GJØR DU ALT RIKTIG?


Klarer du å gjøre alt riktig

Til enhver tid

Si de riktige tingene

Gjøre de riktige tingene

Aldri si noe som sårer noen

Aldri fornærme noen

Ja, uten at du er klar over at det er det du gjør

Jeg klarer det ikke

Av og til sier jeg ting som jeg skjønnner i etterkant var teit

Men jeg ser det ikke når det skjer

Jeg blander meg inn i ting jeg ikke har noe med

Jeg skjønner ikke det når jeg gjør det

Jeg mener bare godt

Men når jeg får forklart det etterpå, ja da går det opp et lys

Noen ganger får jeg litt panikk

Jeg tenker å nei, det var da ikke sånn jeg mente det

Så prøver jeg å forklare med det resultat at jeg vikler meg inn i enda mer

Hadde jeg da enda latt være

Ofte kan vi tolke ord annerledes enn det som faktisk står skrevet

Nettopp fordi vi bruker ord på hver vår måte

Vi tolker dem ut fra våre opplevelser

Det heter seg at man skal tenke før man snakker

Jeg bruker å si at det er vanskelig

Jeg vet ikke hva jeg har sagt, før jeg hører meg si selv si det

Det kommer liksom automatisk

Vi ser ting så ulikt vi mennesker

Det jeg synes er helt ok, kan for deg være en stor fornærmelse

Og motsatt

Oppfatningen av ordene er helt forskjellig fra menneske til menneske

Slik kan jeg komme til å såre deg, uten at jeg mener det

Det er da man må huske vi er mennesker

Vi er ikke roboter

En gang er det meg, neste gang kan det være deg

I dag

8 kommentarer
    1. Snakker om å treffe helt rett på kornet her.
      hvor mange ganger strever en med å finne de riktige ordene, og å være der for noen? hvor mange ganger har jeg ikke tenkt ååå nei.
      Det er som du sier… Skulle av og til holdt munn selv med gode hensikter innenbords…
      jeg er bare et menneske, og ja vi feiler. Heldigvis tenker jeg. For det gjelder jo begge veier da.:)

    2. Fine ord til ettertanke, og det er som du sier, vi har alle forskjellig baggasje og tenker og snakker ut fra erfaringene vi har høstet. Jeg har også opplevd å snakke uten å tenke på hva jeg sa og opplevde at den andre personen ble fornærmet. Heldigvis fikk jeg forklart at jeg ikke mente å såre og situasjonen ble oppklart. Jeg tror at de fleste ikke tenker over at det de sier kan såre andre. Ha en fin dag 🙂

    3. Gry Elisabeth: Ja, det har du helt rett i. Jeg liker ikke å såre andre, men samtidig ser jeg at de kan bli såret av meg,men jeg kan ikke hele tiden tenke på det. Alle har ansvar for seg selv og man kan faktisk velge å se ting på en annen måte også, se at vedkommende kanskje ikke mente å såre deg, det var bare du selv som var litt hårsår:) En fin dag ønskes deg også:)

    4. Å nei du, jeg gjør ikke alltid de rette tingene, selv om jeg sjøl mener det er i beste hensikt. Og dette med “Jeg blander meg inn i ting jeg ikke har noe med” hehehehe jada…jeg er fæææl med det 🙂

    5. Kommunikasjon er en vanskelig greie, både på nett, skriftlig men også muntlig. Man MÅ gjennom en del “forhandlinger” som man kaller det, fram og tilbake for å bli enige om hva man egentlig prater om, komme til CA samme ståsted, men selv DA, etter alle disse rundene, kan det bli feil. Vi får bare gjøre så godt som mulig, og så får det heller bare BLI litt feil av og til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg