GODE RÅD FOR Å FÅ FRED I ET HØYSENSITIVT HODE

 

GODE RÅD FOR HØYSENSIITIVE

I dag snakkes og skrives det mye om høysenistive hjerner

Noen tror at det har med åndelighet å gjøre

Dette stemmer ikke

Det handler om hvordan hjerrnen fungerer for cirka 20% av oss mennesker

Sensitiviteten gjør det likevel lettere å åpne opp for det åndelige, men det er ikke noe man må, hvis man ikke vil

Det handler rett og slett om hvordan vi tenker og sanser

Det er ikke noe diagnose eller sykdom

Vi som har denne type hjernei tar lettere inn andres sinnstemninger enn mange andre

Vi kan være i et rom og bli tappet av energi hvis noen er negative

Høyt lydnivå og mange mennesker samlet, er rett og slett slitsomt

Det er fullt mulig i sånne situasjoner å gi seg selv litt pusterom

Et enkelt råd er jo å trekke seg litt unna noen minutter

Gå en tur ut hvis mulig, sette seg på et annet rom, toalettet er en mulighet

Noen minutter, gjerne med lukkede øyne, der man konsenterer seg om å puste og roe ned kroppen

 

 

Man kan og lære seg opp til en viss grad, å stenge ute både lyder og mennesker

Meditasjon er det beste verktøyet jeg har lært meg når det gjelder mitt travle hode

Man lærer kroppen å stenge ute alt annet og bare være i seg selv

Jeg kan nå sitte i en sal med masse mennesker, lukke øynene, gå helt inn i meg selv og de rundt meg “forsvinner”

Det hadde før vært en umulighet for meg

På denne måten får jeg noen minutters hvile og kroppen henter seg inn igjen

På youtube finnes mange små meditasjonsfilmer

Finn noen du liker og øve deg

Det er rett og slett gull verd

Man kan og meditere etter ord

Finne noen ord man liker å si, mantraer, og gjenta disse om og om igjen

Da vil fokuset gå til de ordene og man får mer fred

Eksempel Jeg er i fullkommen velvære, eller jeg har en deilig indre ro

Det er viktiig å finne de ordene en selv liker å si

Ord som passer en selv

Tillat deg selv små pauser , blir du utslitt får du ikke vært tilstede hverken for deg eller andre

 

 

Når det gjelder å stenge ut andre menneskers energi, er det også mulig å lære seg

Kanskje man ikke klarer det helt, men til en viss grad

Man må rett og slett stenge av sin egen kropp

Fortelle kroppen at nå skal den ikke ta inn noe fra andre

Den skal heller ikke gi fra seg energi

Dette høres kanskje rart ut men det kan trenes på

Litt på samme måten, at man lukker øynene et øyeblikk og fokuserer på det man ønsker

Ikke fokuser på det du ikke vil ha

Se for deg bilder at du sitter inne i et gull-egg, der ingenting kommer inn av negativiet

Alt bare preller av på utsiden, som om du har et hardt skall utenpå

Ikke fokuser på det du ikke vil ha, men det du vil ha

Si til kroppen din at du vil kun ha positive energier

Det er mye flott med en sånn hjerne, blant annet evnen til å se for seg ting i bilder

Se derfor for deg at du er beskyttet

Du er helt trygg inni egget ditt

 

 

Av og til når noe skal planlegges eller noe skjer rundt deg, begynner tankedansen

Da går tankene om og om igjen

De kverner rundt i hodet uten at du klarer å stoppe dem

Du skal eksempelvis på et møte dagen etter og du tenker igjennom hele møtet gang på gang

Du går igjennom samtalen om igjen og om igjen

Eller du har hatt eller skal ha en konfrontasjon med et medmenneske som ikke er så hyggelig

Da holder man innimellom på å tørne av alle tankene

Noen knep da kan være gode å ha

Av og til må man gjenta dem flere ganger etterhverandre før det blir stille

Sett opp et stoppskilt i hjernen

Se for deg et stort stoppskilt, stopp å tenke

Gjenta hver gang tankestrømmen kommer tilbake

En annen metode er å styre tankene vekk med lovnad om å få komme tilbake

Se for deg en arkivskuff med lås eller en stor tank, se tankene gå ned dit og lås igjen

Har du arkivskuffer kan du merke arkivskuffen med navn på utordringen du tenker på

Dette kan høres tåpelig ut, men tankens kraft er mektig

Det er utrolig hva kroppen og hjernen din kan gjøre hvis du innbiller den at det er sånn

Er det noe du planlegger, kan du skrive det ned

Det kan du egentlig gjøre uansett hvis du har noe å skrive på

I dag har jo de fleste med seg telefon eller nettbrett så skriveredskaper er tilgjengelig

Skriv ned alle tanker som dukke ropp i hodet

Ikke reflekter over rettskriving eller om det føles dumt, bare få ned ordene

På den måten skriver du dem ut av hodet ditt

Du får tømme ut alt og trenger ikke å huske noe og da er det lettere å sette opp stoppskilt

Jeg bruker å si at nå kan du holde opp for nå har vi alt skrevet ned, så vi kan ta det frem igjen senere

Jeg snakker til hodet mitt som jeg snakker til en annne person og ofte er det svært virkningsfullt

Et annet tips er å fokusere på høyre

Ja, ikke som i valgkampen, men på høyre hjernehalvdel

Det er den venstre som er mest analyserende, den høyre har og lyst på litt kos og hygge, så tenk høyre hjernehalvdel

La den venstre få sette seg godt ned i en stol med beskjed om å hvile seg

Meditasjon og øvelse for å trene på bruk av høyre hjernehalvdel

http://lillasjel.blogg.no/1348654249_trening_av_hyre_eller.html

Sånn bruker jeg de fabelaktige evnene man har med en høysensitiv hjerne til å jobbe med den

Høysensitivitet er nemlig en stor ressurs

Den er nesten som han som måtte ha lodd på beina i eventyret for ikke å springe til verdens ende på under 10 sekunder

Fabelaktig egenskap, man må bare holde den litt igjen og lære seg å bruke det på best mulig måte

Det følger nemlig gjerne med en sterk intuisjon, stor evne til å se logiske sammenhenger, kreativitet, en vilje til læring, nysgjerrighet til hvordan ting henger sammen, sensitiv overfor andre medmennesker, rettferdighetssans og mere til

Etter at jeg leste om høysensitivitet og fant ut at jeg ikke var noe unormal likevel, elsker jeg den til tider bråkete hjernen min

Den er kjempegod å ha nemlig, kan brukes til mye rart som andre ikke tenker på en gang

Hurra for høysensitive hjerner

I dag

Blogginnlegg med link til andre innlegg jeg har hatt om høysensitivitet

 http://lillasjel.blogg.no/1348838871_hysensitive_hjerner.html

 

 

8 kommentarer
    1. Hei! Liker bloggen din! Lilla er favorittfargen min, så det var fint å se at du har brukt det på bloggen din:) Ta gjerne en titt på min og 🙂

    2. Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver her.og det er vel også grunnen til at jeg alltid har likt mitt eget selskap best.
      Jeg trenger mitt eget selskap mye mer enn jeg trenger andre sitt,for å balanserer meg selv,jorde meg selv og for å finne følelsen av samhørighet med ALTet.
      Åndelighet er ro og det har egentlig ikke så mye med ytre omstendigheter å gjøre,man finner det i seg selv uansett hvor man er.
      Når jeg trenger en pause fra ytre omstendigheter,lukker jeg bare øynene og tenker “appelsin”,da kommer man øyeblikkelig i et annet,mer rolig modus.
      Min hjerne jobber 24/7,men jeg blir ikke så sliten av det som jeg blir av store forsamlinger.
      Ha en fin dag 🙂 Hilsen synskepeggy.

    3. synskepeggy: Jeg er av de prosentene som er sosiale av seg, men etterhvert som jeg har utviklet åndeligheten min, er jeg blitt mer og mer glad i mitt eget selskap og ro rundt meg. Jeg er ikke noe glad i fest og sptakkel lenger, drikker lite, men liker meg god i samlinger som kus og lignende. En fin dag ønskes deg og:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg