TANKER RUNDT EN SKO

Foto Mona Martinsen

 

Jeg fant dette bildet hos en facebookvenn

Hun hadde så masse vakre bilder og så falt jeg for dette

Jeg falt helt pladask

Hvorfor det, et bilde av en sko

Jeg kan ikke forklare det

Jeg vet bare inni meg at det er en historie her

Det ligger en historie bak dette bildet

En liten pike med en sko

 

Et slikt bilde skaper følelser i meg

Det skaper spørsmål

Det skaper tanker

Hvem var denne piken

En liten sjel som skal trå seg gjennom livet

Hun lever i nuet

Hun kan ikke påvirke så mye av livet sitt akkurat nå

Hvordan vil livet hennes arte seg

Hvilke motstand vil hun møte, hvilke gleder vil hun få

 

Vi kan lage oss en hel histoire om denne piken

En hel histoire på grunnlag av en sko

Er det ikke det vi gjør hele tiden

Vi lager historier om mennesker vi ikke kjenner

Det er ikke bestandig de gode historiene heller

Vi har vel en tendens til å dømme andre

Vi vet så mye bedre hva andre skulle gjort i enhver situasjon

Selv om vi ikke kjenner deres historie

Vi ser bare en liten sko

 

Likevel vet vi best

Vi gjør alt så mye bedre

Vi går forbi dem og ser ned på dem og vi snakker om dem bak ryggen deres

Er det ikke sånn det er

Viser vi forståelse når vi møter mennesker med en annen historie enn oss

Møter vi dem med medmenneskelighet og varme

Klarer vi å tenke oss til at andre har en annen historie enn oss selv

Har  hatt andre opplevelser, som har formet dem

Skulle vi kanskje vært et bedre medmenneske

I dag

 

Jeg fant dette diktet imen vet ikke hvem som har skrevet det


Medmenneske

Du går forbi oss, men du ser oss ikkje

snakka om oss, men aldri te oss

 

Livet kjøm ikkje med nokken garantia

Du har ingen bytterett

og ingen angrerett

 

Me sto der me au,

stolt, rak, side om side

 

Men me blei det kornet som måtte vike i stormen

Tvønge ner i kne, ligg me att ute

For A4 var aldri et alternativ

Så neste gang du møte en av oss

Vis oss den respekten som me fortjene

 

For det er kaldt ute


 www.facebook.com/Lillasjel

6 kommentarer
    1. Sånne bilder liker jeg godt også 🙂 En forlatt sko… for det er den liksom.. noen som har gått den av seg… og hva forlot de i det samme, og hva gikk de til… Sånne tanker dukker opp 🙂 Herlig innlegg om ikke å bestemme seg for alt man skal synes om folk på forhånd… før man VET 🙂 fint 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    2. Man kan lage seg så mange tanker rundt et bilde som dette. Skoen var slitt, var dette det eneste paret hun hadde og ble den savnet der den sto forlatt i veikanten. Trådte hun ut av den selv, eller ble hun mot sin vilje plukket opp? Og hva skjedde videre, hvor er hun i dag? Mange tanker rundt en forlatt barnesko 🙂 Hvis man vet og forstår at vi er alt av det samme og kjenner vår sanne natur, så slutter vi å vurdere god- dårlig- rik- dum- smart- fattig…….

    3. Den skoen…
      Ja den forteller en historie.
      Jeg ville sagt hastverk. Noe skjedde. Hun måtte løpe. Løp hun fra den, og turte ikke å hente eller?
      Jeg er slik. Når noe setter seg fast er det historier som dukker opp, og jeg lurer. Liker å få svar, men fantasien er ofte en mektig venn.:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg