Litt planlegging av gleder, gjør dagen god

 

Vennegjengen bruker å dra til Gran Canaria en uke i februar.

Sist vi gjorde det, ble Norge nedstengt, like etter at vi kom hjem.

Vi funderte på om vi skulle dra nå i februar, men alt var litt usikkert, så vi droppet det.

Da bestemte vi at vi får ta en Tapas-fest Istedet for.

26. mars ville passe for alle og dagen ble plottet inn i kalenderen.

Tapas er fint,  for da har alle med litt mat hver.

 

Her jeg sitter uten stort å ta meg til, fikk jeg lyst til å planlegge litt.

Eneste trimmen min akkurat nå er å spa litt i snøhaugene sammen med naboen.

I og med at kroppen har protestert litt igjen, er det best å være litt forsiktig.

Jeg har hatt tapasaften flere ganger tidligere:

https://lillasjel.blogg.no/tapasaften.html

https://lillasjel.blogg.no/1459076886_tapasaften.html

Tapasaften

 

 

For noen år siden var vi 10 dager i El Capello, ikke langt fra Alicante i Spania.

Der hadde vi noen fantastiske matopplevelser.

Gode matopplevelser på Costa Blanca

Selv om de andre i gjengen tar med seg mat, fikk jeg så lyst til å kokkelere litt, inspirert av det vi fikk den gangen.

Når jeg skal lage mat, skriver jeg liste over hva jeg vil lage og handleliste, i god tid.

Det er nemlig en meget viktig del for å ha kontroll.

 

 

Marinert feta med tomater, oliven, hvitløk, løk. En rett man enkelt kan lage selv.

http://lillasjel.blogg.no/1476814608_ut_p_tur__el_campello.html

Her må jeg kjøpe

Fetaost, oliven, hvitløk, chili, tomater

Jeg skal bruke rødløk og det har jeg.

Stort sett er det de samme basisingrediensene i alt jeg skal lage

 

 

Tomatsalat med ruccola og mozzarella

Kjøpe mozzarella, olje, ruccola

 

 

Her fikk vi servert okse indrefilet.

Jeg skal bruke svin indrefilet, for det har jeg i fryseren.

Jeg skal ha ovnsbakte småpoteter

Små paprika, asparges, sopp og broccoli

Kjøpe asparges grønn, små paprika, småpoteter

 

 

Helt siden jeg var der, har jeg tenkt å lage et slikt ostefat, men har aldri gjort det.

Nå skal det skje.

Kjøpe Manchego, blåmugg, brie, pluss en ost til

Hvit asparges på glass.

Ellers har jeg det meste.

 

 

Jeg skal også lage Scampi. Det har jeg i fryseren.

Persille må jeg kjøpe

Og jeg må ha med kyllingvinger i djevelsaus.

Kyllingvinger i djevelsaus med rømmedip og tortillachips

Kjøpe stangselleri. Tortillachips, kyllingvinger

 

 

Men når jeg nå ser tilbake, dukker det opp andre fristende ting.

Men allerede er det jo for mye mat, så vi får se.

Ovnsbakt paprika er godt.

 

Nam, broccolisalat med valnøtter, granateplekjerner, mango, creme fraiche.

 

Handleliste:

Hvitløk, chili, stangselleri, mange tomater, mange paprika, småpaprika, småpoteter, persille, ruccola, granateple, broccoli, mango,  asparges,

Olivenolje

 

asparges glass

Oliven

 

2 Fetaost, 3  mozzarella, blåmugg, brie, manchego

Rømme, creme fraiche

 

tortillachips

 

Kyllingvinger

Da har jeg alt under kontroll og jeg ble veldig sulten.

 


Cava eller Prosecco må vi ha, for tilfeldigvis har vi 40 års bryllupsdag lørdag.Bryllupsdager er noe vi ikke bruker å ta så høytidlig her i huset, for hver dag er like viktig.Vi har derfor aldri feiret en bryllupsdag. Vi var ute og spiste på Hamar når vi var på 15 år husker jeg. Da fikk ungene lov å bestille akkurat det de hadde lyst på fra menyen. Økonomien var en annen den gangen. Å spise ute var ikke noe vi gjorde ofte. Noen ganger husker vi dagen flere dager etter at den er passert.
Treet på bildet, dukket opp på den over nevnte Alicante turen. Det var litt moro, M og M, Magne og Mariann.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg