Tanker, følelser, depresjon

Det dukket en bok opp i postkassa mi.

Man er heldig som bokblogger på den måten.

Den kom fra Forlagshuset i Vestfold, Liv forlag

 

Fra omslaget:Denne boken fokuserer på sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse og gir leseren flere enkle grep for å oppnå optimal helse. Det er mange som opplever mentale påkjenninger og Christine Drage ønsker med denne boken å bidra til å øke forståelse rundt psykisk sykdom og fjerne stigmatisering rundt de som er eller har vært psykisk syke. Boka passer for alle som ønsker å lære mer om mental helse, men forfatteren håper aller mest å inspirere og veilede de som har opplevd en mental påkjenning selv. Drage deler også flere enkle grep alle kan gjøre for å få en bedre fysisk og psykisk helse.

 

Temaet interesserer meg.
Ja, jeg vil gå så langt som å si at det har gjort livet mitt verdifullt og bra.

Hadde jeg fortsatt i samme spor som jeg hadde for mange år siden, ja, da vet jeg ikke hva jeg ville ha vært.

Jeg oppdaget nemlig at ingen andre enn meg selv, kunne gjøre meg lykkelig.

Uansett hvor rik man er på mann, barn, hus og hjem, så nytter det ikke, hvis man lar fortid og nedbrytende tanker ødelegge eget liv.

Man må ta tak i det som skjuler seg i det underbevisste.

Negative, nedbrytende tanker, som styrer en, uten at en er klar over det.

Jeg har planlagt 3 meditasjonskvelder, der dette er tema og det er mulighet for å melde seg på.

Jeg har lagd en gruppe der jeg melder inn etterhvert som folk sier de er med.

Når jeg får en ide om at jeg igjen skal ha slike kvelder og temaet kommer, tenker jeg at det er noen som har behov for det.

Men det kan også være det underbevisste i meg selv, som ønsker det.

Fortsatt bearbeiding av det som har vært.

Ingen klarer å være kun positiv og det er heller ikke noe mål.

Vi må anerkjenne at vi rommer alt.

Hverken denne boken eller mine sendinger, er for de med dype psykiske diagnoser.

De trenger faglig hjelp.

 

Jeg vil også påpeke at det er ikke alltid oss selv som skaper helvete i hjernen.

Klikker du på linken, kan du lese om en annen bok, der mye av det som foregår i hjernen vår, blir forklart.

Aili Kristina Hannisdal, Høy på deg sjæl

Dette er en bok, jeg gjerne leser om igjen. Jeg henger meg ikke opp i at jeg ikke forstår riktig alt. Jeg tar til meg det som passer.

 

 

I Høy på deg sjæl – endorfin som medisin får du en rikholdig verktøykasse for å ta i bruk føl-bra-stoffene som den utrolige hjernen din stimulerer produksjonen av. Kom i god hjerneform og opplev en daglig endorfindusj.

Hodet kjennes som bomull og bena som gelé. Motivasjonen er fullstendig fraværende. Men ikke undervurder hjernen din, den er et fantastisk maskineri. Og nøkkelen til å gjenfinne balanse, motivasjon og lykkefølelse ligger i hvordan du bruker den.

Så bli med inn i hjernens og nevrotransmitternes forunderlige verden, hvor lydbølger blir musikk og lidenskap, og glede og sorg blir til. Fordi hver eneste følelse filtreres gjennom dine sildrende elektriske kretser og nevrologiske baner, skjer ikke livet med deg, men gjennom deg. Derfor kan det å endre en eneste ting forandre alt, nemlig ditt eget fokus.

Lær hvordan du kan gå fra å være umotivert til produktiv, opprørt til balansert, ukonsentrert til fokusert. Bli høy på endorfiner, og føl deg bedre når du trenger det!

Aili Kristina Hannisdal er lege, musiker, låtskriver, endorfinentusiast og hundeeier. Hun spesialiserer seg innen psykiatri.

Leseeksemplar fra Cappelen Damm.

Dette bildet er et sitat fra boken.

 

Det kan nemlig være fysiske ting som skaper ubalanse i hjernen vår.

Selv kan jeg sitte her alene og ha det bra, men neste dag kan jeg plutselig  være nedstemt og føle meg uttafor.

Da kan ikke jeg sitte her og analysere om noen har såret meg eller det er noe annet som har skuffet meg.

Nei, da tenker jeg at ingen er skyld i dette, ikke en gang jeg selv.

Slik er kroppen min i dag.

Det kan være stoffskiftet mitt, hormonelt, eller hva som helst.

Det aller, aller viktigste jeg da gjør, er å la være å gruble på hvorfor.

Jeg godtar at sånn er det og så begynner jeg jakten på de gode hormonene, lykkepiller uten bivirkninger, nemlig det som gleder meg.

Glede er en fantastisk medisin, helt ubeskrivelig.

Og igjen…. Jeg tar jakten selv. Det er mitt ansvar. Jeg gjør så mye jeg gidder.

Ja, for vi skal ikke stresse, ikke presse, bare gjøre det som er godt for oss selv.

Husk også på kostholdet.

Det vi spiser, påvirker oss også veldig mye.

Det er mye forskning for tiden på sammenheng mellom psykisk helse og ernæring.

Sukker gjør oss lett deprimert.

Kanskje er det derfor, uten at jeg vet om det stemmer, at jeg alltid blir sulten, selv om vi spiser snacks og godteri, på fredagskvelden.

Kan det være at kroppen vil ha skikkelig mat for å dempe reaksjonen av det jeg ikke skal ha for mye av.

Tja, det var en ny tanke for meg.

Stå bak roret selv, ta ansvaret for å fore hjernen din riktig.

Rydd opp i underbevisstheten

Det var dagens tanker.

I dag

 

Vil du være med på mine tre sendinger?

Du kan se de når og så ofte det passer deg.

Velkommen skal dere være

 

Velkommen til å melde dere på 😍Meditasjonsøvelser og healing. Tema Klippe tråder
28. februar. Vi klipper tråder
07. Mars. Vi forserer hindringer
22.mars Vi setter ny kurs
Ca en time hver kveld. Meditasjon live. Lukket gruppe.
Meditasjonene blir liggende, så man kan se de når man ønsker det.
Ikke inviter inn andre, for det er en betalgruppe.
Jeg inviterer inn de som vil være med, og vippser kr 300,- til 99467178
Mariann Sæther Tokle
Jeg er ikke lege eller psykolog, har du psykiske utfordringer, søk fagpersoner

Her er noen bøker som også er bra:

Historien om Maria – En bok om å gi barn og ungdom mental styrke

Lene Julsen, Redd deg selv først

Det handler ikke om å overleve, det handler om å leve, Elisabeth Holt

2 kommentarer
    1. Måtte sette “når hjernen blir et helvete” på ønskelista. Slet psykisk tidligere, og nå elsker jeg å lese bøker om psykisk helse og selvutviklingsbøker generelt 🙂 Kan jeg spørre hvordan du får bøker ved å ha en bokblogg? Har sendt mail til noen, eller har du blitt kontaktet selv?

      1. Jeg tok kontakt med forlagene. Innimellom om man dokumentere hva jeg gjør. Følgere på side, blogg, bokgruppe, insta osv. Det er mye jobb. Først må det leses og så dokumenteres men man er ikke pålagt å lese og ikke betalt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg