GRESKINSPIRERT FROKOST

Når vi er i Hellas og har tilgang til kjøkken spiser vi mye Halloumi. Det er en gresk grillost. Egentlig kommer den vel fra Kypros.

http://no.wikipedia.org/wiki/Halloumi

Den har enn litt sånn tyggegummiaktig konsistens og den smelter ikke så lett som annen ost og er derfor egnet til steking eller grilling.

Jeg skjærer den i skiver og steker den sammen med tomat og rødløk. Når jeg er i Hellas har jeg jo også tilgang til de nydelige grønnsakene de har der nede og det gir jo smaken en ekstra dimensjon som jeg ikke får her hjemme. Har jeg fersk basilikum bruker jeg også litt av det, eller basilikumolje.

Skinke er godt til, her flybåren fra Napoli

Jeg elsker varme stekte tomater

På en skive norsk hjemmelagd grovbrød, smaker dette fortreffelig en søndag morgen eller til lunsj eller som en kveldsrett, ja hele dagen om det så måtte være.

 

Advarsel: Alle mine oppskrifter er egentlig ikke oppskrifter, kun ideer til inspirasjon

Jeg er selvlært, så jeg har nok en del teknikker som en faglært kokk vil rynke på nesen av

Det følger derfor ingen garantier med om et vellykket resultat

Når jeg lager mat, bruker jeg sjelden oppskrift, jeg tar hva jeg har

Bytt derfor gjerne ut ingredienser med hva du selv liker eller har for hånden

Jeg lager stort sett vanlig hverdagsmat, så det er lite fancy og innovative oppskrifter hos meg

 

6 kommentarer

Siste innlegg