei Hurpe eller En Brautende, Sjølgod Fyr på en arbeidsplass….. eller en annen arena i livet mitt?” Da har jeg tenkt at det er noe “Feil” med den personen….. “Så godt JEG kunne ha hatt det hvis det ikke var for DEG!” Jeg synes det er spennende med slike øvelser som du skisserer. De gangene jeg har klart å løse noe ved hjelp av kjærlige tanker, vennlighet og forståelse , har resultatet alltid blitt så mye bedre enn når jeg har vært forurettet og sjølrettferdig! 🙂

    3. “Enegityver” kaller jeg sånne mennesker. For noen ganger føler jeg at all energien min bare forsvinner sammen med andre. Ofte er denne personen litt stressende eller småsur (kanskje uten å mene det), men jeg merker at det gjør noe med meg. Selv om jeg prøver å være hyggelig og rolig, så blir jeg liksom litt “tappet”. Jeg jobber med en som dette, så jeg kan liksom ikke unngå personen heller, men jeg prøver – jeg prøver virkelig – å ikke bli påvirket av vedkommende. Jeg prøver å gjøre ting lettere for denne “energityven”, sånn at det en dag kanskje ikke blir sånn. Og jeg gir ikke opp, for jeg nekter å la andre gjøre min hverdag grå! Ha en fantastisk lørdagskveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg