Misforstå meg ikke. Men jeg vil så gjerne være glad.

Misforstå meg ikke

Men jeg vil så gjerne være glad

Jeg vil ha det godt

På veien som heter livet

 Den veien som rommer så mye

Både smerte og kjærlighet og glede

Den veien som bare er min

 

Det er humper i den veien

Av og til store krater

Jeg stuper dit ned og jeg karrer meg opp igjen

Hele tiden vil jeg videre

Videre og videre

Det er ikke noe alternativ å stoppe opp

 

Noen ganger blir veien smal

Så smal at jeg nesten ikke kommer forbi

Kanskje jeg blir parkert fullstendig for en periode

Da må jeg finne meg i det

Jeg må vente en stund og kanskje litt til

Kanskje jeg sakte, men sikkert, kan grave meg frem

Finne en liten passasje

Dette er ikke tiden for å gi opp

Jeg vil videre

 

Så oppdager jeg det fine langs veien

Så mye vakkert det er

Kanskje det er veldig vakkert der jeg måtte stoppe også

Kanskje jeg kan finne litt glede der og

Noen vakre blomster i veikanten

Noen gode mennesker som er der sammen med meg

Kanskje utsikten er begrenset, men litt kan jeg se

Og se det lysner i horisonten

Solen titter frem

Hadde jeg hele tiden hastet avgårde, ja da ville jeg mistet den soloppgangen

 

Årene går, man ser seg tilbake

Man ser alle svingene man har passert

Alle bakketopper jeg har gått over

Dype daler og høye fjell

Man oppdager at mye er opp til oss selv

Stadig må jeg ta nye valg

Vil jeg glede meg over at jeg får være underveis

Underveis på veien som heter livet

Eller vil jeg sørge over at det ikke går fortere, at veien er bredere,

Det er opp til meg selv

 

Jeg har tatt mitt valg

Jeg vil velge å se rosens skjønnhet åpenbare seg foran meg

Jeg vet den har torner og at jeg kan stikke meg

Likevel velger jeg fokuset på det vakre rosen gir meg

Jeg velger å glede meg over menneskene jeg møter på veien

Hadde jeg gått en annen vei, ville ikke disse vært her

Alle er de mine læremestre

Noen har en lærdom som føles god, mens andre smerter med sin lære

Likevel ser jeg at det er en del av mitt pensum

De hjelper meg til å se hvem jeg vil være

Hvordan jeg vil møte mine medmennesker

Hvordan jeg vil forme min dag

 

Humpene kan være vonde

Såre, vanskelige, smertefulle for hele kroppen min

Men jeg vet i mitt hjerte at jeg må over

Jeg søker og leter, av og til som etter nålen i høystakken

Men så er der et lite smutthull og jeg gleder meg

Jeg fryder meg over veien

Jeg fryder meg over livet

Hvert et øyebliikk av lykke jeg greier å skape

De små og de litt større

Følelsen av glede som fyller hjertet mitt

Kjærligheten jeg har rundt meg

Jeg velger de gode tankene

Jeg vet at de gjør veien min lettere å gå

I dag

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg