Arnaldur Indriðason, Jenta ved broen

Arnaldur Indriðason, Jenta ved broen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Arnaldur Indriðason er en krimforfatter jeg liker godt. Jeg har ikke lest alle av han, men flere i serien hans om Erlendur Sveinsson og den første i denne nye serien om Konráð, Mørket vet. 

Arnaldur Indridason, Mørket vet

Den tredje, Den tause moren, venter i hylla.

Jeg likte svært godt Jenta ved broen. Indriðason skriver på en måte jeg liker godt. Han gir deg hele tiden nye spor, på en slik finurlig måte. Det dukker opp personer som har noe å fortelle, som leder han videre i etterforskingen.

Jeg lar meg ofte opprøre av hvordan forfattere fremstiller jobben et medium gjør, men også det temaet fremstiller han så fint, akkurat slik det er. Dette er jo noe jeg gjør selv, men det er så mye uvitenhet om dette emnet, derfor er det mye tull som blir skrevet. Så takk til Indriðason, for nettopp det. Og at han også tar med at det er ikke noe hovedpersonen tror på, noe som er forståelig og at det er mye humbug også. Dessverre.

Fin etterforskingskrim uten det makabre. En krim veldig mange vil like.

 

Fra omslaget: Jenta ved broen er den andre boka i den kritikerroste serien om den pensjonerte politimannen Konráð.

Et eldre ektepar er bekymret for barnebarnet Danní og henvender seg til den tidligere politibetjenten Konráð. De vet at hun har vært involvert i narkotikasmugling, og nå er hun forsvunnet. På samme tid blir Konráð oppsøkt av en gammel venn. Hun får ikke fred før hun får vite hva som skjedde med en tolv år gammel jente som druknet i Rekjavik på sekstitallet.

 

Det har ikke vært alt som har falt i smak denne måneden og jeg er litt usikker på hva jeg vil lese nå. Valget står mellom!

 

Therese Bohman, Aftenland

Leseeksemplar lånt fra Norli Åndalsnes

 

Ukjent forfatter, aner ikke hva jeg går til her. Spennende.

 

 

Aftenland handler om Karolina som er professor i kunsthistorie. Anton er hennes doktorgradsstudent. Når han sier han har funnet ny informasjon som forandrer historieskrivingen om svensk bildekunst, blir Karolina dratt inn et spill med flere uventet lag, både følelsesmessig og profesjonelt. Men hvem er det egentlig som utnytter hvem?

 

Eller:

 

Kirsten Thorup,Til vanvidd, til døden

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Denne romanen planla jeg å lese i høst, men har måtte flytte den måned for måned. Nå skal den leses. Jeg har sett gode omtaler.

 

 

Høsten 1942 reiser den danske krigsenken Harriet med et overfylt tog gjennom Tyskland. Hun har etterlatt de to sønnene sine på et barnehjem, mens hun selv begir seg mot München. Mannen, Gerhard, som kjempet på tyskernes side, er blitt skutt ved Østfronten. Knust av sorg har hun takket ja til et rekreasjonsopphold hos Gerhards offiserskollega og hans danske kone, Gudrun, som tilhører den nazistiske overklassen. Harriet vil for enhver pris være lojal mot sin avdøde mann, likevel insisterer hun på å forholde seg nøytral til krigshandlingene. Men langsomt begynner hun å se forbi nazismens polerte overflate, der krigens grusomheter siver inn gjennom sprekkene.

Januar 2022

Tema Nordiske forfattere

Lesestabel januar 2022, Tema Nordiske forfattere

 

 

Jón Kalman Stefánsson, Ditt fravær av mørke

Caroline Säfstrand, Klubben for lykkelige avslutninger

Ane Riel, Beist

Johanna Mo, Nattsangeren

Tommy Kinnunen, Lyset bak øynene 

Tony Gulløv, En konges ætt

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta #marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg