VÅR/HØST DEPRESJONER

Hurra, det går mot vår

Jeg er ikke noe vintermenneske

Jeg elsker farger

Det gjør noe med kroppen min at det hvite forsvinner og fargene kryper frem

Jeg elsker varmen

Kulde, snø og is gjør at kroppen min blir treg

Nå våkner jeg til live igjen

Jeg kryper ut av hiet

 

 

Men…

Bestandig er det et men

Mange mennesker blir deprimerte denne brytningstiden

I det det går fra sommer til høst, og fra vinter til vår

Jeg har forundret meg over dette

Jeg kan forstå at kroppen ikke vil inn i mørket

Det jeg ikke forstår er hvorfor den protesterer på lyset

 

Nå er jeg litt rar sånn

Av og til faller svarene ned i hodet mitt

Det rommer mye rart

Jeg har ingen vitenskaplig dokumentasjon på det jeg skriver i min blogg

Det er stort sett bare mine egne tanker

Og gjett om det er mange av dem

 

 

Kroppen vår reagerer fordi lyset endres

Det er forståelig

Lyset gjør noe med kroppen vår rent fysisk

Dette vet vi jo fra før, for ofte kan lysbehandling hjelpe på

Jeg har selv en liten lampe jeg bruker når mørket kommer snikende

Og jeg har ikke noe imot mørket, så det har ikke noe med det å gjøre

Solen blir jo borte i månedsvis mange steder i landet

Det er derfor forståelig at man blir nedstemt i mørketiden

Men det er ofte akkurat i det endringen i lyset skjer, at det er tyngst

 

 

Det rare er at kroppen reagerer ofte enda mer når det blir lysere

Jeg tror at kroppen vår reagerer fordi energiene endres

Mange får det allerede når det er januar

Så snart lyset er litt tilbake, slår kroppen salto

Den protesterer på et vis og ting kan føles tungt

Det er selve endringen i lys og energier som gjør at kroppen reagerer

Derfor slår det også ut når det går mot lysere tider

Derfor kan det være tungt selv om det går mot vår

Det tror jeg

I dag

 

 # depresjon #mørketid #vår

2 kommentarer
    1. Jeg tror også det er noe med at om våren forventer man at det skal bli så veldig forandring, det forventes at vi skal bli himmelsk lykkelige, og helst med en gang …fordi det blir vår..og hvis det da ikke skjer sånn umiddelbart…så blir det litt skuffelse for mange tror jeg .. Inntil det går seg til 🙂 Ha en fin dag 🙂

    2. frodith: Ja, litt det og, men jeg tror det skjer fysisk kjemiske endringer i mange kropper, som vi ikke helt er klar over. Det er litt logisk i mitt hode,hehe, mitt rare hode:) For når først endringen er over, går det jo helt fint. Noen får det tidlig i januar, mens andre får det litt senere. Det har kanskje sammenheng med hvordan man har det ellers også, hormoner, osv. Alt henger jo sammen, vi er et stort puslespill:) Fin dag ønskes deg og:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg