HJEM

Hanna L. Jakobsen

Hjem

Et kort , enkelt ord

Jeg tenkte på det når jeg kom hjem fra ferie

Hjem

Hva er et hjem

Det er vel vår egen trygge base

 

Hva med de som bor i slummen

Hva med de som bor ute på gaten

De som har alt de eier i et plastnett

De som ikke er bortskjemt med tak og vegger og lun varme

De som bor i jungelen

Har de et hjem

Jeg undres

Hva er et hjem

 

Hanna L. Jakobsen

En liten trygg oase

En plass der vi kan finne fred

Der vi kan senke skuldrene og slappe av

Hva da med de som er redde i eget hjem

De som ikke synes det er godt å komme hjem

Hva betyr egentlig et hjem

Er det individuelt fra person til person

Et hjem for meg er noe annet for deg

 

Fast tilholdsted, husstand, bolig, er betegnelse på hjem

For meg innebærer det så mye mer

Det er ingen selvfølge at man har et godt hjem

Slett ingen selvfølge

Derfor kjenner jeg takknemligheten bre seg i kroppen

Hver gang jeg har vært bortreist og så får komme hjem

Hjem til mitt lille rede

Heldig er jeg

I dag

 

Vigdis T. Mølmann

4 kommentarer
    1. Hjem…
      Om en smaker på ordet med min tanke om det så er det trygghet, og varme. Masse latter og kjente ting, følelser og ikke minst de som bor der.
      Hjemme er stoltheten av hva en har klart å få til uavhengig størrelsen og hvor.
      Hjem kan være så mangt. Vi som har en dør å låse, som er trygge. At vi deler hjemmet vårt. Åpner den døren for noen som kanskje ikke er så heldige.
      Sette pris på det og ikke jage etter alt annet. Det er hjemme det.:)
      Flott skrevet av deg som vanlig. Du er så flink til å leke med ordene.

    2. Jeg tenker at hjem kan være ALT der hvor du føler er DITT, senga di. Trenger ikke være stort. vi leier jo bare, og det er bittelite. Men det er der VI er og tingene våre, og det der VI føler oss hjemme .-) Glad ingen tar det fra meg 🙂 kanskje jeg flytter snart og da blir det et NYTT hjem. Men det er der hvor JEG er 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg