LAMMEGRYTE

Her er  et eksempel på at jeg ikke lager kun hjemmelagd mat, men av og til tyr til halv og helfabrikata.

Her en surret , rå lammesteik fra Rema til halv pris grunnet dato

Har du rester av lammestek, kan du jo bruke det.

Surringen fjernes og jeg skjærer den i biter og bruner dem. Ta så kjøttet utav pannen. Det var så mye kjøtt at jeg stekte i 3 omganger. Hvis man har for mye kjøtt i pannen i gangen, blir kjøttet kokt istedenfor brunet, noe jeg må desverre meddele at  jeg har en tendens til, fordi jeg ikke har tålmodighet, alt skal gå så fort:)

1m rød løk, 3 fedd hvitløk, 2 små chili, 1 rød og 1 gul paprika , 4 champignon,og en gulrot surres

Kjøtt og grønnsaker blandes og får trekke sammen med litt vann til kjøttet er mørt, ikke så lenge, ca 25-30 min.

Det kommer jo helt an på hvilket kjøtt som blir brukt. Bruker du rester, lar du det bare trekke til grønnsakene er møre.

Jeg lager en jevning av en halv boks fløte hvor jeg pisker inn 2 ss mel og siler jevningen over gryten mens jeg rører.

Deretter får den koke noen minutter så melsmaken blir borte og smakes til med salt og pepper.

Denne steken var jo ferdig krydret så det skulle ikke så mye ekstra til.

Serveres med kokte poteter eller ris

Velbekomme

PÅ facebook:  https://www.facebook.com/Lillasjel

Advarsel: Alle mine oppskrifter er egentlig ikke oppskrifter, kun ideer til inspirasjon

Jeg er selvlært, så jeg har nok en del teknikker som en faglært kokk vil rynke på nesen av

Det følger derfor ingen garantier med om et vellykket resultat

Når jeg lager mat, bruker jeg sjelden oppskrift, jeg tar hva jeg har

Bytt derfor gjerne ut ingredienser med hva du selv liker eller har for hånden

Jeg lager stort sett vanlig hverdagsmat, så det er lite fancy og innovative oppskrifter hos meg

8 kommentarer

Siste innlegg