VIL DU VÆRE DEG SELV

For de aller fleste av oss er det å få være oss selv veldig viktig

Det er da vi har det aller best

Når andre tar oss for den vi er

Når vi føler oss godtatt

 

Det er bare det at for å føle oss godtatt, må vi godta oss selv

Vi må finne fred med den vi er

Vi må finne oss i at vi har både gode sider og svakere sider

Det er helt ok

Ingen er flink i absolutt alt

Vi er sammensatte vesener av følelser

Vi har hver våre opplevelser i sekken vår

Vi har hver våre kvalifikasjoner

Hver våre ting vi er gode på

Det er derfor vi utfyller hverandre så fint

 

Men……….

Så kommer det vanskelige spørsmålet

Lar du andre få være dem de er

Eller irriterer du deg over de

Synes du at de burde endret seg

Du liker ikke deres væremåte eller meninger

 

Hva gjør du med det

Prøver du å endre de

Ubevisst gjør vi nok ofte det

Jeg gjør det ihvertfall

Jeg må bare krype til korset og innrømme det

Jeg må se hensikten bak det jeg gjør

Hvilke hemmelig agenda jeg har

En agenda jeg slett ikke ser bevisst

Hvis jeg ikke ville endre noe, da ville jeg vel vært stille

Jeg ville vel heller ikke lagt ut noe blogg offentlig

Selv om jeg egentlig skriver til meg selv nettopp for å bli bevisst slike tanker

 

Dette er ikke tanker vi sitter og tenker bevisst

Det er egoet vårt som styrer oss

Det er drivkraften vår

Den blir vi nok aldri helt kvitt

Vi trenger den nok også for å holde oss engasjert

 

Men du verden hvor mye flinkere jeg er blitt de siste årene

Jeg kan si min mening ja, men forventer slett ikke at du skal gjøre som meg

Stort sett er jeg fllink

Så hender det at jeg blir så engasjert at jeg glemmer det

Argumentene hagler rundt meg

Men det er helt ok det også

Det å bli engasjert og ivrig er fint innimellom

Vi skal ikke sitte som noen saltstøtter uten meninger, uten engasjement

Samspillet mellom oss mennesker er fint

Men husk å diskutere sak, ikke person

Det er vel det aller viktigste

Husk også å la meg få være meg

Så skal jeg la deg få være deg

I dag

 

4 kommentarer
    1. Jeg vet ofte ikke hva som er meg selv, hva som er sykdom og hva som er friskhet. Og meg er ofte et stort spørsmålstegn. Det kan jeg tegne. Håper du får rom til å være deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg