Ingen jul her enda

Det går smått med juleforberedelser her i heimen.

Men vi har en plan, sier Egon på tv nå.

Gamle Olsenbandenfilmer går ikke av moten.

 

I dag er faktisk gubben hjemme.

Jeg tror han har vært redd for å være for mye hjemme.

Kanskje han følte for å ta det gradvis.

Små porsjoner i gangen liksom.

Best det ikke blir for brå overgang fra å bo borte.

Men han har lært etter fadesen på fredag når han dro uten å ha kokt kaffe til kjerringa.

Det begynte så bra, men…..

Når jeg stod opp i går, var mannen borte, men jeg fant en termos med kaffe.

Da var dagen reddet.

I dag derimot, har han bestilt bakehjelp.

Det er nemlig hans oppgave å lage den eneste julekaken som blir bakt her i huset.

Kransekake, enkel å lage

Det er en tradisjon her i huset at gutta tok seg av den.

I dag ble derfor 13 åringen utkommandert til å være baker.

Men være med på bilde derimot, der gikk grensen visstnok.

Men gubben har jo ikke noe valg, så han stiller.

Greit nok at han er 66 og liksom kan gjøre som han vil, men virkeligheten er en annen når en bor sammen med Hyacinth.

 

 

Og katten.

Men Tutta er så lat at hun gidder knapt å se opp.

Hun er fjorten år, så litt tenåringsopprør der også tror jeg.

Det er varme i ovnen, det og en skål med mat, er vel det eneste hun bryr seg med.

Siden gubben er hjemme, dro vi ut for å gjøre noen ærender.

Nå er jo tiden for å hamstre så vi har nok mat i ukesvis.

Likevel glemte jeg både julepølser og tyttebærsyltetøy.

Jeg har store planer om å være hjemme de neste to dagene så da må jeg sende gubben ut med handleliste.

Kanskje kan jeg kan sende han ut med sånn plakat, ute og handler alene- vær så snill og hjelp meg.

 

I morgen skal jeg lage eggesalat og brente mandler

EGGESALAT MED SKINKE OG PURRELØK

Brente mandler med kajennepepper. Det skal noe til å spise bare en.

Så planen er klar, små gjøremål hver dag.

Jul blir det, det er jeg sikker på.

I dag

 

4 kommentarer

Siste innlegg