Forskjellen er denne

Mange sier at man skal ikke være positiv.

Man må få ut det som er vondt.

Selvfølgelig skal vi ikke fortrenge.

Det å være positiv er ikke å fortrenge det som ikke fungerer.

Det er å akseptere det,  for så å gå videre på best mulig måte.

 

Jeg snakket med ei på chaten om det å bestille det vi vil ha.

At vi hele tiden kan velge hvilken vei vi vil gå.

Hva skal vi ha fokus på for å få til det vi ønsker oss.

Fokuset må være på å tro at det ordner seg til det beste.

Men vi må bidra selv.

Vi må ta de rette valgene.

 

Vel, det høres teit ut men disse ordene kom etter at jeg flyttet stolen min inn og ut av skyggen på balkongen.

Det ble kaldt i skyggen, det var kald vind.

Da flyttet jeg i solen.

Der ble det da for varmt og jeg flyttet inn i skyggen igjen.

Dog med beina i solen.

Jeg kunne klagd over den sure kalde vinden, men hva hadde jeg oppnådd?

Bare det å bli like sur selv.

Men jeg aksepterte at den var der og foretok de valg som var best for meg.

Så kunne jeg heller lovprise at det faktisk er mulig å sitte ute…. med pledd.

Det er forskjellen på å være positiv eller negativ.

Og det man har fokus på, det får man mer av.

Hvis noen starter noe med fokus på å mislykkes og at de aldri får til noe, ja hva er da sjansen for at det går bra, i motsetning til de som er hundre prosent sikker på å lykkes?

 

Et lite hverdagseksempel til.

Når vi kom til Gardermoen om natta og stå i hotelllobbyen 02.15, og der var fullt av mennesker.

Hotellet var overbooket.

Hvilke valg hadde vi?

Første valget mitt var å si høyt og tydelig at husk at det er ikke de i  resepsjonen sin feil.

De ønsker ikke en natt på jobb der de ikke har rom til gjestene som har bestilt.

La oss ikke gjøre arbeidsnatta deres enda verre enn den allerede er.

Heldigvis lyttet folk til det, noe som gjorde situasjonen bedre for oss alle, fremfor en lobby full av sinte og sure mennesker.

Men….

Situasjonen må også løses.

Folk fikk rom etterhvert som andre sjekket ut for å dra på flyplassen.

Når det ble vår tur, måtte vi likevel vente, for rommet måtte jo vaskes.

Vi hadde også turfølge og visste ikke hvor lenge det var til de fikk rom.

Vi tok derfor beslutningen om å kansellere rommene våre og kjøre hjem.

Da kunne vi igjen velge.

Ville vi surmule de 5,5 timene det tok å kjøre hjem?

Nei, Istedet var vi kjempeglade for liten trafikk og at vi kom hjem lenge før vi hadde planlagt.

Vi var faktisk hjemme før vi ellers ville startet.

Og hvem vet, hva som hadde skjedd hvis vi hadde kjørt når vi hadde planlagt?

 

Jeg har ikke bestandig tenkt sånn.

Ikke er jeg positiv hele tiden heller.

Selv om man vet hvordan det bør gjøres, får man ikke bestandig til.

Jeg får ut frustrasjon, tenker litt og så prøver jeg å snu.

Jeg har vært mye sur og grinete, sta og vanskelig.

Ja, sta og vanskelig kan jeg nok innimellom oppfattes enda, men sur og grinete er jeg sjelden.

Og hvorfor?

Jo fordi jeg ser at ved å være positiv, gagner det meg selv.

Jeg får en mye bedre og lettere hverdag.

Og ved å ha fokus på at jeg får det jeg ønsker meg, får jeg mer.

Så kan du kalle det flaks?

Jeg tror ikke det har med flaks å gjøre, jeg tror det har med energi og hva vi tiltrekker oss.

Akkurat likedan som du får i fleisen på nettet, det du akkurat har snakket om, til og med om du ikke har googlet det.

Vi er magneter som suger til oss det vi har fokus på.

Så jeg sier at valget er ditt.

Hva vil du ha?

Vil du være blid og ha en god hverdag eller bil du være sur og ødelegge dagen din.

I dag

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg