LÆREMESTER OG ELEV

Nå har jeg fundert på det åndelige noen år

Her er det jo ingen fasitsvar

Noen liker å ha det, men etter min mening finnes det ikke noen

Ikke så lenge vi er mennesker av kjøtt og blod

En bunt av følelser med en hjerne som er preget av både våre egne og våre forfedres opplevelser

Alt dette skal fungere sammen

Vi må på best mulig måte sette sammen puslespillet vårt

Vi får bare noen biter i gangen

Sakte men sikkert pusler vi de sammen

 

Det virker som om  mange liker å føle seg spesielle

De liker å føle at de er først og kommet lengst i utviklingen

De har tatt på seg læremesterrollen

De skal lære alle som kommer bak hvordan ting skal gjøres

Jeg tror heller ikke at noen har kommet lenger enn andre

Vi har ulike oppgaver

“Eleven” kan være den som egentlig lærer bort

I og for seg er det kanskje den fellen jeg prøver å unngå selv

Jeg skriver blogg, andre liker det jeg skriver, og da åpner fellen seg av seg selv

La meg aldri tro at jeg er noe mer læremester enn noen andre

Jeg kan likegodt være eleven

Det vet jeg ikke

 

 

Det jeg ser er at igjen og igjen møter vi situasjoner som trigger oss

Situasjoner der egoet vårt vekker til live gamle tankemønster

Innlærte mønster som vi har øvd på i årevis

Det kan være ord, lukter, smaker, opplevleser, osv, som vekker til livet minner i oss

Automatisk går vi i forsvar igjen

Vi trenger jo ikke forsvare oss, men vi gjør det uten at vi er klar over det

Det sitter opplevelser der i underbevisstheten og styrer oss

 

Når jeg har healinger, stiller jeg ofte spørsmål

Det vil si hvis vedkommende ønsker det, ellers er jeg stille

Jeg kan også gi råd

Da er jeg bestandig påpasselig med å si at dette er kun mine tanker

De må ikke følges eller tas som en sannhet, helt automatisk

Kanskje jeg sier akkurat det motsatte av hva som føles riktig

Det er kun du selv som kan se og vite

Du må kjenne på det inni deg, hva som stemmer

 

 

Jeg tror at ingen personlige møter er tilfeldige

Heller ikke konflikter

Noen ganger møter vi mennesker som utfordrer oss

Det er mennesker som får opp ting i oss og vekker følelser i oss

Det kan være følelser vi trodde vi hadde bearbeid ferdig

Vi er derfor ikke forberedt

Det kan derfor være personen i stolen som skal lære meg noe

Denne kan være sendt til meg for at jeg skal få min utvikling

På denne måten spinner vi våre nett av energier

Vi hjelper hverandre frem

Du skal derfor ikke dømme denne personen som fikk frem disse følelsene i deg

Du skal ikke kalle dem ved navn og snakke stygt om dem

Da synker du nemlig ganske så mye energimessig selv

Omfavn dem heller med varme og kjærlighet

Velsign mangfoldet,  at vi faktisk kan være ulike som mennesker

Alle har rett til å ha sin mening

 

 

Det finnes ingen energityver

Ingen kan stjele din energi hvis du ikke gir den fra deg

Ingen kan pålegge deg følelser

Det er din kropp som velger å ta de inn

Hvis jeg sårer deg, da velger du å ta den følelsen inn i din kropp

Du kunne også valgt å si at dette er kun dine ord og din mening

Det er ok at du har din mening, men jeg har også min

For meg er det viktig å stå i egen kraft

Jeg vurderer ordene dine, forkaster de eller lærer av dem

Jeg lar ikke vonde følelser følge med de, for det gagner meg ikke

 

Husk det neste gang du vurdere å hylle en læremester

Det vil si, en du føler er din læremester

Det kan like godt være en du er totalt uenig med, som er din lærer

Det kommer an på hva du skal lære

Noen må ta på seg de ubekvemme oppgavene også

Det er de vi lærer mest av

Jeg er en læremester, men jeg er også elev

Det er vi alle sammen

Vi utfyller hverandre

Vi spiller ulike roller i hverandres liv

Det er faktisk litt fint

I dag

 

 

8 kommentarer
    1. Enig i masse her, jeg tenker også på at mange sier: Den og den GJØR at jeg blir sånn, og sånn… Men det går faktisk ikke an…Det er INGEN som kan gjøre noe sånt..det mentale GJØR man faktisk selv…Om det ikke er ekstrem-situasjoner da…

    2. Herlig innlegg.
      Læremester og elev.
      Jeg er i alle fall begge deler, kanskje mest elev, men det er godt å gøle at en kan lære noe fra seg også.
      Du er flink. Flink til å setter ordene på rett plass og få frem reaksjoner.
      Noen ganger føler jeg at de hever seg, men da er det jo kun fordi jeg lar de få lov.
      Jeg har i alle fall lært noe nytt idag. Takk.:)

    3. enig Mariann. Slik jeg ser det er vi sjeler i menneskekropp på reise. Vi er ett via bevishetsfeltet.,Med det mener jeg at vi stammer fra samme kilde, samme sannhet. Hvordan vi fortolker sannheten er individuelt.
      I min verden er det ikke noen læremester som vet eller er mer enn noen av oss andre. Vi er alle kaptein på hver vår skute ute på vår egen reise. Vi møter andre skip der ute.. Møtene gir oss alltid læring i en eller annen form. Fordømmelse, sinne og hevdelser om at man vet bedre enn andre slår alltid tilbake på en selv
      . Vi vet alltid best for oss selv. Slik jeg ser det får vi våre egne unike svar ved å vende blikket innover. I hjertet ligger visdommen og svarene. <3

    4. ja, det er nettopp det jeg mener:) Vi skal ikke heve oss over noen andre noen av oss. For vi er ikke under eller over:) Hvem som er lærer og hvem som er elev vet man nemlig ikke.:)Vanja Ch. Kvalstad ( Inne:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg