FIRENZE

Juli 2014 var vi på cruise med Norwegian Spirit, fra Venezia til Barcelona.

Den dagen vi var i Livorno var vi på en liten utflukt til Firenze. Den ble altfor kort for utflukten jeg hadde bestilt ble kansellert så det ble en kortere tur, men vi skal ta det igjen ved en senere anledning.

Vi startet ikke før 10.30 så vi hadde en deilig frokost mens vi moret oss med å følge med på broen som ble åpnet og lukket for å slippe båter igjennom. Norwegian Spririt lå til kai i Livorno så vi måtte ha buss til Firenze. Beklager dårlige bilder, men for det første er jeg skjelven på handa og når man da stresser i tillegg , ja da blir det ikke toppkvallitet, men det er nå minner fra turen uansett for meg.

Ofte når man er på sånne turer, så er de sponset. Man blir fraktet til en eller annen fabrikk som da sikkert er med og betaler for at vi skal komme. Denne gangen var vi til en veskefabrikk og jeg husker ikke navnet på denne. Italienske skinnvesker er jo av bra kvalitet og sko og vesker er en stor handelsvare i Italia.

Hun som demonstrerte fabrikkens kolleksjon var veldig engasjert, akkurat som det vises på bildene. Hun viste frem deres egen kolleksjon og samtidig solgte de vesker for en hel del andre aktører. Det var vesker fra gulv til tak, ja til og med i to etasjer.













 Etter omvisningen fikk buss-sjåføren lirket oss ut igjen og vi kjørte til Firenze.

 

Vi ankommer Firenze og skjønner umiddelbart at dette er turen for de spreke selv om det ble annonsert med easy Florence. Det betyr at det skal være en tur også for de som har litt problemer å gå og det er mange av dem i bussen. Vi har en veldig flink guide som forteller oss mye interessant men du verden hvor fort han går. Vi henger etter han som et slips og med stor beundring for de som går med stav og er dårlig til beins.

Biblioteket

Etter å ha sett på væsker og sprunget etter guiden, springer vi også til den restauranten som han anbefaler.

Koselig Italiensk pastarestaurant, sukk, ja jeg sukker enda, for den var en herlig opplevelse.

Men slikt tar tid og enda vi fikk litt ekpress service hadde det gått en time av vår to timer på egenhåndtid.

Vi jogget forbi Pinocchiobutikken

Palazzo Vecchio. Det var målet med springingen men vi skulle nok heller sprunget litt lenger og sett broen Ponte vecchio. Men i og med at det hele var en joggetur må vi tilbake og ha goooooood tid. Ikke ble bildene bra heller for når man tar dem i springfart, blir det ikke helt topp:)

Jeg leste en bok av Marina Fiorata som het En bønn til Venezia og handlet om Medicifamilien som bodde her i dette palasset, det var derfor jeg hadde lyst til å se det.


 Så sprang vi forbi masse statuer da, både i marmor og bronse

David er jo tilstede overalt

Skal det være et sjakkbrett

Til venster ser man tårnet på Palazzo Vecchio og til venstre for det igjen er broen Ponte Vecchio så hadde vi vært klar over det, hadde vi nok jogget dit og men som sagt ……….neste gang

Farvel Firenze for denne gang, vi kommer tilbake

 

8 kommentarer
    1. Jeg kjenner jeg får VELDIG lyst til å ta en tur nå 🙂 Uansett hvor egentlig.. Men her så det fint ut ja. Og skulle egentlig vært i en Pinnochio-butikk før jul 😀 Hi-hi Ha en fin dag 🙂

    2. Det ser helt fantastisk ut, jeg vil også til Firenze. Vi skulle det et år, men ble sittende “fast” i en liten by i Toscana, fordi bilen måtte på verksted, og ble kjørt bort på tauebil. Det tok litt tid før vi fant ut hvor bilen havnet, og italienere er ikke veldig god i engelsk, men vi fikk bilen igjen etter ca 11 dager, uten at den var reparert. Vi kunne kjøre hjem med den, og fikse feilen hjemme…Kunne de ikke sagt det litt før? Bildene dine gir meg virkelig lyst til å reise igjen 🙂

    3. Ja det hadde gjort seg, men siden jeg har hatt et friår, så har jeg ikke krav på like mange uker med betalt ferie som ellers, så da blir det litt dyrt akkurat nå. Men bare vent, jeg skal til Firenze en dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg