SVART/HVITT

Nå har hodet mitt sagt svart/hvitt helt siden i går

En facebookvenn  hadde noen svart/hvitt bilder som var så fine

Etter det har ikke de ordene sluppet taket

Nå vet jeg at ofte er det sånn ordene kommer

Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive men noe ligger der og murrer

Derfor starter jeg bare og ser hva som skjer

 

Svart/hvitt, ja hva menes egentlig med det

Ser vi verden litt i svart/hvitt

Har vi vansker med å se nyansene

Står vi veldig steilt på det vi selv synes er riktig

Er vi lite villig til å se at også andre kan har rett

For meg er det ofte et tema til gjennomtenking

Hvorfor

Jo, fordi mange mener at jeg er veldig sta og vil ikke høre på andre

Nettopp derfor tenker jeg ofte grundig igjennom ting

Jeg veier for og imot og prøver å finne ut om det er hjertet som taler eller hjernen

Jeg er nemlig bevisst på at hjernen er innmari flink til å lure meg

Jeg vet som regel hva jeg føler er riktig og hva jeg føler er galt

Jeg er også opptatt av å følge hjertet mitt

Jeg følger ikke råd som for meg føles feil

Da får de heller kalle meg sta og egen, det gjør ikke noe

Dessuten er de da like sta, som absolutt vil ha meg til å gjøre som de sier

 

 Det er kanskje der det ligger det med svart/hvitt

Vi er nok ikke flink nok noen til å respektere at vi mener forskjellig

Særlig når det gjelder temaer som er viktige for oss, eller sårbare

Og da kommer kanskje grunnen til at svart/hvitt kommer i hodet mitt

Det diskuteres høylytt i de alternative gruppene om det finnes både lys og mørke

Mange mener at det finnes kun lys og kjærlighet, mens andre insisterer på at det også finnes mørke, onde energier

Hva jeg selv mener, vet jeg faktisk ikke enda

Jeg er interessert i å høre om episoder folk har opplevd men ingen sier noe

Det er nok et tabubelagt område for både de som tror og ikke tror

For meg blir det litt dumt, for jeg tror at er noe tabubelagt og skal ties om, ja da skaper det frykt også

 

 Det er utallige diskusjoner som foregår hele tiden, i alle grupper

Og det krangles og man går til personangrep

Det krangles i alternative grupper, det krangles i fotogrupper, det krangles hos skeptikerne, det krangles i grupper for kronisk syke

Ja, det krangles overalt

Mange greier ikke å finne seg i at noen mener noe annet enn de gjør selv

At noen har andre erfaringer, føler det annerledes, nei det skal være sånn som de mener det skal være

Noen ganger har jeg meldt meg ut av grupper fordi mange medlemmer ikke respekterer andre  meninger enn sine egne og blir usaklige og slenger dritt til folk.

Da er det ikke noe interessant å diskutere noe som helst for meg

Jeg obeserverer en stund og gir det seg ikke, ja vips er jeg ute av den gruppen

 

 Hallo, verden er ikke svart/hvit

Det er en haug av varianter ute der og vi må finne hver vår nyanse

Jobben vår er å finne ut hva som er riktig for oss selv

Man trenger ikke å velge side

Vi er så forskjellige

Hvorfor skal da du og jeg være like

Er det ikke ok at jeg mener noe som du sier er helt feil

Da må jeg finne meg i at du ikke er enig med meg, det er faktisk ganske fint det

Gjensidig respekt

I dag

 

18 kommentarer

Siste innlegg