Å LYTTE ER Å VÆRE

 

Alle tegnene

Jeg fikk det for meg at jeg skulle høre på lydbøker

Dere lurer kanskje på hvordan jeg fikk det for meg

Jeg jobber på biblioteket og hver gang jeg var der, fikk jeg lyst til å høre på en lydbok

Jeg prøvde en etter en men likte dem ikke, jeg ble sint

Det var stemmer som leste ordene, jeg likte ikke det

Jeg liker stillheten som er inne i  hodet mitt når jeg leser

Likevel gav jeg ikke opp, jeg prøvde nye

En dag kom Alkymisten foran øynene mine

Jeg tok den med meg hjem

Plutselig skjønte jeg

 

Jeg skal lære meg å  lytte

Konsentrere meg om å høre etter

Jeg skal være i nuet

 Det er så vanskelig

Jeg har et hode som flyr hit og dit i tanker

Det arbeider hele tiden

Jeg tenker og synger og snakker på en gang

Selv når jeg mediterer, har jeg problemer med å få det stille der

Dette skal jeg nå øve på

 

 Foto Inger M. Lefstad

Når man hører på en lydbok, må man konsentrere seg om å lytte

Ihvertfall hvis man vil ha med seg hvert eneste ord

Jeg elsker boka Alkymisten av Paulo Coelho

Det er en tynn liten bok, men for meg er den vakker

Den handler om det å følge hjertet

Vi følger en drøm og ved hjelp av den, blir vi ledet til å følge hjertet

Små steg i gangen

Vi har ingen tidsperspektiv

Vi tror vi skal en vei, mens hjertet leder oss en annen

Hjertet vet nemlig mye bedre enn oss hva vår virkelige drøm er

Hjertet leder oss til vår livsoppgave

For hvordan skal vi vite det

Vi kjenner jo ikke hva vår historie vil være

Vi blir ledet av store vyer, drømmene i hodet, skapt av hjernen

Den kan være fullstendig på ville veier

 

 Et av mine tegn er derfor å lytte til lydbøker

Derfor ble jeg gang på gang ledet til å låne med meg lydbøker hjem fra biblioteket

Jeg må følge hjertet når jeg låner dem

Jeg må lytte

Det er vanskelig, for tankene flyter vekk

Gang på gang må jeg hente meg inn igjen

Jeg må høre på cd-en to ganger

Andre gangen mestrer jeg bedre

Jeg synker inn i ordene

Det er så fint

Alt rundt meg forsvinner

Jeg nyter de vakre ordene

Noen taler til meg

Jeg må lytte

Jeg må bare være i nuet

Det er så fint

I dag

 

 https://www.facebook.com/backtowardslight

 

 

16 kommentarer
    1. Jeg har forsøkt lydbok flere ganger, men det er dødfødt. Tankene begynner å vandre når jeg egentlig skal lytte. Jeg prøvde bare et par ganger – ble sur. Jeg må ha boka mellom hendene. Jeg må holde for å kunne lese.
      Jeg har en svigersønn som lytter på lydbok hver gang han skal gjøre noe kjedelig og langvarig i heimen, f.eks. maling av vegger ol. Han liker det.

    2. torhild elisabeth granli: Ja, det er sånn jeg er også, men så ville ikke tanken gi seg. Og nå vet jeg at jeg må øve for det var en deilig følelse når jeg forsvant inn i ordene og bare var i opplevelsen. 🙂

    3. Jeg har lyst til å begynne med det, men ikke kommet i gang ennå.. Fordi jeg ser litt dårlig, så orker ikke dette med lange bøker føler jeg lenger.. Men derfor kunne lydbøker være tingen. Noen å anbefale? 🙂

    4. frodith: Ja, jeg anbefaler å gå på biblioteket, spørre de og så låne med deg en haug,hehe. Det kommer så an på hva du liker å lese og det kommer an på hvem som leser, det er ikke alle som er like gode. Jeg har jo forkastet mange så det er vanskelig å anbefale. Stol på hjertet ditt, prøv deg frem:)

    5. Helt sinnsykt!!!!! Det der er sånn jeg er! Alt du sier om flagrende tanker p problemer med konsentrasjon i nuet….. De fleste tekstene du skriver er som p høre meg selv. Du er helt sikkert lei av å høre det nå, men jeg begynner å lure på om vi var søstre i et tidligere liv . 🙂

    6. Hei!
      En god lydbok for å blant annet lære hvordan være tilstede , er lydboken Lev her og nå av Echart Tolle!Han har tidligere skrevet boka Det er nå du lever .
      Uansett hvor mange ganger jeg lytter til boka så
      gir den meg ny innsikt hver eneste gang.
      Lydboka Lev her og nå ble til etter at lesere ønsket de praktiske aspektene fra boka ,Det er nå du lever i et mer tilgjengelig format til bruk i daglig praksis, Denne lydboka anbefaler jeg alle å lytte til!Ellers så hører jeg mye på andre lydbøker! Storytel har tusenvis av bøker i alle kategorier, pris 169 kr.pr. mnd, uansett hvor mange bøker du ønsker å høre Det var i Storytel jeg først ble kjent med lydboka lev her og nå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg