Først når vi har akseptert, kan vi gå videre

 

 

Jeg sitter i bilen, på vei hjem fra julefeiring.

Det er vel da ingen bombe for de som kjenner meg at jeg filosoferer litt.

Akkurat nå tenker jeg på lengsel.

Temaet var også i tenkeboksen for noen dager siden.

Vi mennesker er ofte følelsesbomber.

I høytider har de bombene en tendens til å eksplodere.

De lar seg modne av mangelen på sol og dagslys.

Når vi så forer de med en god porsjon lengsel, ja da smeller de.

Er vi av de som har store følelser, kan eksplosjonen bli stor.

Er vi i psykisk balanse fra før, kan vi kanskje komme oss unna i tide.

Har vi derimot psykiske utfordringer fra før, ja da kan det bli tøffe tak.

 

Å jobbe med seg  selv mentalt, er like viktig som fysisk trening.

Vi må ta tak i det som tynger oss.

Ofte er det sorg over noen eller noe vi har mistet.

Sorg må få ta den tid den trenger for å mildnes.

Den kan ikke trues til taushet.

Like ofte sørger man over det man ikke har, men gjerne skulle hatt.

Hvis man ønsker endring, kan man bruke høytiden som drivkraft til nye tanker.

Man anerkjenner at sånn er det, slik føler jeg det, men nå vil jeg ha fokus på å endring til det bedre.

 

Løsningen er å gjøre noe nytt, noe som en selv skaper.

Noe som er lystbetont for en selv.

Selv om man har fulgt tradisjoner i årevis, er man ikke nødt til å fortsette med det, hvis det ikke gagner en.

Hvis noe gjør det nedtrykt, tenk nytt, tenk på det du kan gjøre, som gleder deg.

Aksepter at det du lengter etter, ikke er der.

Gå videre med kursen mot et nytt fjell, istedenfor å fortsette å gå på de gamle toppene.

Lag nye tradisjoner, enten det gjelder juleferie, sommerferie eller mennesker som er flinke til å dra deg ned i humør.

Ta styringen selv.

Se for deg at du har blanke ark i boken din, som du kan fylle med det du ønsker.

Bruk litt tid på å sette ned dine ønsker.

Ønsker som du kan sette ut i livet selv.

Slutt å være en trikk som følger gamle skinner.

Skriv ned alt du føler tynger deg i dag.

Velg en ting du føler du greier å endre.

Og vet du at bare tankene på endring, vil starte prosesser i hjernen.

Nye, gode prosesser.

Si ja til å la det gamle gå.

Si ja til nye spor.

Si ja til deg selv, til ditt liv, til bedre dager.

I dag

https://lillasjel.blogg.no/1530015761_si_ja_inni_deg.html

Hvis bare, ja da hadde alt vært bedre

4 kommentarer
    1. Tankene om de som ikke lenger er blant oss lenger er sterkere under høytidene, noe jeg merker godt selv. Det har gått henholdsvis 18 år siden min far ble borte i november 2000, og 12 år siden min mor døde i juni 2006. Første julen de var borte, var selvsagt den tyngste, men savnet blir aldri borte. Følelsene kan boble over, og tårene renne fortsatt når jeg tenker på at de ikke er her for å feire julen sammen med meg. Når det er sagt så vet jeg å kose meg, og hente fram alle de gode minnene vi har hatt sammen også 😊

    2. Jeg tror mange tenker at ting bare SKJER, men det er jo tross alt vi som kan styre mye av det 🙂 Hvordan vi tenker, hvordan vi FÅR det 🙂 Mental trening helt klart viktig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg