Aschehougs leseutfordring høst 2020


Aschehougs leseutfordring høst 2020

Aschehoug har en gruppe på Facebook som heter Det må du lese.

https://www.facebook.com/groups/1048985358612432/?ref=share

 

Ascehoug startet leseutfordring i januar. Da leste vi amerikanske forfattere.

 

Dette med at man leser bøker som kanskje er litt utenfor det man vanligvis gjør, er det som gjør det inspirerende å være med på felleslesing. Det utfordrer hjernen litt og det tror jeg er sunt. Og så er vi ikke nødt til å falle for alle bøkene,  men det vekker noe i oss, om det så er motstand. Veldig morsomt og utfordrende å være med på. Vil du ikke kjøpe bøkene, går du på biblioteket og låner dem, så enkelt er det. Bestill de gjerne på forhånd, så du er sikker på du får dem når du ønsker det.

Denne høsten har vi lest norske forfattere og det har vært veldig inspirerende. Jeg har slett ikke likt alle. De to første var ikke min smak. Likevel har det vært kjekt å lese dem, for det er ikke dårlige bøker, det har kun med personlig preferanse å gjøre.

Jeg håper det vil bli flere slike leseutfordringen neste år.

Jeg gjør oppmerksom på at jeg må i følge markedsføringsloven si fra at jeg har fått bøkene fra forlaget men jeg er ikke pålagt eller betalt for å skrive om dem.

 

Lars Petter Sveen, Nordriket

Leseeksemplar fra Aschehoug

Første bok ut var Nordriket. Dette er fantasy, en sjanger jeg har litt vanskelig for å like,  så utfordringen ble stor. Det er krig og det er ikke vanskelig å se sammenhengen med krigene og terroren som foregår rundt i verden, med religionen som bakteppe.

Likevel ble jeg ikke helt grepet. Kanskje ble det litt sært for meg, jeg vet ikke helt. Kanskje har det med at jeg har flere kurs i mediumskap og tror at  etter at vi går herfra, er ondskapen over for den hører jorden til.

Det ble ikke spennende for meg rett og slett. Men liker du fantasy, kan det være at det er midt i blinken for deg.

Lars Petter Sveen, Nordriket

 

 

«Vi skal få alt til brenne.»

I ei verd som kan minne om vår eiga, blir den vesle, uavhengige staten Nordriket trua av den overlegne krigsmakta til Føderasjonen. Angrepet på Nordriket set i gang ein geriljakrig der terror og religiøs ekstremisme raskt veks fram.

Harald, sonen til den store motstandshelten i Nordriket, forvandlar seg gradvis til ein soldat alle må frykte. Søstera Ingebjørg leitar både etter ektemannen som er teken til fange av Føderasjonen, og etter ein måte å komme seg bort frå krigen på.

Men når den føderale offiseren Henok blir sendt for å knuse motstandsrørsla, blir alt kasta om på.

To ulike sivilisasjonar kolliderer og set familie, venskap og tillit på prøve – og i spel.

«Sveen er nærmast blitt som ein nestor å rekne når det kjem til meisterlege skildringar og dramatiseringar av menneskelege relasjonar innanfor rammene av naud, desperasjon, forfall og undergang.» Øystein Hauge Romsdals Budstikke (Terningkast 5)

«Nordriket er spennende og drivende helt til det siste.» Even Teistung, Vårt Land

 

 

Bok 2:

Geir Gulliksen, Bli snill igjen

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Jeg anbefaler alle å lese andre ting innimellom, enn det de vanligvis gjør. Bli snill igjen, er en roman jeg ikke selv ville kjøpt, for jeg er ikke så glad i samtidsromaner og særlig ikke i jegperson, der hele boken er hovedpersonens tanker. Men det hender seg at det er noen av de som kryper under huden på meg. Det gjorde ikke denne.
Men jeg er overbevist om at hjernen min likevel likte utfordringen, for boken fikk meg til å tenke og det er jo bra. For det første tenker jeg at Henning, hovedpersonen er en dust rett og slett. For det andre så vet dere som følger meg at jeg synes kroppslige sysler mellom to mennesker er gørr kjedelig å lese om.
Jeg ble egentlig litt trist av å lese historien for jeg synes at vi lett blir bortskjemte i dag, mer opptatt av at andre skal dekke våre behov, enn hva vi selv kan bidra med.
For fyldigere omtale:

Geir Gulliksen, Bli snill igjen

 

Ømheten hadde vokst i ham, den var blitt for stor og for krevende til at noen kunne ta imot den. I hvert fall ikke en kvinne. Men ikke en mann heller, det kunne han jo ikke.

Han heter Henning, og han er ferdig med kvinner. Han har hatt kjærester, han har hatt samboere og han har vært gift flere ganger, men nå er han alene. Han har en voksen datter som han ikke kjenner lenger. En dag møter han henne på gaten og blir skremt av hvem hun har blitt. Han bestemmer seg for å redde henne. Dette blir innledningen til en desperat undersøkelse av hvem han selv har vært – som mann, sammen med kvinner – og hvem han kan bli.

Bli snill igjen er en roman der noen av vår tids skarpe motsetninger samles i portrettet av en mann som aldri gir opp håpet. En roman der ømhet og raseri, skuffelser og nye forventninger til hva livet kan være, tørner sammen. Det er også en sår fortelling om en umulig forelskelse, som likevel blir en redning.

 

Helga Flatland, Et liv forbi

Leseeksemplar fra Aschehoug

Bok nummer tre i høstens leseutfordring.

Kanskje ville jeg ikke selv kjøpt Helga Flatlands bok heller, da samtidsromaner ikke er det jeg liker best. Og igjen sier jeg at derfor er slike leseutfordringer fantastisk, for dette var en velskrevet, tankevekkende og sår bok og jeg er så glad jeg har fått lest den.
Jeg ble trist av den, for det handler om mor og datter, der moren får kreft. Det er utrolig tankevekkende hvor forskjellig de ser på datterens oppvekst og de er også interessante problemstillingene som dukker opp, når en i familien blir alvorlig syk. I tillegg til alle de andre hverdagslige utfordringer som oppstår i en familie.
En bok jeg varmt anbefaler og jeg vil selvfølgelig lese flere av Flatlands bøker.

Veldig fin samtale, anbefales

Solveig Kloppen i samtale med Helga Flatland

Omtalen finner du her!

Helga Flatland, Et liv forbi

 

 

Sigrid er lege og bor i Oslo med barn og mann nummer to. Hun har reist fra bygda der hun vokste opp og har et anstrengt forhold til foreldrene sine, og til en oppvekst i skyggen av sin syke far. Anne, Sigrids mor, har investert mye av seg selv for å pleie sin syke mann. Da også hun blir alvorlig syk, må Sigrid ta stilling til roller som skifter, og til spørsmål om tilknytning, forpliktelse og forsømmelse. Hvem har ansvar for hvem i en omskiftelig verden?

Med sin sjette roman befester Helga Flatland sin posisjon som en av de skarpeste observatørene i vår samtid. I Et liv forbi maler hun presise og troverdige menneskelige portretter, med stor psykologisk innsikt. Utgangspunktet er én familie, men romanen gir et konsentrert uttrykk for hva tilværelsen innebærer av historier, liv og død.

 

 

Maria Kjos Fonn, Heroin Chic

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Heroin chic, hadde jeg sett skulle være en sterk og rå leseopplevelse så jeg både gledet og gruet meg litt. Kanskje den eneste boken jeg i utgangspunktet ville valgt selv. Og for en bok, at det går an å skrive så bra. For en forfatter. Jeg har ikke lest Kinderwhore, av samme forfatter enda, men det skal jeg definitivt gjøre.

Anbefales varmt men advarer også, det er vondt å lese, røsker skikkelig godt i hjerterota og jeg sitter igjen og funderer på hva ville jeg selv gjort hvis jeg var mor.

 

Omtalen:

Maria Kjos Fonn, Heroin Chic

 

 

Elise kommer fra et musikalsk hjem på Uranienborg. Alt er tilsynelatende trygt, likevel vil hun bort hjemmefra. Hun vil være vektløs, ikke sette spor. Hun prøver alt. Askese, overskridelser, for lite for mye. Så sitter det. Rusen som gir henne alt hun har ønsket seg – nemlig ingenting. Å fade ut, bli nummen.

Heroin chic er en roman om et sosialt fall uten noen klar årsak. Om en lidelse som ikke er skitnet til av ytre omstendigheter. Den er nok i seg selv. Grunnstoffet.

 

Ingrid Storholmen, Støvberar

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Siste bok ut i leseutfordringen for i år. Spennende. Og ihvertfall ikke en bok jeg ville plukket selv.

I starten funderte jeg litt på om dette var en bok jeg skulle bruke tid på. Jeg slet med nynorsken og hadde litt vansker med å komme inn i historien. Men jeg er veldig glad at jeg ikke ga meg, for det var en utrolig fin bok. Tankevekkende denne også, dette med å ikke føle seg hjemme hverken når en er hjemme eller når man er borte, selv om man i utgangspunktet lengter begge plasser. Veldig poetisk og vakkert skrevet. Jeg anbefaler den gjerne hvis du er ute etter en annerledes historie, ikke bare en lettlest feelgood. Jeg likte den svært godt.

Omtale med sitater:

Ingrid Storholmen, Støvberar

 

 

Ingeborg er misjonær og dreg til India på 1980-talet for å arbeide som jordmor hos santalfolket. Eit folk som blir grovt utnytta i steinindustrien. Romanen handlar om livet hennar frå ho i ungdomen blir frelst, og vidare gjennom alle åra på misjonsstasjonen i kamp for å hjelpe, og i kamp for å bere både seg sjølv og trua. Kan hende kjemper ho aldri nok. For blir det meir himmel på jord av å drive misjon? Og kva gjer for lite kjærleik med eit menneske? Må ein sjølv vere god for å gjere det gode?

«Mektig portrett av ei misjonerende jordmor i India … Forfatteren skriver inderlig om et møte med en fremmed kultur … Ingrid Storholmen imponerer både i sin bibelkyndighet og i det jordmorfaglige i sin nye roman. … slutten er fullstendig hjerteskjærende.» Stein Roll, Adresseavisen (Terningkast 5)

 

Veldig fin forfattersamtale. Men kjekt å ha lest boka synes jeg, før jeg så den.

https://www.facebook.com/aschehougforlag/videos/365763957982390/

 

Da er leseutfordringen over for i år. 5 veldige ulike leseopplevelser og hjernen har hoppet og danset. Anbefaler alle å være med på en leseutfordring, hvis de kommer over en som ser spennende ut. Jeg har stor tro på at det vil være en berikelse. Det har det ihvertfall vært for meg.

2 kommentarer
    1. Jeg tror nok ikke jeg hadde kommet på å velge noen av disse bøkene. Og jeg sliter såpass med å lese av og til, at enkelte ting kan bli for tungt også. Som å lese nynorsk f.eks. Det sliter jeg med. Da er det lettere å lese på engelsk faktisk 😀
      Men i beskrivelsen din her, så høres en av bøkene interessant ut. Men jeg er redd den kanskje ville påvirket meg litt negativt likevel, siden jeg er veldig følsom.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg