TÅLER DU KRITIKK

Kritikk er et stort og vanskelig tema

Det inneholder veldig mange elementer

Altfor mange til at man kan fange alle med få ord

Jeg er nå heller ikke kjent for å bruke få ord

Det er en av de tingene jeg får tilbakemelding om

Ofte kan jeg kvele folk med alle ordene mine

Jeg skriver så mye og så omstendelig til tider, at folk ikke gidder å lese

Det at jeg bruker mange ord, kommer også av kritikk

Jeg er blitt misforstått utallige ganger

Jeg tror folk ser hva jeg tenker og intensjonen bak ordene

Når de ikke har sett det, blir jeg såret

Derfor prøver jeg å kompensere med å skulle forklare meg i hjel

Det ender ofte opp med at  jeg bruker enda flere ord og det blir enda vanskeligere å lese

Jeg er klar over det,  men har  ikke greid å få endret det så langt

Jeg jobber med saken, men det blir det nok mange ord denne gangen også

 

 

Det var det med kritikk eller gode råd

Det er vel en forskjell på de to tingene

Likevel henger de sammen

Det går ikke noe klart skille mellom de to

Jeg har ofte vært sårbar overfor kritikk

Jeg har latt meg såre

Det er der det ligger

Det er en følelse som jeg selv har valgt

Ingen kan såre deg med ord hvis du ikke lar deg såre

 

 

Hva skal vi gjøre da

Skal vi slutte å komme med innspill til hverandre

Skal vi kun gi gode råd til de som spør om det

Det sies at man skal være mot andre som man vil andre skal være mot deg

Nettopp

Jeg vil ha innspill

Jeg føler det er en del av min utvikling

Jeg kommer derfor ofte med gode råd til mennesker rundt meg

Ja, om de er gode eller ei, det er jo opp til mottakeren å bedømme, men de er godt ment

Innspill som jeg tror de kanskje kan ha nytte av

Dessuten vet man ikke hvem som skal lære noe, kanskje er det jeg

Jeg tror at de er lik meg, at de vil ha det samme som jeg vil ha av andre

Det er de slett ikke bestandig

Noen blir dødelig fornærmet og tar det som personangrep

De blir så sinte at de kunne tenke seg å hoppe på deg

De går til angrep og forteller deg at kom ikke her og fortell meg noe

Jeg vet alt, så ikke prøv å lære meg noe nytt

 

 

Hvorfor skal vi være så redd for andres innspill

Hvorfor blir vi så sterkt berørt

Jeg øver på dette for tiden for jeg har behov for det

Når man står frem med ordene sånn som jeg gjør, da må man forvente kritikk

I tillegg har jeg stått frem som healer i et lite lokalsamfunn

Jeg vet at mange ikke er enig i det jeg står for

Jeg vet at mange ikke liker min væremåte

Derfor øver jeg på å stå i min egen kraft

At jeg klarer det bestandig, nei du slette tid, det gjør jeg ikke, men jeg øver

 

 

Når man får kritikk, eller gode råd, da kan man vurdere de

Høres det rimelig ut, kan det være noe å lære her

Eller er det noe jeg kan kaste

Det jeg vet er at jeg er ingen ekspert på noe som helst

Ingen er det

Uansett alder eller yrke

Vi er ikke allvitende

Vi utvikler oss hele tiden og er vi villig til å lære, ja da er det mye spennende i vente

 

 

Som tiåring plukket jeg gulrot hos en bonde

De skar gresset av alle gulrøttene med kniv

Jeg spurte hvorfor de ikke bare knekte det av samtidig som de plukket

Etter det gjorde de ikke noe annet, det var mye enklere

Det er ikke bestandig man vet hvem som er læremester og hvem som er elev

Vi lærer av hverandre

Hvis vi er ydmyke nok til det

Tror man at man er så feilfri at man ikke har behov for nye innspill

Da er man nok ute på en smal sti med lite læring

 

 

Jeg tar imot både gode råd og kritikk

Jeg vurderer de

Veldig mange av innleggene jeg skriver, kommer jo nettopp fra inspirasjon fra andre

Noen ganger må jeg tenke litt først, la de nye tankene modnes

Andre ganger går de rett i dass, for jeg har prøvd de før og forkastet de

Det er nemlig ingen som kan forlange at du skal etterkomme kritikken

Det blir helt og holdent opp til deg selv

Noen gode råd kan være dårlige råd

Kritikk kan være dårlig kritikk, og kan kastes med god samvittighet

Jeg var på skrivekurs med blant annet Tom Sterri i vinter

Han gav oss mange gode innspill til det å jobbe med revy

Han sa at vi skal bestandig lytte til innspill fra andre

Da skaper man et bedre produkt

Der er jeg og herr Sterri helt enig

I dag

 

ps. Jeg holdt hva jeg lovte, det ble mange ord

 

14 kommentarer
    1. Kritikk tåler man bedre og bedre etter hvert som åra går. Tror jeg da 😀
      Men kritikk kan da være så mye.. Kommer veldig an på hva kritikken er. Går det på det personlige er det en ting… Hvem syns vel det er hyggelig at noen forteller at du er stygg på håret når du selv syns du er fin?

    2. Jeg liker det du skriver, selv om du bruker mange ord, så er det fine tekster, som er enkle å lese og sette seg inn i.
      Å tåle kritikk er jeg veldig dårlig på!

    3. hamyst: Ja, jeg har vært og er nå også til tider dårlig på det jeg og, men jeg øver, for innerst inne vet jeg at jeg må være sterk nok som den jeg er til ikke å bry meg med det. Ta til meg det som jeg føler er riktig og la resten bare gå:) Takk for gode ord:)

    4. Evelyn Saintenoy: Ja, enig i alt du skriver:) Den jeg synes det har vært aller verst å ta imot kritikk fra, var min mor, det hadde jeg store problemer med. Nå ser jeg jo at jeg kommenterer ting akkurat sånn som hun gjorde 😀 Det er ikke enkelt å se seg selv:)

    5. Jeg tror det kommer an på hvilken kritikk jeg får og situasjonen den er i, for jeg tåler aldeles ikke all kritikk, jeg er kun et menneske med følelser som alle andre. Men jeg gjør som deg, jeg øver for å bli bedre til å takle kritikk, endel av kritikken kaster jeg rett i søpla fordi jeg føler den ikke er rett, annen kritikk vurderer jeg opp i mente og ned i mente… jeg tror at vi mange ganger burde være flinkere til å takle kritikk, for det er jo ikke all kritikk som er vondt ment.
      Ondskapsfull kritikk kan være der den hører hjemme… eller kommer den til oss kan vi jo bare kaste den i søpla med en gang… ja det er litt av min livsfilosofi

    6. Tåler det hvis det er konstruktiv kritikk, og jeg føler den STEMMER… må kjenne meg igjen i deet de sier… hvis ikke sier jeg i mot 😀

    7. frodith: Ja, enig:) Men av og til kjenner vi oss ikke igjen med en gang, men så når vi får tenkt litt på det, kan det være noe i det likevel:) Lærdommen kan og være at vi ikke skal høre på den:)

    8. Jeg tror ikke jeg er så god på å motta kritikk, går nok litt i forsvarsposisjon da. Men kritikk kan gis på mange måter, og det kan være en bedre ide og gi gode råd. Jeg er nok heller ikke vant å få kritikk så det henger nok sammen. I jobbsammenheng prøver vi å diskutere og gi råd, istedenfor å kritisere hverandre. Men helt klart, gjør jeg noe som blir helt feil så tar jeg den, må kanskje bare tenke litt på det. Men på den andre siden, så er jeg ikke så flink til å ta i mot ros heller, da blir jeg lett flau og litt forlegen. ( men glad inni meg) 🙂

    9. Jeg har en oppfatning av at kritikk ikke nødvendigvis er noe jeg liker så veldig godt.
      Lar meg såre jeg også. Det handler om hvordan en blir kritisert? Ikke noe god på det nei.
      Jeg liker innspill på en helt annen måte, noe som viser at de rundt bryr seg nok til å vise..
      Jeg følger nøye med på nye ting, og liker utviklinger.
      Kritiserer ikke andre om det ikke er veldig nødvendig, og da veier jeg mine ord. Ønske om å være mot andre som jeg gjerne vil ha selv sitter nok dypt.
      Kritikk kan være bra om en bare er flink til å formulere seg godt, og tenke på hvordan krops språket er når det gjøres.:)

    10. frustrertfrueihouston:Ja, å gi gode råd er bedre, men noen ganger oppfattes det også som kritikk, det kommer helt an på situasjonen. Nei, det er ikke noe enkel sak. Noen mener jo og at man skal ikke gi gode råd uten at man blir spurt om det, men for meg blir det helt feil, for jeg har opplevd at jeg har hatt bruk for de gode rådene, selv om jeg var helt sikker på at jeg ikke hadde bruk for de:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg