Camilla Läckberg, Gjøkungen

 

Camilla Läckberg, Gjøkungen

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Nederst i bunken, men blir nok lest ganske tidlig i måneden, for nå er det lenge siden vi har vært i Fjellbacka og dette har jeg gledet meg til.

Camilla Läckberg, Henrik Fexeus, Mentalisten

Camilla Läckberg, Gullburet

Heksen, Camilla Läckberg

 

Jeg har sett en del dårlige omtaler om den nyeste Läckberg og var forberedt på å bli skuffet, men det ble jeg slett ikke.

Jeg synes den var fengende jeg. Stort persongalleri,  men det var bare fint, synes jeg. De var jo en hel gjeng som hang sammen og mye ugler i mosen.

Fornøyd var jeg over å ha rett når det gjalt hvem som stod bak, men historien var mye mer komplisert enn hva jeg greide å tenke ut.

Litt usannsynlig var det nok for det er nok ikke så lett å ta livet av noen i virkeligheten. Men det godtar jeg stort sett i en krimbok, hvis jeg liker den.

Jeg likte å møte Erica og Patrik igjen og vil gjerne ha en bok til, for vi må jo vite hva som skjer i familien fremover, og med kollegaene på stasjonen.

Liker du lettlest krim, uten mye makabre og groteske beskrivelser, er Läckberg et godt alternativ.

 

Fra omslaget:To grusomme hendelser, tilsynelatende uten forbindelser, ryster Fjällbacka. Først blir en kjent fotograf funnet drept i utstillingslokalet sitt kvelden før han skal åpne en ny utstilling. Deretter, på en liten øy utenfor Fjällbacka, rammes den kjente forfatteren Henning Bauers familie av et trippeldrap. Patrik Hedström og kollegaene på Tanumshede politistasjon har store utfordringer med å løse de to sakene. Samtidig graver Erica Falck i et tragisk mord som skjedde i Stockholm i 1980-årene. Det viser seg at alt kommer for en dag når gamle synder fra fortiden kommer frem i lyset.

Läckberg har en ujålete fortellerstil, en energi som driver lesingen fremover. Og ikke minst: Som leseren bryr man seg om hennes romanfigurer, både de faste og de man møter fra bok til bok.

På dagtid leser jeg:

Auður Ava  Ólafsdóttir, Svaner blir ikke skilt

Leseeksemplar fra Pax forlag

Island

Bøker lest august, 2022, 13 bøker, herav 1 krim

Auður Ava  Ólafsdóttir, Arr

 

Enda en forfatter som får så gode omtaler, men som jeg enda ikke helt har omfavnet. Men jeg gir meg ikke. Det må være noe jeg ikke har fått med meg, tenker jeg.

 


Fra omslaget:På nyttårsaften, mens champagnen sprettes, sier Flóki, mannen til Maria gjennom elleve år, at han i virkeligheten er homofil og akter å gå fra henne for å flytte sammen med elskeren sin. Maria, som ikke vet opp-ned på seg selv i sjokket, søker trøst og råd hos Perla i kjelleretasjen, en kortvokst kvinne, terapeut og etter sigende ghostwriter av krimromaner. Og midt i denne krisen dukker Marias biologiske far plutselig opp. «Svaner blir ikke skilt» er en sorgmunter, tankevekkende og humoristisk roman om en kvinne som våkner brått og innser at livet hennes ikke ble slik hun hadde sett for seg.


Susanna Alakoski, Bomullsengelen
Leseeksemplar fra Samlaget
Denne leser jeg på senga, synes den er kjempebra. Man får virkelig et innblikk i hvordan hverdagslivet var på tidlig 1900~tall i Finland.
Den er veldig fin men det går smått for jeg sovner så fort for tiden.
 

Fra omslaget:SUSANNA ALAKOSKI (f. 1962) debuterte i 2006 med romanen Svinalängorna, som fekk Augustprisen same året. I 2019 kom Bomullsängeln, som er første bok i ein kvartett om fire generasjonar kvinner, mødrer og døtrer, i Finland og Sverige på nittenhundretalet. Andre bok i kvartetten, Londonflickan, kom på svensk i 2021 og er planlagd utgitt på norsk i 2024, med tittelen Londonjenta.

Rikt storverk om kvinneliv gjennom fire generasjonar.

Hilda blir fødd i 1905 og veks opp på garden Sorola i Österbotten, i ei tid der Finland er prega av uår og krig. Mor fekk stiresjuka etter fødselen og er bortanfor alt. Far er i Amerika. Men Hilda er ikkje einsam, ho har katten Kisuli og eldgamle, gudfryktige Sanna-täti, som tar hand om alt.

Då Hilda blir større, hamnar ho i ulykka og må reise frå tryggleiken heime for å gå i teneste på ein annan gard. Det er tungt arbeid frå morgon til kveld, fritid kan ho sjå langt etter, og ho kjenner arbeidet på kroppen sjølv om ho enno ikkje er fylt tjue. På garden er også Helli, som blir hennar beste ven. Helli forstår ikkje kvifor nokon må slite så hardt for andre, og tar med seg Hilda til Vasa, til den store byen med den oransjefarga bomullsfabrikken og ein lovnad om eit anna liv.

«Bomullsengelen» er første bok i ein kraftfull kvartett om kvinners liv, arbeid og lengt i Finland og Sverige på nittenhundretalet. Ei forteljing om krig og fred, kjærleik og venskap, der kvardagsliv og verdspolitikk er trådar i same veven.

 

 

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

1 kommentar
    1. Hei,liker så godt når du skriver omtaler om bøker du leser. Jeg liker veldig godt å lese og akkurat nå er det krim som gjelder🙈Selv om jeg er både mørkredd og skvetten så bare mååååå jeg lese om spenning og mord…
      Ha en fortsatt god helg🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg