Også en slags idiot

Har du lest Hverdagsnettmagasinet? Det er et nettmagasin som har mye spennende å lese og det er helt gratis. Der er jeg innimellom gjesteskribent.

https://hverdagsnett.no/index.php/magasin

I desembernummeret skrev jeg om bokidioten.

 

Mange er er glad i å lese bøker. Noen er litt mer engasjert enn andre. Så finnes det også slike som meg, som man nesten kan kalle en bokidiot. Jeg er helt gal etter bøker. De er en livsnødvendighet for meg, rett og slett.

Jeg har en mann. Han har dratt på meg i 43 år. Jeg liker å kalle ham min personlige trener, for når vi er på ferie, vi er veldig glad i å reise, da prøver han å lokke meg til å trene litt. Han drar meg ut i gatene og bruker gjerne en fargerik paraplydrink som gulrot. Ja hadde han kunne hengt den foran meg som agn, hadde han gjort det. Selv liker han å bytte om litt på bokstavene, og kaller seg en personlig tjener.

Egentlig er det jeg som snakker mest,  men av og til sier han noe veldig rart. Og det er ikke alt han forstår, slik er det jo gjerne i et forhold.

Du kjenner vel hvor sterk magneten er, sier jeg, i det vi prøver å gå forbi en bokhandel, uten å gå inn. Magnet, sier han, hæ? Ja magnet, alle vet da vel at bokhandlerne har magneter. Når du går forbi, suges du inn. Det hjelper ikke at du sier nei, kroppen bare forsvinner inn blant bokstablene.

Der luffer du rundt, nesen vibrerer som en kanin som lukter en gulrot eller er herlig salatblad. Og når man går ut igjen, bærer man på en pose bøker, uten at man er bevisst hvordan det har skjedd. Eller rettere sagt, han bærer, mens jeg smiler fra øre til øre.

Så sier han gjerne noe enda dummere. Har du ikke nok bøker? Når du å lese alle?

Helledussan, man får da aldri nok bøker. Lese alle, hmmm, nei det vet jeg ikke, men jeg må jo bare ha den og den og den. Tenk hvis jeg går glipp av en perle av en historie. Den får bli med hjem og med et lykkelig sukk, settes den inn i hylla sammen med de hundrevis andre, som jeg skal lese….en gang.

Noen ganger faller de til og med ned i handlevogna helt av seg selv. Ja, det er helt sant. Vi skulle handle til helga og når jeg pakker varene, ser jeg at sannelig der er det en bok. Hvordan har den kommet dit, lurer jeg på. Jeg må sjekke kvitteringen. Tenk om den er stjålet. Heldigvis bruker den å være betalt, men hvordan den har kommet seg dit? Nei, det aner jeg ikke.

Jeg har innredet et bokrom. De som er gal etter bøker, må jo ha et eget bokrom. Der bruker jeg mye tid på å stable bøker, ja innimellom er det så travelt at jeg nesten ikke har tid til å puste, Jeg planlegger nemlig hva som skal leses hver måned. Da er det heftige diskusjoner. Noen av dem er ganske rolige og tålmodige, ja litt lik gubben, mens andre er mer lik meg. De er utålmodige, de maser fælt og vil ikke vente på tur. De nyeste er gjerne litt brautete av seg. De føler seg litt viktigere enn de andre, fordi det ryker litt av dem, for de er så ferske.

Da må jeg lokke og lure litt og være litt mild i stemmen, love dem plass i en annen stabel. Av og til blir jeg likevel litt irritert. Du må da skjønne at du ikke kan være med i pocketstabel når du er innbundet, eller når en engelsk krim, prøver å snike seg inn i stabelen som heter nordisk. Går det an å være så frekk eller?

Mange kjenner meg derimot godt. De smiler og er fornøyde, selv om de settes tilbake i hylla, ulest, denne gangen også. Mange av de begynner å bli ganske så bereist. De har vært på cruise både i Middelhavet og Karibien og en liten helgetur til Halden eller på bokmøte på Osterøy. De vet at jeg har panikk for å ha med for få bøker, så de sukker fornøyd når de igjen er hjemme, blant alle sine uleste venner. Da føler de at de har hjulpet meg til å bevare roen.

Ser jeg noen som leser, da blir jeg veldig nysgjerrig. På flyet for eksempel. Jeg bøyer og tøyer på meg, og dulter kanskje litt tilfeldig borti, hvis noen holder en bok og jeg ikke ser tittelen. Og ser jeg det ikke, ja da må jeg jo spørre med min søteste stemme. Hva leser du da? Og så smiler jeg det peneste jeg kan.

I gang vi var på et hotell, satt jeg i en sofagruppe. Bak meg satt en ung, kjekk mann og pratet i telefonen. Jeg lytter aldri til andres samtaler. Men likevel kunne jeg ikke unngå, selv om jeg prøvde hardt, å høre at han leste en bok som het Bjørnstad. Forfatteren? Nei, det husket han ikke. Fredrik Backman, sa jeg. Ja, jeg måtte jo bare. Ordene faller bare ut av munnen, sikkert på samme måte som bøkene faller ned i handlevogna.

Takk, takk, sa han og fortalte at bak han satt en dame, som tydeligvis hadde greie på bøker. Ja og så leste jeg en for noen dager siden også, fortsatte han. Det var om noen spedalske et sted i Hellas. Øya, sa jeg, av Victoria Hislop. Men da skjønte til og med jeg, at jeg kanskje burde bakke  litt, så jeg gikk inn og hentet meg en paraplydrink.

Putter du på meg ei krone og spør meg om bøker, ja da prater jeg gjerne på innpust og utpust, til jeg nesten tisser meg ut. Så hvis du begynner å bli lei, er det derfor lurt å lure i meg noe å drikke, i det jeg trekker pusten, for de kroppslige funksjonene, ja de klarer ikke en gang jeg å stoppe. Selv om jeg noen ganger tror det, hvis jeg bare måååå lese ut boken.

Å ja, er det kanskje derfor han prøver å lure i meg de paraplydrinkene. Det er stille i det øyeblikk jeg drikker.

Sukk, ja jeg er nok en komplett bokidiot.Og jeg elsker det, selv om det er travelt til tider. Da er det godt med ferie, langt borte fra alt hjemme.

Akkurat nå har vi kommet hjem fra vi på Gran Canaria, to hele uker.

Hva vi gjør på der? Jo, der leser vi bøker.

 

 

 

 

Bildetekst. Vanlig samtale på bokrommet. Skal vi se. Desember ja, bokhøst, da må temaet bli Så fersk at det ryker av dem. Januar: Nordisk. Nei Nesbø, her kan du ikke prøve å lure deg inn. Du får ikke plass før neste måned, da er temaet norske forfattere. Ja jeg vet at du har ventet lenge. Ja, jeg innrømmer at jeg hverken har lest Tørst enda, og ikke kniv, helt korrekt, så ro deg ned. Mars, hmmmm, da tror jeg jeg må ha temaet, India, Midt-Østen og Korea, den stabelen begynner å bli litt høy nå. Slutt å rope nå. Hører du Liza Marklund? Du ligger i stabelen for desember nå, så ro deg ned. Ok, jeg skal flytte deg et hakk opp, men da er du stille.

10 kommentarer
    1. Flirer godt av deg og bøkene ❤️. Antagelig fordi jeg ser meg selv 🤣. «Nok bøker» – nix, det gir ikke mening. Ikke bare bibliotek, heller. Det må nemlig bo så mange som mulig hos meg.

    2. Så moro lesning ☺️. Jeg må også lese, hver dag! Under pandemien måtte jeg gå over til Bookbites pga stengt bibliotek. Veldig uvant å ikke holde i en bok. Men nå leser jeg bok etter bok digitalt. Har dessverre ikke råd eller plass til å kjøpe bøker. Så jeg elsker biblioteket. Måtte rydde i bokhyller i fjor, det rant nesten ut døra. Måtte si farvel til 200-300 bøker. Håper de har fått gode nye hjem. Kos deg med bøkene 📚. God jul!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg