VALG

Lovely days don’t come to you, you should walk to them.
~Rumi

https://www.facebook.com/RumiQuotes

 

I dag har jeg vært inne på likerlisten min på facebook for å la meg inspirere

Man kjører seg fast i egne tanker og trenger av og til litt ny giv

Visste du at man kan lage seg en likerliste

Når man har klikket liker på en side, kan man velge å legge den til i en liste

Da kan man lage seg lister alt ettersom hvilket tema man velger

Det er ganske fint

Når man så går inn på likerlisten sin, kommer det opp alt som de sidene har publisert

I dag har jeg vært inne på Rumi Quotes

Der har jeg plukket bilder og tekst til bildene

Og jeg ble inspirert

 

Lovely days don’t come to you, you should walk to them.

 

Vi har et ord i ordlisten vår som heter valg

Det kan være et fint ord, et vanskelig ord, et ganske så umulig ord

Det kan romme så mye

Det er ikke bestandig vi har de lette valgene å ta

Noen kan virke helt umulig

Man må kanskje velge mellom to onder

Livet består av mange valg

Vi velger hele tiden

Det å avstå fra å velge er jo og et valg


 All my feelings have the color you desire to paint . ~ Rumi

 

Vi velger hvilke ord vi skal bruke

Skal vi såre, skal vi kritisere, skal vi rose

Velger vi de gode ordene

Eller tyr vi til de som vi ikke liker så godt å få selv

Er vi snar til å bruke andre ord når vi snakker om andre mennesker, enn de vi ønsker oss selv å få

Tenker vi over det

Ser vi oss selv godt nok

Tenker vi over hvilke valg ordene gir oss

 

Vi velger hvilke tanker vi skal bruke

Å velge tanker er litt vanskeligere enn å velge ord

Tankene har en tendens til å lure oss litt

De smyger seg innpå oss uten at vi er helt bevisst dem

De er preget av oppvekst og opplæring og ballast

Tankene kan lure oss trill rundt

Vi aner ikke at vi blir lurt

Litt flaut kanskje å innse at man lurer seg selv



 ?Observe the wonders as they occur around You. Don’t claim them. Feel the artistry moving through and be Silent.?
~Rumi

Tankens kraft er også mye sterkere enn vi kan innbille oss

Vi kan skape med dem

Det er det fortsatt mange som ikke er klar over

Tanker manifesterer seg, de blir til virkelighet

Hvis de blir mange nok og sterke nok

Hvis vi tillater det

Jeg går selv i den fellen

Jeg var livredd for å kjøre bensintørt i en undersjøisk tunnel

Hver gang jeg skulle kjøre der, satt jeg og tenkte på det

Helt til det en dag skjedde

Jeg var og panisk for å ikke få start når jeg skulle kjøre av fergen

Helt til den dagen det skjedde og jeg måtte taues i land

Det vi har fokus på , ja det har en tendens til å bli virkelighet

 

Tenker du over hvor mye du fokuserer på det du ikke vil ha

Tankene skjønner nemlig ikke ordet ikke

De gir deg det du tenker på, så enkelt er det

Tankene mine trodde jeg ønsket meg å kjøre bensintørt og få flatt batteri

Hvorfor skulle jeg ellers være så innmari opptatt av det

Tenk derfor over hva du er opptatt av

Hvor mye fokuserer du på bekymringer for morgendagen

Blir du glad av det

Hvor mange lykkelige øyeblikk gir det deg


 No thief can steal our Peace of mind, our Light of day.
~Rumi

Hvorfor i all verden er det som vi ikke vil ha, så innmari viktig

Jo fordi vi er redd

Vi er så full av frykt for alt som kan gå galt

Hva om vi tenker på det da

Blir det mindre av det negative da

Går dagen glattere

Nei, gjør ikke det, det virker motsatt

 

Kan vi ikke velge annerledes

Kan vi ihvertfall prøve

Prøve å øve på å ta andre valg

Når tankene drar avgårde på bekymringens vinger

Kan vi ikke hoppe av og si at vi vil ikke bli med lenger

Deretter kan vi ta oss et minutt og fantasere om det vi vil ha

Ingen drømmer blir virkelighet uten at vi tenker tanken først

Tror dere at de som oppnår det de drømmer om  i livet, får det,  helt uten å tenke på det

La oss bruke de positive og gode tankene som drivkraft

Det er et valg vi kan ta

I dag

Find the sweetness in Your own Heart that you may find the sweetness in Every Heart.
~Rumi

8 kommentarer
    1. Ja, rart med det forsvarsverket vi setter opp for å forsvare oss… Det virker som mange tror at om vi har forsvaret oppe, har regnet med at det kan gå dritt, så gjør det ikke så vondt om det skjer…Men det er jo bare tull egentlig, fordi man får jo bare dobbel dose… både FØR det skjer og NÅR det skjer.. 😀 Hvis det skjer… Så jeg er FOR å ikke problematisere ting når det faktisk er stor sannsylighet for at det kan gå BRA også 🙂

    2. Utrolig vakkert, tanke løftende og inspirerende det du skriver og deler <3 Tusen hjertelig takk <3

    3. Her kommer sannhetene som perler på en snor. Nydelige bilder, og mange gode ord om disse rare tankene våre. Man tror man styrer dem, og plutselig så har de tatt over og er et helt annet sted enn der jeg trodde, eller ønsket, de skulle være. Men det er nok en grunn til at de har det med å fly sine egne veier av og til. Ha en finfin dag!

    4. frodith: Ja, min mor fortalte meg at jeg skulle aldri glede meg til noe for da ble jeg så skuffet hvis det ikke ble noe av, men det er faktisk motsatt. Når man gleder seg så har man mer oppløftende tanker og går man på en smell da, så klatrer man fortere opp igjen:)

    5. Per M: Takk for det, denne gangen var det bildene som inspirerte til teksten, Vanligvis lager jeg jo tekst selv til bilder jeg låner, men for variasjonen sin skyld er det også kjekt å bruke andre bilder:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg