Hva innebærer det å se seg selv med kjærlighet

Det er også mye godt som kommer i kjølvannet av å se seg selv med mer kjærlighet. Når vi  begynner å se oss selv med mer kjærlighet er det enkelt å tilgi seg selv for ikke å være perfekt. Dermed er det enkelt å tilgi andre. Det er enkelt å   hjelpe andre til å finne sin egen styrke, fordi en selv føler seg sterk. Det er enkelt å la andre føle seg elsket, fordi en selv føler seg fylt med kjærlighet. Det er enkelt å gi andre muligheten til å skinne, fordi en selv føler at en er sterk i sitt eget lys. Det er enkelt å la andre få komme først, fordi en selv føler at en setter seg selv først. Det er enkelt å gi ubetinget  kjærlighet til den man elsker, uten å sette betingelser på kjærligheten. Det er enkelt å gi andre en følelse av at de er viktige og spesielle fordi en selv har gitt selg selv mandat til å ta plass  i sitt eget liv.
I det stille kan en rett og slett smile over at andre føler velvære på grunn av vennlige ord eller handlinger som kommer fra det nye selvbildet skapt gjennom denne prosessen.

http://www.annekristine.no/2015/03/12/the-fear-og-growing-frykten-for-a-vokse/

http://www.annekristine.no/

 

I dag vil jeg dvele litt med disse fine ordene til Anne-Kristine Augestad

Det snakkes så mye i dag om at vi er blitt et egoistisk samfunn

Alle tenker på seg selv først

Jeg kan bare si hva jeg tror

Det er at det vil jeg ikke tro på, rett og slett

Ja, kanskje har det vært sånn en stund nå

Vi vil opp og frem, karrierer og utseende er viktigst

Status og fasader

Men jeg tror vi er i ferd med å snu

Vi får helt andre verdier

En etter en finner ut hva livet egentlig dreier seg om

Og det er jo kjærlighet, hva annet

 

Disse ordene til Anne-Kristien forklarer alt så fint

Vi blir ikke mer egoistiske av å sette oss selv i sentrum

Av å ta vare på oss selv først

Det er helt motsatt

Hvis vi først elsker oss selv for den vi er, blir vi også rausere mot andre

Mye av de følelsene andre får frem i oss, er ting vi sliter med selv

Det rare er at når vi først finner fred med oss selv, så skjer det noe rart

Omgivelsene våre endrer seg

Det er som om vi skaper noe nytt

Kun med å endre oss selv

Episodene med alle de som irriterte oss eller kritiserte oss, de forsvinner

Vi forstår at mye av det har vi titrekt oss selv

Det er en fantastisk opplevelse

Velkommen inn i freden

I dag

 

MG_3210-1-300x286.jpg

?Når du vet hvordan du skal bruke lys og kjærlighet, vil ingenting på denne siden eller den andre siden skremme deg. Alt mørke blir borte når du er glad i deg selv. ?

? Anne-Kristine Augestad fra boken Vindu mot en annen verden

6 kommentarer
    1. Å se på seg selv med kjærlighet… Jeg må si at jeg nøyer meg med å være litt glad i meg selv. Ikke nok bestandig, men prøver i alle fall.
      Jeg kjenner at av og til skulle en sagt noe fint til speilet, men det er så mye lettere å ikke si noe, eller noe dumt.
      Allikevel er jeg veldig flink til å poengtere de andres gode sider… Så mye enklere..)

    2. Det er mye sant i det du sier, for man må ha det godt med seg selv 🙂 Men jeg har også en annen opplevelse fra jeg var yngre, og det er at når jeg slet med meg selv, og bare gikk og balet med mine egne problemer og jeg selv fikk FOR mye fokus hos meg selv, så ble ikke DET bra heller. Så jeg vendte fokuset utover, hvordan jeg kunne gjøre noe hjelpe noen, sette noen andre i fokus…og DET endret mitt eget humør, og det jeg slet med…Som ble bittelite og ikke noe å bry seg om egentlig 🙂 Vet ikke om du skjønner hva jeg mener, men for meg har ofte fokuset utover vært med å endre å gjøre mitt eget liv bedre 🙂

    3. frodith: Jo ,jeg skjønner hva du mener:) Men det er veldig mange som er snill med mange andre men streng med seg selv. Ikke noe de selv gjør eller er, er bra nok. Man skal ikke bli egosentrisk og grave seg ned i seg selv, men bli glad i seg selv og så gi til andre:)

    4. Dette høres veldig fint ut, men kanskje ikke alltid lett å etterleve? Men jeg er helt enig at man må være glad i seg selv for å kunne gi noe positivt til andre, og vi kan nok alle bli bedre til å ta vare på våre medmennesker 🙂

    5. margarites: Nei, at det er lett er det kanskje ikke og kanskje vi aldri kommer helt i mål, men du verden hvor mye bedre jeg har det med meg selv etter at jeg begynte å sette pris på den jeg er, istedenfor å se alle feilene mine. Da er jeg ikke så sårbar lenger heller. Vi modnes jo ofte når vi blir eldre også, så mye av det kommer av seg selv. Vi blir vel litt mer tolerente og forståelsesfulle med årene eller blir vi ikke det, hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg