Har du ingen planer, be venner på tapas

Ingen planer i helga.

Da kan vi be noen venner, tenkte jeg.

 

Tapas er godt.

Jeg visste at et av venneparene våre var hjemme, så jeg ba de først.

Så tenkte jeg å be inn en eller to personer til, men så slo det meg at jeg lager så mye mat at om vi er 4 eller 9, spiller ingen rolle.

Jeg visste ikke hvem som var hjemme heller, det er jo ferietid.

Det viste seg at det passet for alle å ta en samling på sparket.

Men jeg skjønte at menyen måtte justeres.

 

 

Sånn ser lista mi ut:

Bønnesalat -tidlig

Ost/skinke- tidlig druer/oliven/eple/mango

Bruchetta – gjøre klar fyll tidlig, Loff – steke tidlig

Kjøttdeig spyd  ferdig airfryer

Crushed potet + Koke potet, gjøre klart for ovn ferdig   Ovn

Bakt feta – gjøres klart for ovn tidlig Ferdig  Ovn

Kyllingform ferdig ovn

scampi- forberede tidlig ferdig Ovn

Grønnkålsalat tidlig   Ferdig

Mozarella og tomat -gjøres tidlig Ferdig

Vanlig salat tidlig  ferdig

Fritert padron?droppes

Fylt sopp droppes

Kyllingspyd -tidlig droppes

 

Jeg skriver meny og når ting skal gjøres og krysser ut etterhvert. En gang glemte jeg potetene. En annen gang stod scampien igjen i kjøleskapet. I går glemte jeg spekeskinke sammen med osten. Jeg husket det klokka 1 i natt. Så glemmer noe om det står på lista.
I og med at vi ble 9 ble de tidkrevende oppgavene, som fritering, droppet. Fritert kylling og fylt sopp,  ble til kyllingform, med sopp og løk.

Ingenting av dette er vanskelig eller tidkrevende.

 

Min tapas er nok mer gresk eller italienskinspirert, ikke så mye spansk, men det er jo det som er så herlig med tapas. Bruk det du selv liker. Og vil du ikke lage, bugner butikkene av lettvinte, ferdige produkter.

Når jeg ber vennegjengen, rydder de opp etter at vi har spist. For meg er det ganske avgjørende for at vi skal samles, for når jeg har lagd mat og jeg har spist, da faller jeg litt sammen og blir sliten. Da er det deilig at noen tar ansvaret og rydder opp. Så tusen takk til dem. Vi er en fin gjeng.

 

 

Mozarella/tomatsalat er så enkelt og godt.

Bland olje, sitron, hvitløk, persille, salt og pepper. La det godgjøre seg litt, mens du forbereder resten.

Jeg brukte mye av de hvitløkstenglene jeg fikk i grønnsakkasse 4.

Hjemme fra ferie, 4. grønnsakkasse

Legg salat på fatet. 2 tomater, litt rødløk, basilikum, (jeg hadde rød, for det fikk jeg i en av grønnsakkassene mine, tror det var den andre. Jeg fikk ikke brukt den før ferien, så jeg la bladene i en boks i fryseren) Bryt opp 1 mosarellaost. Så brer du dressingen over med en skje. Dette er bare så innmari godt.

Bruk av grønnsakkasse 2, Estragonpoteter, salat, marinader, nepecarpaccio, biffwok

 

 

Det meste av maten, var jeg ferdig å tilberede, to timer før gjestene kom. Det er hemmeligheten min. Mat som kan lages på forhånd og som jeg kan bruke tid på, så jeg kan hvile når det trengs.

Scampi må jeg bare ha med.

Jeg gjør klar grønnsakene, men har ikke i scampien, før den skal inn i ovnen. Jeg bruker rå scampi. Sitronen “koker” jo fisk  og skalldyr, derfor venter jeg. Saltet trekker også ut veske og kan gjøre de tørrere.
2 tomater, 1/2 søtpaprika, hvitløk, 2 vårløk, persille, 1/2 avocado, litt mango, 2,5 chili. sitronsaft, olje, salt og pepper

Men jeg bruker egentlig ingen oppskrift. Bruk det du har og det du liker.

 

Sånn ser den ut ferdig. Ca 20-25 i ovnen, 180 grader.

Det fine med maten i dag, var at det meste skulle stå i ovnen. Null stress.

 

Bakt fetaost. Hvitløk, chili, tomat, persille, rødløk, olje, basilikum, litt sitronsaft, salt og pepper. De observante vil se at stort sett er det de samme ingrediensene som går igjen i alle rettene. I går hadde jeg hjemmelagd pesto, så jeg tok på litt av det, men er ikke nødvendig. Igjen, ta det du har.

Ovnen 180 grader 20~25 min.

Grønn salat, tomat, agurk, paprika, mango, vårløk. Dressing, litt olje, sitron, salt og pepper.

Småpoteter koker jeg møre, beholder skallet på, smasher de litt med potetstappestamperen. Jeg lot de avkjøle for jeg lagde de tidlig på dagen. Så hadde jeg på olje, hvitløk, pesto og mozarella og satt de i ovnen ca 20 min, før servering.

 

 

I foodprosessor. Ei pk kjøttdeig, kjøres sammen med litt salt. Så har jeg i hvitløk, chili, persille, pepper et egg, kjører det sammen et minutt eller to. Har i litt parmesan og blander det inn. Gjort på 5 min.

 

 

Jeg stekte de allerede en time før gjestene kom, 5 av gangen i airfryer, 8 min, 200 grader, sjekk om de er stekt. Mine fikk ligge litt i ovnen og holde seg varm noen minutter før gjestene kom.

 

Jeg lagde på nytt den salaten jeg komponerte til ørret på onsdag. Den er bare så innmari god. Den finner du her:

Ørret med stekte poteter og magisk god rømmesalat.

Bønnesalat. 2 bokser bønnemix fra Rema. Olje, sitron, hvitløk, litt chili, rødløk,persille,  paprika, salt og pepper.

 

 

Manchego, brie og castello. Det var her skinken skulle ligge. Jeg studerte det fatet og lurte på hva som manglet, vurderte ulike frukter jeg kunne legge på, men skinken ble bare borte for meg, enda den stod på lista.

 

Først lagde jeg en marinade av mye karri, paprika, olje, worchestersaus, gastromat, salt og pepper.

Jeg surret litt sopp og løk på panna.

Jeg skar opp kyllingfileter i litt mindre biter. Tømte over marinaden, soppen og løken og toppet med sesamfrø. Sesamfrø, brukte jeg kun fordi jeg hadde de igjen etter sushi, dagen før og de må jo spises, ikke kastes.

Det var også en dag

Kyllingformen fikk stå kaldt til den ble satt i ovnen 180 grader, ca 45 min, før gjestene kom.

 

Loffen ble toastet tidlig på dag i airfryer, 4 min på hver side. Jeg smurte de med litt med en blanding av  olivenolje, hvitløk, sitronsaft, persille, salt og pepper, før steking.
Like før vi skulle spise, tok jeg på en blanding av den samme oljen, men hadde nå hatt i rødløk, tomater, paprika og litt chili i tillegg.

6 kommentarer
    1. Tusen takk for nok en fantastisk kveld sammen med gode venner😀 og tusen takk Mariann for at du samler oss så ofte, du er bare god 😀

          1. Ja, er vel lavkarbo de fleste rettene her, tror jeg. Unntatt potetene. Eller kan man ikke spise mozarella kanskje? Jeg lever ganske lavkarbo selv, men ikke helt, bare lite sukker til hverdags. 70-80 % kanskje.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg