BØKER LEST AUGUST 2014

Det ble tre bøker i august.

Endelig har jeg begynt på Dan Brown. Første bok i trilogien om Professor Robert Langdon.

Den var akkurat så spennende som folk har fortalt. Veldig kjekt å ha vært på de plassene i Roma som blir beskrevet i bøkene og nå blir det enda mer spennende å komme tilbake dit. For de som enda ikke har lest den, anbefaler jeg den hvis dere liker bøker med spenning. Jeg gleder meg til den neste, Da Vinci koden. Jeg har den i pocket så jeg har gjemt den så jeg kan putte den i kofferten når jeg skal til Spania i høst. Elsker å sitte på en balkong eller ligge i solen med en spennende bok. Det er toppen av ferielykke for meg. Rusle rundt om dagene, sitte på uterestaurant og se på folkelivet og deretter balkongen med noe godt i glasset eller en cappuchino og lese. Herlig.

En verdenskjent vitenskapsmann blir funnet brutalt myrdet med et mystisk symbol på brystet. Professor Robert Langdon finner ut at symbolet har tilknytning til broderskapet Illuminati, som er gjenoppstått for å fortsette sin vendetta mot erkefienden, den katolske kirken. I Roma jobber Langdon sammen med Vittoria Vetra, og de forsøker å finne ut av symbolene for å redde Vatikanet fra broderskapets planer. Dette er den første boken med Robert Langdon som hovedperson.

Den andre boken jeg tok fatt på var Karitas av Islandske Kristin Marja Baldursdottir. En bok jeg har sett anbefalt av veldig mange. Jeg ble ikke slått i bakken av denne boken. I starten synes jeg den var rett og slett merkelig skrevet, nesten som en serieroman. Jeg synes den tok seg opp litt etterhvert men den krøp aldri under huden på meg. LIkevel kommer jeg nok til å lese den neste boken om Karitas også, men mer av ren nysgjerrighet for hvordan det går med  henne og kunsten hennes.

Vi følger Karitas fra hun flytter sammen med moren og søskene til hun finner kjærligheten og havner på en avsidesliggende plass der hun er mye alene, noe som går hardt utover psyken. Etter å ha mistet et barn og deretter født for tidligfødte tvillinger mister hun nesten vettet og får hjelp til å flytte. Hun lever og ånder for kunsten men får ikke levd ut de drømmene i den virkeligheten hun lever i.

 

Året er 1915. På Vestlandet på Island sitter enken Steinunn med seks unger og fattigdom så langt hun ser – og hun bestemmer seg: Barna skal få en utdannelse og en framtid, koste hva det koste vil. Ikke bare sønnene hennes, også døtrene, blant dem Karitas.

Jeg jublet når jeg fant den neste boken. Når himmelen faller ned av Jennifer Cody Epstein. Jeg likte veldig godt den forrige boken hennes, Maleren fra Shanghai og gledet meg til å begynne på denne. Du verden hvor skuffet jeg ble. For meg ble det en nedtur. Det er nesten så jeg tror jeg begynner å bli vanskelig, har møtt på flere bøker i sommer jeg ikke har falt for. Denne ble treg å komme igjennom og førte til at det ble lite lest. Den er rotete, den hopper mellom personene uten en egentlig for meg logisk sammenheng, selv om hun prøver å føre historiene sammen tilslutt så kjøper jeg det ikke. Jeg er et følelsesmenneske og liker bøker som kryper inn i sjelen min, får meg til å føle det de føler i boken men her skriver hun om masse uten at det går inn hos meg. Det er som om hun skriver en historie men får ikke frem nerven i det hun skriver, det blir mer som en historiefortelling, uten følelser. Jeg tror nok at mange kan synes dette er en bra bok, men den var nok ikke noe for meg, men jeg kommer til å følge henne videre likevel siden jeg likte så godt Maleren fra Shanghai

15 år gamle Yoshi er på vei hjem gjennom Tokyo en kveld i mars når bombene plutselig faller. På kort tid er halve byen og flere tusen av dens innbyggere utslettet. Yoshis liv og skjebne nøster seg sammen med tre amerikanere. Skillene mellom fiende og alliert, forbrytelse og straff, offer og overgriper blir utydelige. Dette er en historie om den skjebnesvangre skaden fiender kan påføre hverandre, de voldsomme feidene slik fiendskap kan vekke og den forløsende kraften som finnes i minner, kunst og kjærlighet, som kan bringe de bitreste motstandere tilbake til hverandre.

Selv om ikke alle bøkene falt i smak hos meg, tror jeg kanskje at det er jeg som er litt sær, for jeg tror nok mange kommer til å like dem, så jeg anbefaler dem likevel:)

God lesing:)

 

6 kommentarer
    1. frodith: Ja, mange liker den veldig godt så jeg tror nok at jeg er litt sær:) Og det er ikke bestandig man er i lesemodus. det blir når kroppen vil og det passer sånn 🙂 Ha en fin dag du også:)

    2. Bøker er en del av livet, og jeg har nettopp begynt på en ny serie som ramlende ned i postkassen min. Omhandler svartedauen, og hvilken makt kirken den gang hadde. Slik lesning er jeg glad i. Viktig å ikke glemme hva makt kan gjøre, og hva den faktisk gjør den dag idag.:)
      Jeg har ikke lest de du har nevnt nå, men tror nok jeg kommer til de også ja.:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg