Da har jeg bestemt meg, februarleselisten er klar

 

Da har jeg bestemt meg, februarleselisten er klar

Ja ihvertfall nesten.

En slik liste skal være til inspirasjon, ikke stress, derfor kan den også endres.

Denne måneden skal jeg på en ferietur.

Når jeg pakker bøker for ferie, blir det gjerne for mange, slik at noen får bli med hjem igjen.

Det er helt ok.

Jeg er også med på Aschehougs lesegruppe der vi skal lese en bok hver måned.

Januar var det en meget spesiell og hjerteskjærende bok, nemlig Syng, gravløse, syng.

Jesmyn Ward, Syng, gravløse, syng

Boken i februar er

Ta-Nehisi Coates, Vanndanseren

Vil du være med så er siden Det må du lese

Den ser spennende ut, men de har enda ikke fått den inn på lager, så den er ikke med i stabelen min som allerede har 15 bøker. Heldigvis er det skuddår, så jeg har en dag ekstra, men jeg når nok ikke alle, det tror jeg ikke. Det er heller ikke noe mål.

 

 

Sensasjonell debut fra en av USAs sterkeste stemmer. Rundt 1850 blir Hiram Walker født som slave på en tobakksplantasje i Virginia. Faren er den hvite plantasjeeieren, som solgte Hirams mor da sønnen var ganske liten. Selv om Hiram har fotografisk minne, har han bare noen få, uklare minner om moren. Blant annet at hun var den aller beste og mest grasiøse vanndanseren. Hiram flyttes fra slavekvarteret inn i hovedhuset for å passe på sin fordrukne og ubrukelige hvite halvbror Maynard, han som skal arve den etter hvert forfalne plantasjen. Hiram møter Sophia, sammen vil de flykte fra sørstatenes undertrykkelse og slaveri til friheten i nord. Hiram går med i antirasismearbeidet og motstandsbevegelsen og hans indre og ytre reise er betagende, voldsom, vakker og preget av magiske hendelser.

 

Linda Olsson, Langsomt lukker jeg døren

Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

Du verden hvor jeg gleder meg. Linda Olsson er en av mine favorittforfattere. Jeg har to av dem med i februar, både Olsson og Isabel Allende.

 

Kjærligheten kan ha ufattelige konsekvenser. En ny rørende og vakker roman fra Linda Olsson. 
Helga lukker forsiktig døren til huset hun har bodd i de siste sju årene. Hun har gitt det bort, til en ung mann og hans lille datter. Men før hun forlater stedet for godt, tar hun for siste gang en tur til Hamilton Beach, stranden hvor hun har funnet trøst etter en fantastisk kjærlighetshistorie som startet i Paris for åtte år siden. En kjærlighet som fikk enorme konsekvenser for hele hennes tilværelse. Først et lykkelig familieliv, et elsket barn og så en katastrofe som sønderslo hele hennes eksistens.
Er de mulig å finne tilbake til seg selv etter at tragedien har rammet? Og tør man å bli glad i andre mennesker på nytt?
Linda Olsson (f. 1948) vokste opp i Stockholm der hun studerte jus. Hun har blant annet bodd i England, Kenya, Singapore og Japan før hun slo seg ned på New Zealand. Linda Olsson begeistrer millioner av lesere over hele verden med sine bøker. Debutromanen hennes, La meg synge deg stille sanger, kom på norsk i 2008 og solgte i flere hundre tusen eksemplarer.
Tove Alsterdal, Blindtunnel
Leseeksemplar fra Kagge forlag
Bok nummer to er en ny forfatter for meg. Jeg har en bok av henne fra før,Ingen vei tilbake,  men ikke lest den enda.
Dyptpløyende thriller fra en av Sveriges beste krimforfattere.

Et barnelik i en forlatt tunnel vekker en farlig historie til live.Daniel har mistet jobben og ønsker seg vekk fra livet i Sverige. Sonja går med på å selge rekkehuset og søke drømmen om et annet liv – på en vingård fjernt fra deres gamle hverdag.
Gården ligger i Tsjekkia, i området som en gang kaltes Sudetenland og var del av Hitlers rike. Den har stått tom i årtier, vinmarkene er overgrodde.
Når Daniel slår opp en gjenmurt vegg i kjelleren, forvandles det nye livsprosjektet til et mareritt. Snart forstår Sonja hvorfor huset mangler speil.

 

Isabel Allende, Over havet

Leseeksemplar fra Gyldendal

Stor glede over ny Isabel Allende. Jeg har et mål om å lese alle hennes bøker, men jeg er langt fra i mål.

Isabel Allende, Etter vinteren

 

Mot slutten av den spanske borgerkrigen, da general Franco og hans fascister seirer på alle fronter, blir to unge mennesker tvunget til å forlate det krigsherjede Barcelona. Gravide Roser og svogeren Víctor ​​krysser Pyreneene til fots for å komme seg i trygghet. Rosers kjæreste og Victors bror, Guillem, er død, og omstendighetene tvinger Roser og Victor til å inngå et ekteskap som ingen av dem ønsker.

Fra Frankrike reiser de over havet med skipet «Winnipeg», som ble chartret av poeten Pablo Neruda og brakte mer enn to tusen spanjoler til Chile – «det lange kronbladet av hav og snø» som det kalles med poetens ord. De starter et nytt liv som byr på mange prøvelser, og det som gir dem mot til å fortsette er håpet om en dag å kunne reise tilbake til Spania.

 

Bjørn Andreas Bull-Hansen, Jomsviking, Vinland.

Leseeksemplar fra Gyldendal

Jeg leste første bok i Jomsvikingserien og likte den svært godt. Nå er jeg klar for bok to, Vinland

Bjørn Andreas Bull-Hansen, Jomsviking

 

Torstein og hans familie flykter vestover for å slippe unna hevn fra Olav Tryggvasons menn etter slaget ved Svolder. Han er blitt høvding for en gruppe jomsvikinger og søker etter de sagnomsuste lerkeskogene på den andre siden av havet. Nå vil han gjøre seg rik på skipsbygging og skape en fremtid for seg og sine.
Men Torstein, krigeren som en gang var trell, skal snart måtte kjempe for livet og for å gjenforene sin familie.

I Vinland får vi et unikt innblikk i tilværelsen til Nord-Amerikas første nybyggere, og i konflikten som utviklet seg mellom dem og de mektige indianske stammesamfunnene. Her møter vi også historiske personer som Eirik Raude, hans datter Frøydis og hans sønn Leiv, samt ladejarlen Eirik Håkonson.

Dette er den andre boken i Jomsviking-serien, men den kan også leses som en frittstående fortelling. Den første boken, Jomsviking, gikk rett inn på de norske bestselgerlistene. Den har til nå et samlet opplag på 40 000, og er under utgivelse i åtte land.

 

Melissa Stapley, Ting å finne på når det regner

Reklame, leseeksemplar fra Cappelen Damm

Ny forfatter for meg, ser koselig ut og jeg går ut fra at det er en feelgood etter det harde liv i vikingtiden.

 

 

Hjemme er kanskje der hvor hjertet ditt er, men noen ganger må det både kjærlighet, tilgivelse og vilje til for å reparere et knust hjerte.

Mae har tilsynelatende alt på stell. Hun har en flott kjæreste som elsker henne, en fremgangsrik jobb i firmaet hans og en stilig leilighet i New York. Men alt rakner den morgenen hun våkner og oppdager at det hele var bygd på løgner og at kjæresten er en svindler.

Det er bare ett sted Mae kan dra: hjem til Alexandria Bay, den lille byen der hun vokste opp sammen med besteforeldrene. Men ingenting er som det pleier å være der heller. Mae oppdager at bestemoren er begynt å bli dement, og bestefaren har flyttet ut som følge av en stor hemmelighet bestemoren aldri hadde ment å avsløre. Hun treffer også ungdomskjæresten Gabe, som sliter med et gammelt traume som fortsatt hjemsøker ham.

 

Etter noe soft, kommer det igjen krim

Robert Galbraith, Hvit død

Reklame, leseeksemplar fra Cappelen Damm.

Jeg leste den første av Galbraith, psedonym for Harry Potter forfatter, J.K. Rowling, deretter så jeg de tre første på tv, Strike. Nå gleder jeg meg til en ny og det er en tykk en, 683 sider. Det blir nok en medvirkende årsak til at jeg nok ikke rekker å lese alle jeg har lyst til denne måneden.

Hvit død er en klassisk krim med moderne vri, et gripende mysterium, en ekte pageturner og en spennende fortsettelse på historien om Cormoran Strike og Robin Ellacott.

En plaget ung mann ved navn Billy ankommer privatdetektiv Cormoran Strikes kontor. Billy ber om hjelp til å etterforske en forbrytelse han mener han var vitne til som barn. Han virker svært desorientert, men likevel er det noe ærlig og oppriktig med Billy og hans historie, synes Strike. Før han får stilt flere spørsmål, styrter Billy panisk ut av kontoret.

Strike og hans tidligere assistent Robin Ellacott – nå forretningspartner – forsøker å komme til bunns i Billys sak. Det fører dem på en kronglete sti gjennom Londons bakgater, via de innerste sirklene i parlamentet, til en vakker, men dyster herregård på landsbygda. Samtidig er Strikes privatliv langt fra enkelt. Strike har mer enn noensinne bruk for Robin, men forholdet dem imellom er mer innviklet enn som så ….

 

Da er jeg over på nok en ny norsk forfatter for meg.

Cesilie Holck, Til døds

Leseeksemplar fra Aschehoug.

 

 

Yvonne har ikke hatt kontakt med faren siden tenårene. Da han igjen dukker opp, er det fordi han trenger et sted å dø. Han flytter inn på hennes hybel, og livet hennes handler etter hvert utelukkende om å tilfredsstille den dødssykes behov. Etter farens bortgang prøver Yvonne å finne tilbake til sine egne behov som menneske.

Til døds handler om en pårørendes trang til å skape et språk for døden i en altoppslukende sorg. Romanen er et forsøk på å grave frem en latent kjærlighet i en betent relasjon, med døden som redskap.

 

Deretter blir det ikke krim, men en annen tynn liten bok, jeg er spent på.

John Strelecky, Kafèen ved verdens ende

Leseeksemplar fra Risk forlag

 

 

Omtale fra forlaget

En internasjonal bestselger – over 2 millioner solgte. Et møte på en kafé langt ute i ingenmannsland, blir vendepunktet for John, som er konstant stresset. Han har mistet kursen, både i livet og på reisen han er på, og skal egentlig bare ta en kort pause før han fortsetter videre. Det er da han oppdager tre spørsmål på menyen:

Hvorfor er du her?
Frykter du døden?
Er du fornøyd med livet ditt?

Disse spørsmålene kaster John ut på en utrolig indre reise. Den tar han med til både styrerom i reklamens mektige verden, og til kysten av Hawaii. På veien oppdager han en ny måte å se seg selv og livet sitt på, og han skjønner hvor mye man kan lære av en grønn havskilpadde.

 

Da begynner de som skal i kofferten, hvis jeg da ikke begynner på de allerede før jeg drar.

Nikola Scott, Det sommeren skjulte

Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

Dette ser ut som en perfekt lese i solen bok for meg. En bok mine medreisende forhåpenligvis vil arve.

 

Andre verdenskrig bryter ut. En kvinne sitter på hemmeligheter som er farlige for henne selv.

August 1939.
Ved idylliske Summerhill i Cornwall er sommeren på hell, og det brygger opp til krig. Foreldreløse Maddy får besøk av søsteren sin Georgina, som hun forguder. Georgina har også med seg en ny kjæreste, Victor. Maddy får en fornemmelse av at Victor ikke er den han gir seg ut for å være. Men hun har ingen anelse om hvilken fare som har kommet inn i livet deres.

Nåtiden.
Chloe er gravid, og selv om dette skulle være en periode preget av glede, er hun engstelig for hva fremtiden bringer. Tilfeldighetene bringer henne til Summerhill, og der besnæres hun av mysteriet hun hører om. Hva skjedde her før krigen?

Fortiden melder seg for henne på en måte hun ikke hadde forutsett. Og det hun finner, kan endre absolutt alt.

 

I januar leste jeg Anna Bågstam, Øyevitnet

Anna Bågstam, Øyevitnet

Nå er jeg klar for bok nummer to av samme forfatter.

Anna Bågstam, Skyggespillet

Leseeksemplar fra Panta forlag

 

 

Et nytt drap finner sted i fredfulle Lerviken, folk forsvinner, løgner florerer og et politisk spill avdekkes …
En kvinne har forsvunnet under merkelige omstendigheter. Alt tyder på at hun har blitt kidnappet. Snart flyter liket av en mann i land i Lerviken i Öresund. Offeret har syreskader og er umulig å identifisere. Hvem er det som forsøker å skjule sporene sine?

Privatetterforskeren Harriet Vesterberg setter i gang en intens jakt på gjerningsmannen. Samtidig holder hun et våkent øye med sin glemske pappa Eugen, og hun sliter med det vaklende kjærlighetsforholdet til advokaten Rikard, hvis polerte ytre skjuler en hemmelighet. Snart befinner Harriet seg i en desperat kamp mot klokken, der hun igjen står overfor valget om å bryte reglene eller følge dem. Med skjebnesvangre konsekvenser som resultat.

Skyggespillet er den andre boken i Anna Bågstams krimserie som utspiller seg i den
pittoreske fiskerbyen Lerviken, med den uperfekte og smugrøykende etterforskeren Harriet som hovedperson.

 

Jon Kalman Stefansson, Sommerlys

En bok jeg selv har kjøpt. Den har vært med på ferienominasjon før og tapte så vi får se. Jeg har sett så mange fine omtaler og jeg har så vidt begynt å lese noen sider i desember,  men så ble den lagt bort i slutten av måneden for det var noe annet som fristet mer.

 

 

Få forfattere har en like hengiven leserskare som Jón Kalman Stefánsson. Med den fantastiske trilogien om Gutten og de to prisbelønte Keflavik-romanene har islendingen vunnet over kritikere og lesere både her i Norge og internasjonalt. Nå kommer endelig Stefanssons store gjennombruddsroman på norsk: den vakre, vittige og vemodige Sommerlys og så kommer natten. Boka er et utrolig litterært portrett av en landsby på den islandske vestkysten og menneskene, drømmene og lengslene som lever der: En skildring av vanlige menneskers uvanlige liv – utført med Kalman Stefánssons uforlignelige blanding av ømhet, humor, skjønnhet og fantasi.

«Vi skal ikke fortelle om hele byen, vi skal ikke gå fra hus til hus, det vil du ikke orke, men her kommer det helt sikkert til å fortelles om lidelsene som knytter dagene og nettene sammen, om en lykkelig lastebilsjåfør, om Elisabeths svarte silkekjole og han som kom med bussen, om Turid som er så lang, og så full av hemmelig lengsel – og om en enslig bonde og en fire tusen år gammel mumie.»

 

Faber & Pedersen, Vinterland

Lesseksemplar fra Aschehoug.

Ny dansk krimserie om Martin Juncker, det står dansk krimsensasjon, så jeg er spent, omtale kommer.

 

 

Det er lille julaften, Signe Kristiansen, etterforskningsleder ved Københavns drapsavsnitt, blir oppringt av sjefen. Ferien er avlyst: Det har vært en enorm eksplosjon ved julemarkedet på Kongens Nytorv. 19 personer er drept, mange flere skadd. Danmark er rystet, og alle kluter settes til for å finne ut hva som har skjedd og hvem som står bak.
Den tidligere stjernepolitimannen Martin Juncker, Signes gamle mentor, har etter en grov tjenestefeil blitt flyttet langt ut i provinsen. Her bor han hos sin stadig mer demente far, og fått ansvaret for å lede den nyopprettede lille politiavdelingen. Det burde være udramatisk, helt til en spektakulær drapssak havner på hans bord.
Etterforskningen i København står i stampe, og sporene endres stadig, inntil Signe får et tips som peker mot et sted hun ikke i sin villeste fantasi hadde forestilt seg

 

Sarah Lark, Kivien kaller

Bind tre i New Zealand trilogien og skulle vært lest for lenge siden. Jeg har også nummer fire på vent. Den har jeg kjøpt selv og da er det visstnok ikke reklame i følge markedsføringsloven.

Sarah Lark, Maorienes sang

Nummer 4 heter Håp ved verdens enda. De to første heter Den lange hvite skyens land og Maorienes sang.

 

 

Kivien kaller er en uforglemmelig historie om mot, kjærlighet, vilje og utholdenhet – på et bakteppe av en verden i forandring, og er tredje og avsluttende bok i Sarah Larks fengslende familiesaga fra New Zealand.

1907: Gloria, Gwyneiras oldebarn, har vokst opp på idylliske Kiward Station, der hun har fått utfolde seg blant dyr og mennesker. Men nå har foreldrene bestemt at det er på tide at hun blir en lady, og sender henne på kostskole i England. Gloria mistrives fra første stund, og begynner å legge planer for hvordan hun skal komme seg tilbake til sitt elskede New Zealand. Ingenting kan stoppe henne, og hun legger ut på en farlig reise. Det skal forandre henne for alltid.

 

Alex Michaelides, Den tause pasienten

Reklame, leseeksemplar fra Cappelen Damm

Psykologisk thriller som jeg ser mine bokbloggervenner liker godt. Jeg er kresen så da spørs det om jeg synes den er like spennende som de synes.

 

 

Psykoterapeuten Theo er besatt av å få Alicia Berenson til å snakke. Hun har vært taus siden hun seks år tidligere skjøt sin mann fem ganger i ansiktet. Den tause pasienten er en perfekt psykologisk thriller som har ligget 27 uker på toppen av New York Timesbestselgerliste. Les mer om Den tause pasienten på Boktips!

 

Merice Briffa, Urolige tider

Kjøpt selv

Dette er andre bok i en serie på fire, der jeg har lest den første i desember på ferie.

Jeg var nok ikke kjempebegeistret, men siden jeg har alle fire, føler jeg de må leses, men blir det travelt i lesingen, kan det nok hende denne må vente litt til.

Merice Briffa, Mine drømmers land

 

 

Urolige tider er andre bok i trilogien om arbeiderklassefamilien Collins’ utvandring til Australia på andre halvdel av 1800-tallet. I andre bind introduseres vi for Con Trevannicks far, sjøkapteinen, og hans 17-årige søster Selena. De søker lykken i gullgraverområdene, hvor de møter Will Collins og brødrene hans. Selena blir svært betatt av Will, som jo har mistet alt håp om å gifte seg med Jenny Tremayne. Men, ondskapen følger fortsatt i familienes fotspor, i form av Tom Roberts og Joshua Winton. Tom Roberts har gått inn i politiet, som nærmest har ubegrenset makt i gullgraversamfunnet. Dette er en spennende og handlingsmettet fortsettelse av historien om familiens streben etter å skape seg nytt liv på den andre siden av jordkloden.

 

Da blir det spennende å se hvor mange som blir lest. Oversikten over januarbøkene er på gang, blir nok postet lørdag tenker jeg. Jeg holder der på med en siste og det spørs om jeg når å lese den ferdig.

 

8 kommentarer

Siste innlegg