TANKETOM.

http://www.facebook.com/backtowardslight

Mye av det som sliter på  oss i hverdagen er egentlig bare tanker

 

Det er noe å tenke litt på

Hvor mye av det som plager oss er tankearbeid i eget hode

Hvor mye er virkelighet

Hvor mye er fortid

Hvor mye tilhører andre enn deg selv

 

Vi produserer tusenvis av tanker hver dag

Hvor mange av de er til nytte for oss

Hvor mange saboterer oss

Hvor mange ganger grubler du på ting som du ikke kan gjøre noe med

Kun 5 prosent av det vi bekymrer oss for er ting som blir realitet

 

Put your thoughts to sleep,do not let them cast a shadow
over the moon of your heart.
Let go of thinking.

Rumi image: Carlos Gotay

Kanskje det er på tide å bli litt mer tanketom

Å trimme kroppen er viktig, det vet alle

Å trimme hodet er også viktig, det har ikke alle forstått enda

Idrettutøvere gjør det hele tiden

Mental trening

De trener bevisst på hvilke tanker som skal være inne i hodet deres

Det bør vi gjøre også

 

Jeg  mediterer noen minutter hver morgen

Jeg setter meg ned  ca 10-15 minutter, før jeg gjør noe annet

Jeg  lukker øynene og lar kroppen hvile, mens jeg lytter til musikk eller en guidet meditasjon

Det gjør underverker

Jeg kjenner hvordan kroppen får tid til å våkne opp fra søvnen

Jeg kjenner gleden kommer smygende inn, gleden over en ny dag

Jeg kjenner hvordan kroppen våkner til live etter nattens dvale

Det skal ikke så mange minutttene til

Det kan være nok å sette seg ned og lytte til en rolig melodi du liker godt


 

Jeg har lavt stoffskifte, det gjør at hele kroppen er treg om morgenen

Jeg kan være sliten når  jeg slår opp øynene

Hvis jeg stresser meg opp og i gang for raskt, da blir jeg fort tom for energi

Da er det så deilig å sitte litt og kjenne at energien kommer smygende og organene i kroppen våkner til live, smidig og rolig


Jeg tror det vil være godt for alle mennesker

Tenk hvis alle skoleelever og alle arbeidstaker kunne starte dagen med 5 minutters meditasjon

Det ville føre til en roligere dag, bedre konsentrasjon, bedre læring og vi ville få mer gjort i et fredeligere miljø

En fin start på dagen

En rolig start på dagen

La kroppen din få tid på seg til å våkne opp

I dag


Reprise fra 17.02.13

2 kommentarer
    1. Ja, det er vel som med trening, man trenger trene kroppen, men den trenger hvile også. Og det samme er med hjernen, jada trimme den , men la den for guds skyld få litt fri også 😀 Ikke sant? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg