Min Jin Lee, Pachinko

Min Jin Lee, Pachinko

Pachinko har ropt på meg en stund og endelig hørte jeg etter. Det er jeg glad for. Det var en bra bok.

Handlingen starter i Korea, i begynnelsen av 1900- tallet og frem til 1989.

Jeg likte best de ca første 400 sidene av den 560 sider lange romanen.

Det er ganske omfattende å skulle skrive om fem generasjoner og i starten ble jeg glad i hovedpersonene og likte godt fortellingen om hvordan de hadde det. Men så går vi over til nyere tid og jeg synes forfatteren da går for raskt frem.

Det hadde nesten vært bedre med to bind, der man deler mellom gammel og ny tid. Jeg merket at jeg ble en utålmodig leser etterhvert. Det ble litt for overfladisk i  forhold til starten.

Men for all del, en  meget bra bok  som jeg er glad jeg har lest og som jeg er sikker på at veldig mange kommer til å like. Jeg ser også at det er mange fine omtaler på nettet av Pachinko.

Vær obs på at det er en ordliste bak i boken,for den har man bruk for underveis.

Bilde og tekst under bildet er fra Ashehougs sider og boken er et leseeksemplar.

Korea på begynnelsen av 1900-tallet. Japanerne har kolonialisert landet. Hoonie kjemper for tilværelsen, men har en sterk indre styrke og er full av omsorg for familien sin. Når Hoonies elskede datter, Sunja, blir gravid og sveket av elskeren sin, reiser hun til Japan for å føde barnet hun venter. Men tilværelsen i det nye landet byr på store utfordringer – diskriminering, fattigdom og katastrofer. Dette er bare starten på Sunja og hennes families utrolige historie gjennom fire generasjoner – fra den store depresjonen til 2. verdenskrig og frem til 1980-tallet.

Sagt om Pachinko

Nok en bok fra Aschehoug med terningkast fem

«En rik og velskrevet familiesaga om koreanske immigranter i Japan. Min Jin Lees Pachinko bør kunne nå mange lesere.» Gabriel Michael Vosgraff Moro, VG

Nok en bok fra Aschehoug med terningkast fem

«Lee har drevet grundig research og skapt strålende drama basert på verdenskriger og undertrykkelse, hvor også lidenskapen og kjærligheten får en viktig plass.» Erle Marie Sørheim, Dagbladet

«Vellykket koreansk familiesaga om livet i eksil. Pachinko er en rørende roman (…) en til tider glitrende roman som har alle de elementene man kan forvente av en klassisk historisk roman. Hvis du liker slike sagaer som du kan drømme deg vekk i og rystes av, helt til tårene overkvinner deg på slutten – da er dette boken for deg. Boka er en hyllest til hverdagsmenneskene, de ekte arbeiderne, de helt nederst i samfunnet, som alltid skraper seg opp igjen og gir livet et nytt forsøk, atombombe eller ei.» Mari Grydeland, Aftenposte

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg