Vil du ha PANG?

I dag måtte jeg pushe den late kroppen min ut i kuldegradene.

Jeg hadde time hos psykomotorisk fysioterapeut.

Jeg tror dette blir siste time, får se over nytt år.

Hun har lært meg veldig mye.

 

Det aller viktigste er nok det å kjenne etter om kroppen er avslappet.

Spenner vi muskler, greier ikke kroppen å restituere seg.

Jeg har sluttet, stort sett, med å presse meg til ting kroppen sier den ikke vil.

Er jeg sliten, lar jeg den hvile.

De aller fleste går og går, som en leke på batteri.

Så butter det imot og man stopper litt opp, før man kjører på igjen.

Må bare, må bare, må bare, litt til, litt til og litt til.

Kroppen protesterer iherdig, men vi nekter å høre.

Så blir vi syke, men hjelper det, nei vi kjører på så snart  vi blir bittelitt friskere.

Må bare, må bare, må bare, litt til, litt til og lit.

Kroppen blir syk på nytt.

Må bare, må bare, må bare, litt til, litt til og lit.

Og så PANG

Og man kan bli utmattet av andre ting enn hardt, travelt arbeid, vær klar over det.

Vonde opplevelser, sorg, indre stress, sykdom, ja mye.

 

Vi må lære oss å hvile.

Og vi må hvile uten dårlig samvittighet.

Hvor viktig er ikke dette nå i “julestria”.

Hvorfor må vi gjøre alt før jul.

Som hun sa i dag, så stenger naturen ned alt om vinteren.

Planter og dyr, går i dvale.

Kroppene våre går også på et lavere gir, særlig blir vi påvirket som har lavt stoffskifte.

Likevel skal det kjøres på.

Og hviler vi, da skal vi sitte der og ha dårlig samvittighet.

Hvorfor det?

Da sitter vi der likevel med anspente muskler og negative kjemiske prosesser.

“Det blir ikke jul uten….”

Pisspreik, det blir jul uansett.

Det er mulig å kose seg i julen om ikke alt blir slik det alltid har vært.

Tenk nytt.

Nå hopper jo folk over advent og ventetid og begynner på jula i november.

Vel, når det er mulig, må det også være mulig å fire på kravene.

Og hjelper det å ha dårlig samvittighet?

Nei.

Den kan ikke brukes til noe som helst positivt.

Den gjør bare alt verre og hva er da hensikten?

Kast den.

 

Så nå har jeg lært at sier kroppen hvil, ja da hviler jeg.

Med verdens beste samvittighet.

Jeg forstår at skal utmattelsen forsvinne, må jeg ikke presse.

Og det ser ut til å fungere.

Kroppen er ikke så utmattet som den var.

Blodtapping(få ned ferritin) og diett, har gjort kroppen mykere og lettere.

Bevegelse vil komme naturlig etterhvert som kroppen letter på kravet av hvile.

Lær kroppen din å kjenne, lytt til den.

Og tro på det den forteller deg.

Hvis du kjører bil og det er et stup foran deg, da stopper du bilen, ikke sant.

Det skal du også gjøre med kroppen din.

I dag

Ps

En viktig ting til. Ikke føl deg mindre verdifull om du ikke får gjort alt du ønsker ❤️Gi deg selv en klapp på skulderen.Du gjør så godt du kan.

 

 

2 kommentarer
    1. Rart det der. Vi pusjer oss selv så hardt mange ganger, når vi egentlig burde roe helt ned. Noen ganger har vi godt av å kjede oss litt. Ha en fin kveld. Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg