Bøker lest januar 2019, 8 bøker

Bøker lest januar 2019, 8 bøker

Første bok ut var en jeg koste meg veldig med, nemlig Endetid av Minette Walters. Walters har gitt ut mange bøker men det var mitt første møte med henne. Det blir ikke siste, særlig siden Endetid ikke er enden, men har en fortsettelse.

Spennende bok fra da svartedauden kom til England. Vi følger borgen Develish og Lady Anne, som forstår at sykdom og smitte henger sammen med, at det ikke kun er Gud som bestemmer hvem som skal bli syke eller ei.

I siste del av boken følger vi også en gruppe menn som tar seg ut av borgen for å undersøke om det finnes liv rundt dem og om de dermed kan finne mat og våpen med mere.

En bok som er veldig fengende og vanskelig å legge fra seg og det kom et stønn fra meg i går kveld, når siste ordet er

…………………….fortsettes.

https://lillasjel.blogg.no/minette-walters-endetid.html

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Gyldendal og boken er et leseeksemplar

Juni 1348, svartedauden kommer til England via et skip i havnebyen Melcombe i Dorsetshire. Helt uforberedt på denne dødelige sykdommen og hvor raskt den sprer seg, dør folk i tusentalls. Pesten sprer redsel og uhygge på sin vei.

Kirken proklamerer at sykdommen er Guds straff over mennesker som lever syndige liv. Men i borgen Develish og dens tilhørende landsby, tar Lady Anne kontroll over sitt folks fremtid med andre virkemidler enn bønner og botsgjerninger. Lady Anne er klok og selvstendig, en kvinne forut sin tid. Hun bestemmer seg for å innlemme alle landarbeiderne i borgen og stenge alle utganger og innganger for å holde avstand til pesten som nærmer seg området deres med rasende fart.

I dette nye innestengte samfunnet oppstår det både intriger og konflikter. Lady Anne skaper seg fiender, blant annet sin egen datter. Beslutningen om å stenge borgen kommer til å kreve mot, utholdenhet og oppfinnsomhet.

Endetid er en medrivende historisk roman.

 

Bok nummer to hadde ventet en stund på å bli lest så jeg skjønte at nå var tiden inne.

Min Jin Lee, Pachinko.

Bok fra Korea og Japan, 5 generasjoner. Jeg likte svært godt første delen, men føler at forfatteren ville få med for mye i en bok, så det ble litt hoppende syntes jeg, når vi kom til nyere tid. Kunne med fordel blitt delt opp i bind en og to, slik at nyere tid også fikk litt mer plass. Men det er en veldig bra bok og jeg anbefaler den gjerne til alle leseglade.

https://lillasjel.blogg.no/min-jin-lee-pachinko.html

Bilde og tekst under bildet er fra Aschehougs sider og boken er et leseeksemplar.

Korea på begynnelsen av 1900-tallet. Japanerne har kolonialisert landet. Hoonie kjemper for tilværelsen, men har en sterk indre styrke og er full av omsorg for familien sin. Når Hoonies elskede datter, Sunja, blir gravid og sveket av elskeren sin, reiser hun til Japan for å føde barnet hun venter. Men tilværelsen i det nye landet byr på store utfordringer – diskriminering, fattigdom og katastrofer. Dette er bare starten på Sunja og hennes families utrolige historie gjennom fire generasjoner – fra den store depresjonen til 2. verdenskrig og frem til 1980-tallet.

 

Bok tre var jeg spent på. Balladen om den bedrøvelige kafé og andre fortellinger. Jeg likte svært godt Hjertet er en ensom jeger, av samme forfatter, Carson Mc Cullers.

Første del, Balladen om den bedrøvelige kafé, likte jeg godt, jeg humret og lo over menneskebekrivelsene. Boken har bare knapt 200 sider og halvparten inngikk i det som heter andre fortellinger. De fortellingene var som om de var utdrag fra lengre historier, så de var vanskelig å få tak på. Første del av boken er derfor best, synes jeg

https://lillasjel.blogg.no/carson-mc-cullers-balladen-om-den-bedrovelige-kafe.html

https://lillasjel.blogg.no/1541698728_carson_mccullers_hjertet_er_en_ensom_jeger.html

Bildet og tekst under bildet er hentet fra Aschehoug og boken er et leseeksemplar

Miss Amelia er sterk, høy og velbeslått og driver et fremgangsrikt brenneri og en landhandel. At hun en gang var gift i bare ti dager, er det ingen som snakker høyt om. En dag kommer en pukkelrygget mann til byen. Han kaller seg fetter Lymon. Miss Amelia gir ham husrom, og fra den dagen forandres alt. Landhandelen blir til en munter kafé og byen og innbyggerne våkner til liv når fabrikkfløyten signaliserer at arbeidsdagen er over. En dag banker eksmannen på døren og Miss Amelia innhentes av fortiden. Det blir begynnelsen på et trekantdrama som ikke ligner på noe annet i verdenslitteraturen.

Carson McCullers mesterverk Balladen om den bedrøvelige kafé foregår i de amerikanske sørstatene der lenkegjengens sang lyder som et gresk kor. Men det er også en inderlig sang om kjærlighet og ensomhet og om når kjærlighet blir til vold, hat og svik.

 

Lucinda Riley, Månesøsteren

Så dukket Månesøsteren opp. Mange er vi som synes syv søstre serien til Lucinda Riley er veldig underholdende. Bok fem, Månesøsteren var også veldig fengende synes jeg.

Jeg tror dette er den boken av søstrene som fanget meg mest, kanskje fordi den handler også om det spirituelle, som er sterkt tilstede i min hverdag.

Både historien fra Spania om sigøynerne og og historien fra Skottland, fenget meg og det romantiske hjerte/smerte, som jeg liker å kalle det, var holdt nede, helt i min stil.

Dette er også en av søsterbøkene som kan leses alene, uten at man mister noe, tror jeg

Nå gleder jeg meg veldig til fortsettelsen.  Jeg er egentlig litt misunnelig på de som enda ikke har begynt på serien om de syv søstre

Her finner du omtaler til de andre søstrene. Jeg ser når jeg leste den fjerde, jeg syntes den var best og etter den femte, føles den best. Det betyr at jeg liker de godt når jeg leser de.

https://lillasjel.blogg.no/1533057158_lucinda_riley_perlessteren.html

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Cappelen Damm og boken er et leseeksemplar

Månesøsteren er det Tiggy som skal finne tilbake til sine røtter. Idet vi møter henne befinner hun seg i det skotske høylandet, der hun har fått drømmejobben. Hun skal ta seg av dyrene på den store og isolerte eiendommen Kinnaird, som drives av den gåtefulle Charlie Kinnaird.

På Kinnaird treffer hun også Chilly, en eldre sigøyner som forteller henne at hun har en sjette sans som er nedarvet fra hennes forfedre – og at det er forutbestemt at han er den som skal lede henne tilbake til røttene i Andalusia i Spania.

I skyggen av det praktfulle Alhambra oppdager Tiggy sin forbindelse til de legendariske sigøynerne i Sacromonte som ble fordrevet under borgerkrigen – og til «La Candela» – sin tids mest berømte flamenco-danserinne.

LES OGSÅ:Sånn laget Lucinda Riley navnene på karakterne i serien om De syv søstre

Månesøsteren er den femte boken i Lucinda Rileys serie om De syv søstre.

 

Tatiana de Rosnay, Regnvokteren

Vi er mange som likte svært godt Saras nøkkel av Tatiana de Rosnay, og jeg har lest flere bøker av henne senere, men jeg liker de ikke noe særlig. Etter Regnvokteren skal det mye til før jeg bruker tid på enda en, for jeg syntes den var kjedelig. Vi følger familen Malegarde som er samlet i Paris for å feire faren Pauls bursdag og samtidig stiger Seinen over sine bredder. Paul blir syk og innlagt med hjerteinfarkt og sønnen Linden er den som forteller historien. Jeg blir rett og slett drittlei av å lese om den flommen som stiger cm for cm. Det blir anmasende for meg og jeg synes også at det er lite kjøtt på resten av historien.  Nei, nå Rosnay, må du komme opp med en roman som gir glimrende kritikker før jeg skal bruke mer tid på deg.

Dette er ikke min smak rett og slett.

Bilde og tekst under bildet, er hentet fra forlaget Bazar og boken er et leseeksemplar

Tatiana de Rosnay, Regnvokteren

Familien Malegarde er samlet i Paris for å ferie faren Pauls 70-årsdag. I “Lysenes by” er det unntakstilstand, for Seinen går over sine bredder. Innestengt på hotellet trues også samholdet i familien og gammelt grums kommer til overflaten. Det tvinger dem til å konfrontere det uunngåelige.

 

Yrsa sigurdardóttir, Galgen

Endelig er Yrsa for fullt tilbake, uten de diffuse spøkelseshistoriene. Dette er en helt vanlig krim. Ikke noe makabert og skikkelig spennende, særlig på slutten, selv om jeg nok satt igjen og gjerne ville vite enda litt mer på slutten.  Jeg vil vite hvordan det går videre i historien.  Hva det gjelder, ja det må du selv lese for å finne ut, jeg røper ingenting.

Jeg anbefaler Galgen til alle som elsker krim og temaet er desverre altfor aktuelt, det røper jeg heller ikke. Den som leser, får se. For meg ble dette en slukebok og jeg gleder meg allerede til neste av Yrsa.

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Kagge forlag og boken er et leseeksemplar

Galgen

Drivende spenning blant islandske lavaklipper.

En ung investor blir funnet død – hengende fra en planke i naturområdet Galgahraun. Når politiet oppdager restene av en papirlapp festet med spiker til brystkassen hans, blir det tydelig at det ikke er snakk om et selvmord.
Politietterforskeren Huldar blir satt på saken og oppsøker den døde mannens luksusleilighet på jakt etter svar. Der er også barnepsykologen Freyja, på oppdrag for å hente en liten gutt. Gutten kan ikke gjøre rede for hvorfor han befinner seg i leiligheten og har tilsynelatende ingen forbindelse til den avdøde – og foreldrene hans er ikke å finne.
Nok en gang blir Freyja og Huldar involvert i samme etterforskning. Deres felles fortid er broket, men de blir nødt til å samarbeide. Hva er sammenhengen mellom drapsofferet, et tidligere ilandskylt kvinnelik og den lille gutten? Og finnes det flere ofre – som ennå kan reddes

 

Rosie Walsh, Uten et eneste ord.

Jeg liker godt kjærlighetsromaner, men samtidig liker jeg de ikke. Jeg er veldig kresen for jeg liker ikke når det blir for sukkersøtt og klissete. I starten av Uten et eneste ord, tenkte jeg , æsj, forutsigbart. Men så viser det seg at der ble jeg lurt, for historien tar en helt annen retning enn det jeg tror. Det er en veldig bra historie og på slutten var jeg så nervøs for hvordan dette skulle ende, at jeg måtte bare sluke den ferdig. Ja, dette var et annerledes plott, og jeg forstår at denne er blitt veldig populær.

Bildet og tekst under bildet er hentet fra Gyldendal og boken er et leseeksemplar

Da Sara møter Eddie, innser hun raskt at han er hennes livs store kjærlighet. Og det er gjensidig – etter bare syv dager sammen føler begge at dette er det de har ventet på. Så da Eddie plutselig forsvinner og slutter å svare på meldingene hennes, vet Sara at noe er galt. Hun overser vennenes påstander om at Eddie rett og slett har droppet henne, og hun blir desperat etter å finne sannheten. Da oppdager hun noe som forandrer alt.

 

Jeg avsluttet januar med enda en bok jeg var spent på om den ble for klissete, Kate Morton, Klokkemakerens datter.

Det ble den ikke. Den var vanskelig å komme inn i, så det tok nok 100 sider før jeg var på plass og begynte å storkose meg. Vi følger alle de som har tilknytning til huset Birchwood Manor og det er ganske mange og spenner over mange år.

Jeg synes at store deler av boken var mesterlig skrevet og jeg anbefaler å lese hele omtalen jeg skrev av den, som jeg legger ved link til. Der er det både sitater og et tips til lesingen uten at jeg røper innholdet selvfølgelig.
Jeg ble imponert over hvor mye historie Morton har fått med og hvor elegant denne historien er nøstet sammen og ikke var det for mye hjerte og smerte heller. Anbefales, men ha tunga beint i munnen i starten.

Her er omtalen:

https://lillasjel.blogg.no/kate-morton-klokkemakerens-datter.html

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Vigmostad & Bjørke og boken er et leseeksemplar.

Sommeren 1862 skal en gruppe unge kunstnere, med den lidenskapelige og talentfulle Edward Radcliffe i spissen, tilbringe en sommer i Birchwood Manor i Oxfordshire. Innen sommeren er over, har en kvinne blitt skutt og drept, mens en annen kvinne er savnet. Et unikt arvestykke er også borte. Livet til Edward Radcliffe er ødelagt.

Over 150 år senere oppdager Elodie Winslow, en ung arkivar i London, en skulderveske inneholdende to ting som tilsynelatende ikke har noe med hverandre å gjøre: et sepiafarget fotografi av en slående vakker kvinne kledd i viktorianske plagg, og en skisseblokk med en tegning av et hus som ligger ved en elv.

Hvorfor føles Birchwood Manor så kjent for Elodie? Og hvem er kvinnen på fotografiet? Vil hun noensinne avsløre sine hemmeligheter?

Klokkemakerens datter er en historie om mord, mysterier og tyveri, om kunst, kjærlighet og tap. Og gjennom hele beretningen flyter stemmen til en kvinne som står utenfor tiden. Navnet hennes er glemt, men hun har sett det hele utfolde seg. Hun er Birdie Bell, urmakerens datter.

Kate Morton er en av verdens mest folkekjære forfattere og har i løpet av fem utgivelser for lengst nådd milepælen 10 millioner solgte bøker på verdensbasis. Hun er utgitt på 32 språk, i 39 land.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg