TØR DU Å ÅPNE DØREN

 

Jeg er så fascinert av mange ting, blant annet dører

Når v er på ferie lar jeg meg bestandig begeirstre av alle de fine dørene

Ja, alle er ikke fine

Noen er ganske  så shabby og lite vellikeholdt

Dørene er egentlig som vi mennesker

De rommer alle kategorier

 

 

I tillegg er døren symbolsk

Vi har hele tiden valg i livet

Vi kan velge hvilke dører vi skal åpne og hvem vi skal lukke

Ja, noen vil vel si at det er dører man ikke får til å lukke

Dører som er åpnet der man ikke vil gå inn, men blir tvunget

Noen skubber en innenfor uansett hvor mye vi stritter imot

Ja, sånn er nok livet

 

 

Av og til må vi inn gjennom en dør vi så helst at vi slapp å åpne

Det er da vi må finne de nye dørene innenfor den døren som er presset på oss

Kanskje er det en liten glugge vi kan krype ut igjennom

Kanskje viser det seg at døren vi motvillig gikk inn igjennom fører til en stor flott ny dør

En mulighet vi ikke hadde sett før

Noen dører er tunge å åpne mens andre står åpen hele tiden

 

 

Hele tiden må vi velge

Denne reisen gjennom livet er nå engang sånn

Det er det som er det fine med det også

Jeg liker å åpne dører

Jeg synes det er spennende

Hva skjuler det seg bak den døren der

Hvis jeg aldri tør å se etter, går jeg kanskje glipp av noe

Kanskje velger jeg feil dør til tider, det har saktens hendt

Da har jeg lært noe av det også

 

 

Jeg har også lært meg å lukke en dør

Jeg liker å lukke dører som ikke gagner meg

Av og til må vi rett og slett lukke en dør før vi kan få åpnet en ny

Det er ikke bestandig så lett å se

Vi føler oss kanskje fastlåst,  føler vi har mistet nøkkelen

Da må vi rett og slett lete hvis vi vil videre

En eller annen plass ligger den gjemt

Gjerne inne i hjertet ditt

Det er ikke bestandig nøkkelen til neste dør er å ta og føle på

Den kan være inne i ditt eget skattkammer

Tør du å åpne døren

I dag


Facebook: www.facebook.com/Lillasjel

15 kommentarer
    1. Dører er ganske så fasinerende for de leder inn eller ut til noe ukjent om man ikke har vært der før og så lever det som oftest mennesker på begge sider <3 Ha en good kveld <3

    2. Godt skrevet innlegg fra deg. Som vanlig. :o)
      Enig med deg, dører er facinerende. Siden jeg er ganske nysgjerrig så tør jeg også å åpne, men det kan være temmelig skummelt å gå helt inn .. Fortsatt god lørdagskveld.

    3. Veldig bra symbolikk 🙂 Herlig 🙂 Det er spennende med dører, og mange dører kan og bør man åpne. Men jeg er ikke sikker på om man bør åpne ALLE dører heller 😉 Lukke dem er jeg helt klart mer FOR, når de har stått og slamret for lenge 😉 Ha en fin kveld 🙂

    4. frodith: Nei, man skal ikke åpne de dører som føles feil, helt sant Frodith. Vi må velge de riktige og lukke de riktige 🙂 Likte metaforen din om når de har stått og slamret for lenge,hehe. Mange fine kommentarer på dette innlegget ,det er så fint med nye innspill:) Det er så herlig at flere enn meg har sånne tankeassosiasjoner om noe så vanlig som en dør. Det kommer vinduer litt senere,hihi

    5. Jeg har masse symboler og metaforer når jeg skriver, synes det ofte får fram ting MER enn om man sier ting rett ut liksom 🙂 Gleder meg til vnduene 😉

    6. Nok ett bra innlegg fra deg! 😀 Jeg har i hele mitt voksne liv latt være å både lukke og åpne nye dører. Altså så ble jeg på samme plassen… Noe som etterhvert skapte mye negative følelser i meg. Nå åpner jeg stadig noen nye dører, og heldigvis har det vært bare positive ting bak de nye dørene. I tillegg til en god mestringsfølelse som igjen gir større selvtillit, så har ønsket om å åpne flere dører kommet 😀
      Jeg må nok jobbe litt hardere for å lukke de slamrende dørene, men noen av de mer rolige har jeg klart å lukke, og det gir meg styrken til å lukke de slamrende etterhvert!
      Ha en fantastisk søndag <3

    7. monalsverden: Så herlig å høre, er det ikke berusende å se at man mestrer:) Det er også viktig å gi seg selv tid og la en få lov til å være litt feig iblant. Alt skjer til rett tid, når man er klar:))

    8. Mona Caspersen: Tusen takk, skal si det til gubben som mobbet meg fordi jeg tok så mange bilder av dører hihi, han har ikke alle disse bildene inne i hodet som jeg har. Det kommer vinduer også,for det er også fascinerende serru:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg