Av og til er porten låst

Noen ganger får jeg bilder i hodet mitt når jeg ser ting. Det gjorde jeg når jeg i Palma så denne trappen.

Den var så rar for den var låst og så førte den ved første øyekast,  ingenplass hen.

Trappen førte bare opp på denne steinmuren

Men så i enden av den var det plutselig en ny trapp og det var det som gav meg assoisasjoner til livet generelt.

Er det ikke sånn det er.

Noen ganger kan alt virke så låst.

Vi står og stamper og kommer ikke videre

Bekymringene raser ned over hodet vårt

Alt kan virke helt umulig

 

Men hvis vi da har litt tålmodighet

Hvis vi ser for oss livet som en trapp som denne

Da kan vi lirke forsiktig opp den døren

Selv om den ser ut som den ikke fører noe sted hen

Selv om den ser sjabby og lite interessant ut

Da kan det hende det letter nemlig

Da kan vi komme til en ny og finere trapp

Se så mye finere alt ser ut nå

ja, litt smalt og trangt og vanskelig i starten men det er ingen annen vei opp

Vi må gjennom den låste porten for å komme videre

Uansett hvor vanskelig det er

Og så får vi belønningen

En oase av skjønnhet og velvære

Plutselig ser alt lett og godt ut igjen

Vi kan puste lettet ut

Igjen kan vi nyte livet

Vi må bare tørre å gå gjennom den dumme porten

I dag

18 kommentarer

Siste innlegg