Bøker lest april, mai og juni 2015

Løvetemmeren av Camilla Läckberg

Läckbergs siste krim. Jeg liker alle hennes bøker, også denne. Lettlest krim, men den var nok litt mer brutal enn det man er vant til fra henne. For meg var den spennende og det var ikke så lett å gjette hvordan historien hang sammen, akkurat sånn som en god krim skal være

Alle bilder og tekst under bildene er hentet fra Bokklubbens sider

Januarkulda holder Fjällbacka i et jerngrep. En enslig rytter får sitt livs sjokk da en halvnaken jente kommer løpende ut av skogen, rett ut på veien – og foran en bil. Sjåføren rekker ikke å stoppe. Da Patrik Hedström og hans kollegaer ved Tanumshede politistasjon blir varslet om ulykken, er jenta allerede død. For fire måneder siden forsvant hun på vei hjem fra den lokale rideskolen, og siden er det ingen som har sett henne. Det viser seg at hun er blitt utsatt for sjokkerende brutal behandling i den perioden hun har vært forsvunnet. Som om ikke det er ille nok, frykter Patrik Hedström og hans kollegaer at hun ikke er alene om denne grusomme skjebnen. Flere unge jenter har forsvunnet med ujevne mellomrom, fra et stort geografisk område – men finnes det et mønster?

 

Jordmoren fra Venezia

Dette var en bok for meg, tror nok det er en såkalt dameroman, med alt det innebærer. En passe porsjon historie, spenning og romantikk gjør at boken er spennende fra første til siste side. Ypperlig som ferielektyre.

 Vi er i 1600-tallets Venezia. Hannah Levi er kjent over hele byen som en dyktig jordmor. Når en kristen greve banker på døren hennes, i den jødiske gettoen og trygler om hjelp for sin fødende kone som holder på å dø, er Hannah tvunget til å ta en vanskelig avgjørelse. Ikke bare er det forbudt for jøder å gi medisinsk behandling til kristne, det straffes også med tortur og døden. Men hun vet at med den enorme pengesummen som greven tilbyr henne kan hun kjøpe fri sin ektemann, Isak, som har blitt solgt som slave på Malta. Kan hun redde moren og kan hun redde det lille barnet som skal bli arvingen til greven? Og kan hun redde seg selv og Isak og deres fremtid uten å fare for livet til alle i gettoen? Jordmoren i Venezia er en gripende historisk roman som vil fortrylle leserne med sin spennende handling og levenede skildringer fa 1600-tallets Venezia.  

 

Favoritten av de bøkene jeg har lest nå på forsommeren er I skyggen av banyantreet av Vaddey Rattner.

En bok fra Kambodsja under revolusjonen, basert på den sanne historien til forfatteren selv. Dette er en bok som bør inn i pensum for alle som liker å lese, både menn og kvinner. Et fantastisk vakkert språk og en grusom historie. Dette er en av de bøkene som gir mening til min leseglede. Denne romanen går inn blant mine 10 favoritter, helt klart. Aldri tror jeg at jeg kommer til å glemme denne leseoppplevelsen. Den sitter langt inne i sjela mi.

i skyggen av Banyantreet

Raami er sju år. Det er like før den syttende april 1975. Alle forbereder feiringen av khmerisk nyttår. I det store huset vi befinner oss i, i Kambodsjas hovedstad Phnom Penh, er luksusen magisk. Lotusfrøgrøt med palmesukker. Ris med ristede sesamfrø og revet kokos. Suppe med nudler og biff, toppet med korianderblader og stjerneanis. Soppomelett og skiver med franskbrød. Og på et sølvfat: Mango og papaya plukket fra trærne bak huset. Tjenere vasker og boner gulvene. Teppene bankes og luftes i solen, porselenet ordnes, sølvet pusses og silken glattes og parfymeres. Og der, midt på gårdsplassen står banyantreet, med greiner så lange at de når helt fram til balkongen der Raami står. Skyggen av treets blader legger seg over henne som små lapper av silke. Raami er prinsesse og tilhører den kambodsjanske kongefamilien. Faren er prins. Han er et stykke uti arverekken, men like fullt Sisowath Ayuravann, Tigerprinsen. Han er også en kjent poet i landet.

Men i stedet for nyttårsfest går startskuddet for Røde Khmers revolusjon. Ingen er trygge lenger. Spesielt ikke medlemmer av kongefamilien.

 

Daisysisters av Henning Mankell

Dette var en bok av Mankell som hadde gått meg hus forbi. Den ble utgitt på 80 tallet så det er ikke noe ny bok. Jeg synes bøkene Mankell skriver om mennesker er veldig gode. Jeg møtte han en gang under en bokkafe og sa det til han at jeg likte så godt måten han  beskrev hva som var i hodet på et menneske. Han sa at det var en forfatters jobb, men det er sannelig ikke alle som klarer nettopp dette. Jeg likte godt denne boken, men den ble litt kjedelig i perioder, så den kunne godt ha vært noen sider kortere. Favoritten min av Henning Mankell foruten krimbøkene hans, er Italienske sko.

Daisy Sisters (svensk utg. 1982) er en historisk roman om Sverige gjennom fire tiår, fra 1941 til 1981. Boka viser oss en annen side av den mangfoldige Mankell. De kaller seg Daisy Sisters. Elna og Vivi heter de, og er på vei med sykkel og oppakning mot den norske grensen. Det er krigsåret 1941 og endelig en ordentlig sommer etter den verste vinteren i manns minne. Men snart skal urovekkende hendelser slå inn på deres vei ? En lettlest og engasjerende roman med kvinner i hovedrollene, en beretning om drømmer, håp og bister virkelighet.

 

Så gav jeg meg i kast med en trilogi jeg har gledet meg til å lese, om skogfinnene på Finnskogen. Lettleste bøker av Britt Karin Larsen. Jeg likte veldig godt de to første,men den tredje ble litt kjedelig for meg. Jeg føler ofte at i starten har forfattteren en historie å fortelle men så skal det bli flere bøker og så må man til å dikte, man forteller ikke fra hjertet lenger på et vis. Det er skrevet enda to bøker i serien, og det blir nok til at jeg leser de også, men de har ikke kommet inn på leselisten enda. Men jeg likte godt bøkene, det gjorde jeg og anbefaler dem gjerne. Hvis man sammenligner med Karitasbøkene, fra Island, som er blitt så populær, så skulle også disse bøkene blitt solgt i flere land i Norden.

Bli med hundre år tilbake i tid og møt skogfinnene i en historie du sent vil glemme. Himmelbjørnens skog er en frittstående fortsettelse av den kritikerroste romanen Det vokser et tre i Mostamägg (2009) I grenseskogene mellom Hedmark og Värmland på attenhundretallet, møter vi en etnisk minoritet, den skogfinske. I Tanelis fravær strever Lina, Oluf, guttungen Jussi og de andre barna med å sette opp igjen det nedbrente torpet Mostamägg, men så trues det med fogdens folk, bygger de ikke på lovlig grunn? Den medrivende handlingen tar oss også med til datidens Christiania og Akershus festning, hvor slavene hugger stein til byens nye universitet. Medrivende, ømt og intenst skildrer Britt Karin Larsen kampen for å overleve, og båndene til den naturen Lina, Taneli og de andre henter styrke og livberging hos.

12 kommentarer
    1. Her var det mange gode tips. Jeg kommer fra en veldig leseglad familie, og broren min eier sitt eget forlag, med ca. 11 ansatte 🙂 Han har stor boksamling, så jeg låner ofte bøker både fra han, og fra forlaget hans 🙂
      Jeg har notert herfra bøker jeg har lyst å lese, så får vi se om han har dem i samlingen sin, eller om jeg må ut på bokhandel snart 🙂
      Akkurat nå leser jeg Jo Nesbø: Flaggermusmannen 🙂
      Jeg kan også anbefale et par bøker om du ikke allerede har lest dem, begge fra forlaget til broren min:
      Smertens Aveny av Roar Sørensen
      Stryk meg over håret av Agnes L. Matre
      I tillegg var de gruelig gode, bøkene til Johan Theorin. Jeg fikk dem selv anbefalt, og lånte de av min bror, de er ikke fra min brors forlag.
      Men den boken som har beveget meg mest av de siste bøkene jeg har lest, er Et helt halvt år av Jojo Moyes.
      Den beveget meg så mye at jeg til og med gråt i enkelte av kapitlene. Litt vanskelig å lese når salte tårer presser på, men gikk greit det også 🙂
      Det er utrolig kjekt og lærerikt å lese. Veldig kjekt også at du delte ut hva du har lest, og til og med handlingen. Veldig fristende da 🙂

    2. Eva: Tusen takk for anbefalinger. Et helvt halvt år har jeg på e-bok og den andre boken av han, er med i kofferten 🙂 Har du lest kunsten å høre hjerteslag og kunsten å være den man er, hvis ikke anbefaler jeg de veldig varmt. De er nydelige. Johan Theorin har jeg lest den første bare, har en til i hylla på vent. Jeg har en egen fane for bøker i bloggen. Greit for min egen del også så jeg ser hva jeg har lest 🙂 Nå har jeg pakket en hel haug til ferien:)

    3. Nei, de bøkene har jeg ikke lest 🙂 Men skal søke dem opp 🙂
      Jeg har en sånn album på facebook jeg, hvor jeg skriver ned og legger inn bilde av alle bøkene jeg leser. Synes det er kjempegreit, spesielt hvis jeg skal anbefale noe for noen. Fint å gå inn i bildebiblioteket mitt 😉
      Du må kose deg masse i ferien. Det er kjekt å pakke til ferie, men litt mindre kjekt å pakke ut igjen etterpå 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg