Alternativ 17.mai


I dag ble det nystekte brød til frokost. Nam.

 

Vi har standhaftig gått i tog hver eneste 17.mai, både ett og to.

Så kom corona og det ble ikke tog.

I fjor var det slik drittvær at vi tillot oss å skulke.

I år har vi alternativ feiring.

Vi har invitert gjester til tapas i kveld.

Jeg har en omfattende meny, synes jeg selv og jeg vil kose meg med å lage mat.

Jeg har derfor brukt mine fem diettdager på å forberede tapas.

Jeg koser meg med dette.

Jeg er ikke god på husarbeid men jeg er god på å lage mat og jeg liker det.

Derfor gjør jeg det.

Og jeg planlegger godt slik at jeg kan ha mange pauser.

Jeg begynner tidlig, en del dagen før.

Og dette er ikke mat som krever mye arbeid i siste liten.

Det aller meste steker i ovnen.

 

1Parma, brie, spekepølse, jordbær.

2Sultne gutter side 89, Potetsalat med røkt ørret

Har lagd toast. Anrettes med røkt ørret og persille.

 

3Tomatcarp s 78 Oppskjærte tomater med dressing 

 

4 Knuste parmesanpoteter, Sultne gutter  s 7

Poteter kokt, skal inn i ovnen i to omganger

 

5 Klippfisk s 85. Røre med klippfisk, poteter og hvitløk, smøres på toast. Toppes med gressløk, men jeg vil bruke vårløk

 

6 Klippfisk s 86 serveres varm
Klippfisken skal blandes med egg og mel og stekes som lapper. Serveres varme

 

7 grillspyd kylling .

Stekes i to omganger i AirFryer

8 rekecoctail .

Har igjen å anrette i skåler med salat og chili/hvitløsmajones

 

9 kefta , Jamillas marokkanske s 87. Skal i ovnen 

 

10 Kyllingvinger  i tigersauce,rømmedressing

Kyllingvinger i djevelsaus med rømmedip og tortillachips

 

11. Panert lyr. 

 

12.Den lille kokeboka s 105, Stablebrød medhvitløk 

Fantastiske brød, lette å lage,  men tror du ikke jeg glemte å ha mozzarellaost på brødene.

Ikke noe å gjøre med. De er nok god uten også.

Her har jeg kjevlet ut, smurt på kryddersmør(som jeg hadde igjen fra forrige helg).

Så skal de stables og legges i form. Fantastisk ide.

 

Det stod ingenting om etterheving, men jeg gjorde det likevel.

Det falt fra hverandre, det hadde det ikke gjort hvis jeg hadde husket ost, går jeg ut fra.

Men det gjør ingenting. Brytebrød kaller vi det. Her er de snudd oppned😁

 

 


13.pesto og mozarellastenger side 76 Den lille kokeboka.

Her skulle jeg også strø på mozarellaost. Det skal jeg gjøre neste gang, for begge disse brødene skal lages flere ganger.

Deigen brettes sammen og deles i strimler som man tvinner.

 

For en fabelaktig kokebok.

I tillegg skal jeg ha grovbrød

14. Rabarbragrøt, serveres med krokanis

Klar til koking.

Slik er 17. mai hos meg.

I dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg