Hvordan lære seg å bli glad i seg selv

 

 

Jeg skriver først og fremst for meg selv, i og med at ordene kommer fra mitt hode og hjerte

Den som har aller mest nytte av det er derfor meg selv

Jeg påstår ikke at jeg vet  noe mer eller bedre enn andre

Alt er bare min måte å se ting på

Det inspirerer meg dog utrolig mye at det også gir gjenklang hos så mange andre

Jeg er ydmyk og takknemlig for alle gode ord jeg har fått og alle fine sjeler som er blitt bragt meg i møte ved hjelp av ordene

Hvis mine ord kan være til hjelp for noen, er jeg utrolig glad for det, enten det nå er fordi de synes ordene gir gjenklang eller de føler for å gjøre det motsatte av hva jeg har gjort

Alle har sin vei og gå og min vei er ikke  for andre enn meg

Det jeg håper er at de får lyst til å starte prosessen

For alle de som har tunge byrder å bære på fra barndom og oppvekst, kan det kanskje være en spire til å søke profesjonell hjelp

Det er ikke alt man kan klare alene, det å innse at man trenger hjelp og støtte kan være første steget til et bedre liv

Alle må derfor finne sin måte å gjøre ting på, finne sin vei

Alle fortjener å ha det best mulig

 

I og med at mange har gitt meg tilbakemelding på at selvutvikling er vanskelig, føler jeg for å prøve å forenkle det

Hvis man skal gjøre noe enklere, må man bryte det ned i mindre biter

Gaper man over for mye på en gang, blir det lett uoverkommelig

Selvutvikling er ikke som nyttårsforsetter at man bestemmer seg til 1. januar og når man ikke får til, ja da dropper man ut

Selvutvikling gjør vi for at vi skal lettere være glad og tilfreds og finne en indre ro

Det kan vi ikke stresse med å få til, det må komme forsiktig og fint i det tempo som passer oss

Kanskje du er flink en dag og så glemmer du det 14 dager, og det er helt ok

Har du først sagt ja inni deg, vil det fra inni deg komme påminnelser som du vil legge merke til

Ta livet med ro og ergre deg aldri over at du har glemt eller ikke får til

Du får til på den måten og på den tiden som er riktig for deg

Det er mange biter som skal på plass

Så len deg bakover og si ja til å få det godt og ha tro på at alt ordner seg akkkurat til rett tid

Første del vi jobbet med var å lære oss å lytte til kroppen

https://lillasjel.blogg.no/i-dag-laerer-vi-a-lytte-til-egen-kropp.html

Nå utbryter du kanskje, åh det har jeg glemt

Se der ja, men det er helt ok, det kommer når det skal husker du

Ikke stress, det er nesten det aller viktigste

Hvis du klikker på linken under, kommer du til det innlegget som handlet om starten på det å lytte til kroppen

 

Samtidig som vi lærer oss å lytte til kroppen, skal vi også lære oss å bli glad i oss selv

Det er ingen enkel jobb

Vi er som regel vår verste fiende der

Jeg hadde et innlegg i går om janteloven, at vi ikke skal tro vi er noe

Den har egentlig ingen makt den,hvis ikke du selv tillater det

http://lillasjel.blogg.no/1361442928_det_er_ikke_jantelove.html

Det første vi kan gjøre er å skrive ned 1 liten setning om oss selv som vi liker å si og som vi tror på

Hva det nå måtte være, samme hvor liten og betydningsløs du synes den er, bare den er god

Når du sier den høyt, skal du kjenne at det føles litt godt inni deg

Det kan være Jeg er flink til å strikke, jeg er flink til å gå tur, jeg er snill, jeg er ærlig, osv

En liten ting du klarer å komme opp med om deg selv

Si så den setningen om igjen og om igjen så ofte du husker det i løpet av dagen

Skriv den gjerne ned på en lapp og heng den opp så du ser den

Syng den gjerne i en glad sang, tralalala

 

Så snart du blir lei av den, finner du på noe nytt å skrive

Hvis du ikke kommer på noe nytt, da fortsetter du med den du har

Ikke bry deg om om du føler det ikke er noe viktig , kun at det er en fin setning

Det er en viktig regel, den skal IKKE inneholde IKKE og den skal være i presens, dvs den skal være i nåform

Ikke at jeg var flink men jeg er flink, jeg er snill, noe du kan si du er akkurat i dag

Hvis du føler det er vanskelig kan du legge til -I dag er jeg –

Da vil det bli automatisk noe du er i dag

For mange blir dette kjedelig, de ser mange positive ting med seg selv, men jeg vet  mange som ikke greier å finne på noe godt å si om seg selv og da er dette en tøff nok oppgave å starte med

Når dere først har fått grepet om den ene setningen, da lager du en ny og en ny, til du har 5 ting

Gjenta disse setningene, en etter en eller alle, eller akkurat som det passer deg

Kanskje du vil ta en den ene dagen og så en ny den neste dagen

Legg merke til hva dette gjør med deg

En sånn liten ting som kan virke så banal og teit og enkel, kan gjøre underverker for en menneskekropp

Når du begynner å få tak på det og du kjenner at du liker det, la det gå sport i det

Få med en venninne eller en venn, og hjelp hverandre

Du hjelper henne med å se hva bra hun gjør og hun hjelper deg

Send hverdandre positive meldinger der dere oppmuntrer hverandre

Spre det til å gjelde andre

Gi andre komplimenter, si hva du liker ved dem, si du er glad i dem

Det rare er serru at sier du ting til andre, sier du det til deg selv også

Hodet ditt og kroppen din tror på alt du sier, de skiller ikke hvem det er til

 

 

Hvis du hører negative ting

Enten at det kommer fra deg eller fra andre

Stopp opp og tenk 5 sekunder og så tenker du:

Jeg skifter kanal for kroppen min liker ikke disse ordene

Så ser du de negative ordene gå ut av hodet ditt  og rett inn i et  bål og brenner opp

Det krever trening, men jeg synes det er en morsom trening

Du kan lage et lite bål eller et stort bål og der kan du kaste mange teite ord du ikke liker

Har noen sagt noe dumt til deg , ja så kast det på bålet og se det brenner opp

Ikke bli sint på deg selv om du ikke får til og ikke stress

Ingen blir verdensmester uten masse øving

Øving skal være gøy, ikke kjedelig

Er du glad i deg selv

I dag

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg