FRYKT SKAPER BEGRENSNINGER- LA OSS KASTE DEN

Jeg liker ikke begrensninger

Begrensninger var årsaken til at jeg kastet stoffskiftemedisinene mine for å prøve  å bli helt frisk

Nå vet jeg ikke helt om jeg blir medisinfri, men goshameg hvor mye  jeg har lært om meg selv på denne reisen

Men begrensningene har jeg ikke fått kastet, ikke helt

Jeg tar meg i rett som det er å tenke på  hva jeg ikke kan eller bør gjøre

 

Forrige helg var jeg på revyøving

Jeg var jo i utgangspunktet usikker på om jeg skulle være med på revy i år

Man får ikke så mye fysiske krefter av et stoffskifte som er langt under normalen

Samtidig så elsker jeg jo å være med og lage spillopper og høre andre le

Når man går sånn og kjenner etter hele tiden , da er det lett å henge seg opp i begrensningene

Jeg skrev et blogg innlegg om akkurat dette- skal, skal ikke

http://lillasjel.blogg.no/1360926130_skal_skal_ikke.html

 

Denne gangen gikk det opp for meg at jeg saboterte meg selv

Det er ikke bestandig så enkelt å se akkurat det

Vi gjemmer oss blant all verdens unnskyldninger

Vi blir rene eksperten på å unnskylde oss

Hvem er det vi lurer- Jo oss selv

Det er litt av en utfordring å skulle selv bedømme hva som er en reell  begrensning og hva som er unnskyldning

Man blir jo ltt forvirret, når man har gått på trynet noen ganger og tatt turen ned i kjelleren igjen

Og nåde den som prøver å hjelpe oss å se, de blir gjerne hudflettet, for dette vet vi jaggu best selv,- tror vi

Ja, vi må vite det best selv, det hjelper ikke at andre sier det, da går vi i forsvar istedenfor reell analyse

Ihvertfall har jeg lett for å fly i trynet på den som prøver å komme med et ørlite forslag

Ja, bare spør han snille, gode jeg deler hus med, men han er så vis at han har forstått det

La henne finne det ut selv ,tror jeg han tenker

Dessuten er det en selv som må kjenne sin egen kropp og den er ofte en luring

 

En av de første tingene intruktøren fortalte oss var nettopp dette med frykt

Hun sa: Hvis vi legger vekk frykten for å feile, da får vi tilgang til alt

Tenk det ja, legge vekk frykten for å feile

Det er jo nettopp det vi er så redd for, vi er redd for å gjøre feil

Tenk hvis jeg gjør en feil, hva vil folk si om meg da

 

Når jeg sluttet med medisiner, så gikk det ganske bra,  før det gikk bakover igjen

Hva var det jeg var redd for da

Jo, alle de som ville si ,haha ,hva var det vi sa,  du tok feil

Hvor typisk er ikke det

Det verste ville være at jeg hadde feilet

Det er da jeg gir meg selv et kraftig spark i rævva, ja hvis jeg hadde fått til

Hvorfor i all verden spiller det noen rolle

Hva om jeg gjorde en feil

Ingen verdens ting

Hvs man ikke gjør feil, da har man ikke lært noe

Jeg vil lære, jeg vil lære masse og da må jeg tørre å kaste meg ut i det

Jeg har vært modig som har prøvd

Den som intet våger, intet vinner og jeg skal vinne

 

Jeg vet at dette høres litt rart ut fra en som liker å spille skuespill, men jeg er livredd selskapsleiker

Hvorfor det tror du

Jo, jeg er redd for å dumme meg ut

Ja, men du står jo på scenen og driter deg ut

Det er helt annerledes for det er innøvd, kontrollert

Kontroll er tingen

Har vi kontroll, da går alt så godt

I en selskapsleik, da får jeg ikke øve og da kan jeg drite meg ut, og det liker jeg ikke

Frykt kalles det, frykt for å feile

 

Sånn opererer vi mennesker hele tiden

Vi lager oss dumme regler og er livredd at noen skal se at vi ikke er feilfri

Hva hvis jeg sier noe dumt, er en av mine gamle frykter

Hva hvis jeg sårer noen, er et annet

De må for all del ikke tro at jeg er dum

Ja, helledussan tenk å gjøre noen tabber da dere, noe så forferdelig

 

Hva skjer egentlig da, når vi tråkker i baret og har gjort en brøler

Går verden under

Er vi et dårlig menneske

Vi vet vel alle hva som er det første vi gjør hvis vi faller

Jo, vi ser om noen har sett det

 

En for en skal mine begrensninger kastes

Det betyr ikke at jeg skal begynne  som basehopper

Det betyr bare at jeg skal ikke stenge meg selv ute fra det jeg har lyst til å gjøre

Kanskje kan jeg ikke gjøre alt, men jeg kan gjøre litt

Kanskje skal jeg ikke på de høyeste fjelltoppene, men de litt mindre

Man kan gjøre litt, for litt er så mye mer enn ingenting

 

 Har du noen frykter du har lyst til å kaste

Jo mer frykt du kaster, jo mer vil du skinne

Du vil skinne fordi du blir gladere, du blir mer deg

Samle fryktene dine i dine hender og blås dem bort

Våger du å ta steget ut i friheten

I dag

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20986254)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20986254)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(js)g(20986254)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('’);
// ]]>

 

16 kommentarer
    1. Så bra at du ble med på revyen da 🙂 Litt er mer enn ingenting, helt enig 🙂 Jeg har noen sånne små teite ting som jeg skal ha vekk jeg også. Det er en veldig konkret ting, som jeg skal begynne med. Jeg er redd for hester, og det er ikke det at jeg stadig kommer i situasjoner hvor jeg må møte hester.. men det irriterer meg litt, og jeg vil gå litt utafor komfortsonen, og har bestemt meg for å prøve å ri i løpet av året… ja, vet- litt VEL god tid… men likevel.. Er ikke så veldig glad for å snakke i store forsamlinger, men kan godt utfordre meg litt på dette også, for å bli litt bedre på det, få vekk noe av sommerfuglene.. Utofrdre meg selv litt 🙂 Ha en fin lørdag 🙂

    2. Frykt for å feile. Føles så kjent ut. Men enig med deg, gi slipp, blås det bort.
      Skulle bare ønske det va så lett.. Men der igjen, er sikkert frykten som snakker, frykten for hva som skjer om man faktisk våger å gi slipp. 🙂

    3. frodith: Det er kjekt å kunne urfordre seg selv litt. Fobier og angst kan jo komme fra ting som ligger ubevisst lagret i kroppene våre. Meditasjon og healing er ofte fine ting for å få opp hva som er grunnen bak frykten:) Lykke til og blogg om hvordan du gjør det så vi får følge deg. Tankefeltterapi er en fin metode mot fobier:)

    4. Kjenner meg selv så godt igjen i det du skriver.Offte er vi oss selv vår værste fiende ut med frykt og angst og inn med lys og kjærlighet.

    5. Det er herlig å lese innleggene dine… jeg ser jo at vi sitter inne med samme tankegangen om mye… frykten er vår verste fiende hørte jeg en gang… gjem den godt under senga og ta den aldri frem… jeg tror kanskje det var min gode og koke bestemor som sa det en gang hun var hos oss… ha en fin dag…:))

    6. Liljema: ja, vi tenker mye likt du og jeg, men så er vi jo alle ett og det vi ser nå er at tanker kommer ned til oss i blokker. akkurat nå går frihet og glede igjen hos alle. disse tankeblokkene bearbeider vi ulikt og setter våre egne ord på det slik at vi når ut til flest mulig, som ringer i vann. Det er ufattelig vakkert å se:)

    7. Espen Helverschou: Ja, sånn er det og vi kan kun endre oss selv, alle andre får vi ikke gjort noe med. Det dummer er at vi bruker innmari mange ressurser på å prøve å endre alle de andre og da stanger vi hodet i veggen:)

    8. Jeppsan…ufattelig vakkert… som et av mine barn sa til en venn… mammaen min er rar og sier mye rart…men jammen har det en mening alt hun sier…:))

    9. Bare vent… det kommer nok… den ene datteren min har selv evner og hun er veldig opptatt av dette… bare hør på mamma sier hun til de andre…

    10. Tårene trilla når eg såg den videoen 🙂 Det treffer meg så rett i hjertet! Eg vil så gjerne komme vidare, men er nok full av frykt eg og. Takk for at du deler 🙂
      Korleis kan eg dele denne videoen med andre?

    11. Gunn: Følg linken inn på youtube, der finner du en facebook-knapp, der du kan dele den. Det er flere innlegg på bloggen min sist uke som handler om frykt og begrensninger, noen gamlere også. Det er jo et tema som berører oss alle i mer eller mindre grad:)

    12. Flott og lese og jeg kom nok sikkert over dette innlegget fordi jeg trenger det. Min frykt viser seg som panikk om dagen, altså i en form med sterke kroppslige reaksjoner og tanker som går helt i spinn. Jeg har som mål å klare å nøste inn igjen disse reaksjonene for å bedre min funksjon.
      Gleder meg til å føle bloggen din videre 🙂

    13. Linda: Ja, ingenting er tilfeldig, ber vi om hjelp inni oss, dukker det opp det vi trenger. Glad for å kunne være en spire til hjelp. Jeg håper du finner veien din ut av frykten uten de store hindringene. Ta tiden til hjelp, man trenger ikke stresse med det, senk skuldrene så blir det litt etter litt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg