Hvordan kaste dårlig samvittighet

 

Del 1

https://lillasjel.blogg.no/i-dag-laerer-vi-a-lytte-til-egen-kropp.html

 

Del 2:

https://lillasjel.blogg.no/hvordan-laere-seg-a-bli-glad-i-seg-selv.html

 

Da er vi klar for del 3 som heter Hvordan kaster vi dårlig samvittihet

Mange er veldig opphengt i det med dårlig samvittighet

Det heter at jeg får dårlig samvittighet eller en person gir meg dårlig samvittighet

Fæle greier

Hvis du tenker og ser litt objektivt på dette fenomenet

Jeg rekker deg en gave, på den står det skrevet med store bokstaver “DÅRLIG SAMVITTIGHET”

Hva gjør du da

Tar du imot den

Trykker du den inntil deg og klager over meg

Å jeg er så lei av at Mariann hele tiden gir meg dårlig samvittighet

Kan hun ikke snart slutte med det

Jeg blir så sliten

Nei, jeg kan ikke det, jeg kommer til å fortsette med det så lenge jeg lever

Eller

 

 

Hva skjer hvis du nekter å ta imot “gaven”

Hva skjer hvis du sier, nei takk, jeg vil ikke ha dårlig samvittighet

Ja, kanskje har du masse ting du  “burde” gjort, men enten gjør du det eller så velger du å ikke gjøre det

Det er ikke lovpålagt å ha dårlig samvittighet i tillegg

Hvem har sagt at du skal ha det

Jo, det er faktisk du selv

Ingen andre enn du selv kan gi deg dårlig samvittighet

Ja, jeg kan prøve å gi deg det, men hvis du ikke tar imot ,da nytter det ikke

Hva kan du bruke den til- Ingenting

Ikke ta imot noe du ikke har bruk for

 

 

Vi har nemlig hele tiden et valg

Vi har et valg og vi har unnskyldninger

Ja,men du skjønner at…….

Ingen i hele verden kan true deg til noe som helst, uten at det står om liv selvfølgelig, og det er ikke i den kategorien vi er i her

Ikke svigermor, ikke sjefen, ikke formannen i idrettslaget, ikke venner og bekjente

Ingen kan gi deg dårlig samvittighet utenom deg selv

Noen ganger er det ikke engang andre mennesker involvert

Å jeg har så dårlig samvittighet for jeg har ikke vasket til helga, jeg bakte ikke 7 sorter til jul, jeg har ikke vasket ned skapene i kjelleren før konfirmasjonen, jeg sa nei til å hjelpe ei venninne å flytte, jeg sa nei,nei, nei ,nei

Ja, så sa du nei, men samtidig som man sier nei til en ting, sier man ja til noe annet

Det følger bestandig et ja etter et nei

Kanskje du sa ja til deg selv

Gjør det oftere du

Kast den dårlige samvittigheten din i peisen og brenn den opp

Start å øve i dag, tren “kaste dårlig samvittighet muskelen”, den sitter i hodet

Du har ikke bruk for den

I dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg