FEM MINUTTER

Vi durer ofte avsted gjennom dagen

Mange har en travel ferd til jobben med buss og trikk og tog

Andre kjører bil mens noen kan spasere

Heldig er de siste, ihvertfall hvis de ikke har det for travelt

Så er det mest sannsynlig travelt på jobb

Man skynder seg hjem igjen til nye oppgaver

Det er travelt nok i mange heimer med laging av mat og kjøring til alskens aktiviteter

Noen har det nesten travlere i fritiden enn på jobb

 

 

Hvordan påvirker dette kroppene våre

En kropp som aldri får hvile

For vi gjør på noe hele tiden

Aldri sitter vi med hendene i fanget

Har noen en ledig stund, ja da trykkes det på knapper på Ipad eller telefon

Vi spiller, vi hører musikk eller vi internetter eller prater

Aldri er vi stille

 

Vi kommer aldri til å slutte med dette aktive livet

Det tror jeg ikke noe på

Dagens mennesker er i farta

Men

Og så kommer det Men-et

Hva hvis vi i løpet av dagen kunne ta oss noen 5-minuttere

Jeg er overbevist om at det vil være mer som et mirakel for kroppen vår

 

 

Fem minutter der vi legger hendene ned i fanget

Vi lukker øynene og lar bare tankene fly

De kommer dissse tankene, fred får vi ikke fra dem

Men vi kan bare sende dem videre med beskjed om å komme tilbake etter pausen

Fem minutter

Fem minutter, der vi puster rolig og lar kroppen hvile

Man kjenner skuldrene senker seg

Man puster igjen, ja for ikke nok med at vi stresser, men vi holder pusten også

Vi strammer kjeve, skuldre, mage, underliv

Vi strammer muskler og holder pusten

 

 

Fem minutter der vi slipper opp igjen alle muskler vi har strammet

Fem minutter der øynene får hvile og kroppen får ro

Det gjør underverker

Fem minutter et par ganger om dagen, kanskje tre ganger til og med

Jeg tror det vil hjelpe til med å holde oss frisk

Færre senebetennelser og muskelverk og hodepine

Samtidig kan vi passe på å få i oss regelmessig mat og nok vann

Vi vil bli få mer energi og bli mer konsentrert

Jeg tror jeg starter med en gang jeg

I dag

 

 

4 kommentarer
    1. Ja, vi trenger en del 5 minuttere i løpet av dagen, og man burde egentlig ta de ofte også i løpet av en dag, for å hente seg inn, og ikke bli utkjørt. En liten meditasjon på en måte. Men man “glemmer” nesten å gjøre det når det er for travelt.. :-/ Og noen ganger må man blir skikkelig sliten før man husker på det..

    2. Takk for påminnelsen! Jeg tar ikke sånne små-pauser uten å gjøre noe (finner som regel kryssord, en bok, Ipad eller lignende). Men jammen har jeg tenkt på det mange ganger, at jeg burde… Tror jammen jeg skal prøve nå! Selv i friåret mitt så gjør jeg stort sett noe hele tiden, jeg sitter i hvert fall ikke helt i ro. 🙂 Utenom når jeg sover, og det gjelder ikke!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg