GLEDER VI OSS TIL JUL

Adventstid
Raushetens tid. Livet i adventstiden er sårbare saker. Det er fylt med glede, men også av sorg og lengsel. Hele julen er som et forstørrelsesglass for følelser.


Disse ordene la en venn ut i går

De inspirerte meg, for de var så fine, selv om de var triste

De sa så mye med få ord

Det er en kunst jeg ikke kan, jeg bruker bestandig mange ord, av og til for mange ord

Her får vi det forklart sårt og enkelt

 

Mange er i full gang med juleforberedelser

De gleder seg masse og fyller denne førjulstiden med ting de gleder seg over

Mange har til og med startet julen

Noen gleder seg og gruer seg

Som ordene over her sier, så er julen et forstørrelsesglass for følelser

Selv om mange av oss ikke har disse vonde følelsene, kan vi likevel forstå

Hvis jeg tar mine mest såre følelser og setter forstørrelsesglass foran, ja da skjønner jeg at det må gjøre vondt

En gledens tid for så mange,kan være så vondt og sår for andre

 

 

 

Det er viktig å anerkjenne disse følelsene

Man kan ikke fortrenge dem, da vokser de

Det er derfor fint å lese de ordene, fylt med glede men også sorg og lengsel

Adventstiden rommer alt på en gang

Det betyr ikke av de som kun gleder seg, skal glede seg mindre

Det vil ikke hjelpe

Gleden løfter energierne og vil dermed lette det som er tungt

Vi må bare forstå inni oss at kanskje ikke alle er like forventningsfulle som oss selv

Være der for hverandre med et åpent sinn

Det er vel også nettopp det julens budskap handler om

 

Mange gruer seg til jul, fordi julen slett ikke er noen god familietid

En høytid kan i mange familier bringe med seg noe helt annet enn glede og omsrog og kjærlighet

For de som har mange såre og vonde juler bak seg, er det ikke enkelt å glede seg

Man gleder seg jo ikke til å gå en tid i møte man vet er vanskelig

Er man barn , er man ganske hjelpesløs

Vet du om barn som trenger omsorg og omtanke i julen, så vær der for dem

Tenk over om det er noe du kan gjøre

Det triste er at mye av det er usynlig

De små hjelper de voksne med å dekke over, å late som om alt er ok

De klarer ikke å ta del i den rausheten og gleden som andre viser i førjulstiden

 

 

 

Når man er voksen, kan man ta regien selv

Man kan lage sien egne juletradisjoner

Tenke litt over hvordan man vil feire julen

Hva ønsker man å få ut av den

Ta over kontrollen, se at du er sjefen og at du herfra kan lage en god jul for deg selv og dine

Du vil nok likevel ikke kunne rømme unna alle de såre følelsene

Kanskje må man også sette noen grenser for seg selv

Det kan være en tøff oppgave

 

Julen er også en tid som skiller de som har mye og de som har lite

Man kan ikke la være å glede seg fordi noen har mindre enn en selv

Takknemlighet er viktig

Raushet er også viktig, det er jo raushetens tid

Det vi kan gjøre er jo nettopp det å være raus

Det er mange måter å være raus på, det må ikke være mange penger involvert

Det kan være å bake noen julekaker og gå på julebesøk

Det kan være et varmt smil, en klem, en god samtale

En kopp kaffe sammen på kafe

En anonym julehilsen hengt på døra til en du har lyst til å glede

Det må ikke være så mye, litt sjokolade, en juleblomst, eller et kort med ønske om et godt nytt år

 

 

 

Mest av alt kunne jeg ønsket meg at det var en tid da vi er gode medmennesker

Det at vi kan se hverandre, anerkjenne hverandre, lytte til hverandre

Det er ikke bestandig vi klarer helt å forstå

Vi er ikke nødt til det

For å forstå helt, må vi helst ha opplevd det samme og sånn er det ikke

Vi har hver våre opplevelser

Det vi kan gjøre , er å forstå at vedkommende føler det sånn

Ikke avfeie andres følelser, men tro på dem og ta dem på alvor

La oss være litt glade i hverandre

Overse litt ulikhetene og heller lovprise mangfoldet

Vi skal ikke være likedan, tenke likt om alt

Vi er mennesker

Jeg avslutter der jeg begynte

Adventstid
Raushetens tid. Livet i adventstiden er sårbare saker. Det er fylt med glede, men også av sorg og lengsel. Hele julen er som et forstørrelsesglass for følelser.

I dag

 

 

14 kommentarer
    1. Jeg er en av dem som savner julen slik den var før. Savner familiemedlemmer som nå er borte. Særlig svigermor, tenk det. Hun var et fargerikt menneske som sa hva hun mente.Hun klarte å samle familien.Dette er borte. Ingen har tatt tak idet å samle familien. Hva er galt med vår generasjon ? Julen er tida for savn og gode minner. Orker ikke stresse til jul.Har vært dødssliten i mange år når julen endelig er der. I år er jeg hjemme i advent og jul, så jeg kan egentlig gjøre det jeg har lyst til. Har to barn hjemme og en mann som jobber. Det blir mye kos og litt baking og julegavekjøp. Gleden som var der før og lengselen til jul er borte. En må selv lage nye tradisjoner. Fullt klar over det. Energien er ikke til stede til alt jeg har lyst til å gjøre. Trenger nok ei rolig tid. Energien kommer nok etter jul når det lysner ute.

    2. Karin Wiersdalen: Det er litt sånn meg meg og, gleder meg mer til solsnu. Jo da gleder meg til jul og være sammen med barn og barnebarn og spise god mat og kanskje løsrive meg fra pc-en så jeg får lest litt bøker:)) Men jeg stresser ikke. Jeg vasker ikke ned og alle skap. Jeg skal bake flatbrød igjen i år, det har jeg savnet for de to siste årene har jeg ikke hatt energi.Jeg tror vi har det så godt hele tiden at julen blir ikke det samme som før når vi hadde lite. Men heldigvis har jeg ingen dårlige minner fra julen og ikke noe savn, men man tar kanskje inn andres sitt littegrann. Før når jeg stresset til jul, ble jeg syk, hvert nytt år var jeg syk, det er det slutt på, ja i fjor fikk jeg spysyke nyttarsaften da,hehe

    3. Ååå her var det mye flott, jeg elsker den første ,
      Vi tenner våre lykter når det mørkere….
      Adventstiden er så utrolig flott 🙂
      Det er liksom noe magisk ved den 🙂

    4. Vakkert skrevet Mariann, det er så sant alt sammen. Vi feirer ikke så mye egentlig, min samboer er ikke så glad i jula, men vi feirer på VÅR måte og det liker vi 🙂 Ha en fin dag 🙂 Julaften har jeg med familien, men ellers er det mest en deilig ferie for oss alle 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg