TRODDE DU PEPPER VAR KUN PEPPER?

Trodde du at pepperboksen din inneholdt kun pepper

Trodde du at sitronpepper, kun var pepper og sitron og at peppermix, var ulike peppersorter

Ja, da trodde du feil

Mye av blandingskrydderne vi bruker inneholder en rekke ingredienser , deriblant masse salt

Det er greit å være obs på når man krydrer

I mange tilfeller, trenger vi ikke ekstra salt

Mange blandingskrydder inneholder også gjærekstrakter og sukker

For de som er ømfintlig for gjær, kan det være greit å være obs på

Likedan hvis du ikke skal ha sukker

Det er masse skjult sukker i ferdigmat

Les på innholdet i det du kjøper

Det lønner seg

Se på pakken med kylling hvor mye salt de har pumpet inn i den

Se på grovbrødet du kjøper, om det kanskje er mest hvetemel i det

Man kan få  mange overaskelser når man leser innholdsfortegnelsen på et produkt av farse

Citronpepper: inneholder mest salt 40%. Den ingrediensen som står først i innholdsfortegnelsen , den er det mest av., svartpepper, citronsyre, sukker, stivelse , smaksforstekelse E621,løk og citronpulver.

Sukker er det i nesten alle produkt

Peppermix: Pepper, 20% salt, paprika, sennepsfrø,løk, koriander, cayennepepper ,selleri , andre krydder

Hvilke andre krydder er, det står ikke

Santa Maria grillkrydder: Salt 52%, løk, paprika,gjærekstrakt, svartpepper, tomat,ingefær, andre krydder, spiskummin, vitløk, antikllumpmiddel E551, sellerifrø, krydderekstrakt

Dere har kanskje sett storsatsningen til Rema 1000 på grill og det er jo kjempespennende. Masse ferdigmarinert kjøtt. Ja, er det noen som leser på pakken skal tro. Hvorfor ikke heller marinere selv så du vet hva du har på kjøttet ditt. Det er da innmari enkelt. De har også lagd et grillkrydder til denne kampanjen. Ser man på innholdet i det, BBQ blandingene er det mest sukker, i Seasoning salt er det mest salt, det er jo logisk og deretter sukker. Da jeg ikke vil sukre middagen min lar jeg være å kjøpe de krydderne

Rør sammen olje, sitron eller litt eddik, og de krydderne du liker og tøm det i en pose sammen med kjøttet. La det så ligge og godgjøre seg litt. Mariner gjerne dagen før, men selv om du gjør det like før du har det på grillen, så smaker det bedre enn de ferdigmarinerte.. Denne dagen brukte jeg: Marinade til kylling,ca 1dl olivenolje, 2 ss sitron, 1 ts paprika, 2 ts karri, 2 ts garma masala, 2 ts peppermix, en liten chili eller to, 2 fedd presset hvitløk

Si ja takk til en hjemmemarinert grillsommer

 

10 kommentarer
    1. Nei, jeg trodde ikke pepper bare var pepper…..siden jeg er allergisk mot mye rart så må jeg lese hva ting inneholder. Men jeg bare elsker sitron pepper, det er kjempe godt.
      Forresten kjempe flott bilde på selve bloggen din =D

    2. dragonqueen: Tusen takk, ja jeg har nettopp byttet bilde, men det ble litt mørkt og dystert så jeg får se om jeg bytter igjen. Det er Trolltindene i Romsdalen, jeg er født og oppvokst der. Har hytte rett under fjellet der:)

    3. Huff, ja det er synd at det blir blandet så mye rarti forskjellige kryddere. Og mye av det man får økologisk er utrolig dyrt.

    4. dragonqueen: Ja, det blir etter hjertemetoden, men foreløbig skal det være sånn ja:)) Det er litt nostalgi og minner i det også, passer godt sammen med min egen utvikling for tiden:) Han som har tatt dem, har gitt meg flere i lillafarger, så jeg har å bytte litt på etterhvert. Jeg bruker samme bilde på bloggsiden min på facebook

    5. Det er utrolig hva man ikke får med seg av slikt, man skulle jo tro sitronpepper var sitron og pepper, np må jeg såklart finne et bedre produkt. Takk for opplysningen og hjemmemekka mat er helt klart best! Godklæmme og god helg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg