Jeg er så glad for alt jeg har greid.


 

De som har fulgt meg på bloggen, har nok fått med seg at formen har ikke vært mye å skryte av i høst.

To luftveisinfeksjoner etter hverandre har stjålet energien min.

Jeg har en del regler jeg lever etter.

Den ene er at det er ikke krise om tradisjoner blir brutt av og til.

Det er verre å trumpe dem igjennom for enhver pris.

 

Lille julaften er den dagen som for oss er nesten den aller beste i julen.

Vi har sterke tradisjoner denne dagen.

Julevask og rydding skal avsluttes.

Julepynten kommer frem.

Det er lutefisk til middag med hjemmebakt flatbrød

Om kvelden siger vi ned i godstolen.

Da sprettes fenalåret og det spises sammen men nystekte brød og flatbrød.

Jeg har og en venninne som bruker å besøke oss lille julaften

I fjor var vi bortreist 

Derfor ble tradisjonene brutt.

Det var helt greit, men i år skal vi være hjemme.

I og med at formen har vært dårlig, har jeg posjonert ut gjøremålene.

Jeg har valgt ut de som gir meg mest glede og jeg har brukt lang tid på å gjennomføre.

Jeg vasket bokhylla mi. Den er full av uleste bokskatter som venter på å bli lest.

Jeg vasket vinduer innvendig og utvendig. Flere stormer hadde dekt dem med salt fra vei og sjø. Jeg så nesten ikke ut, så det var deilig å få gjort.

Jeg lagde syltaflesk. Veldig enkelt, det er rett og slett svineribbe.

Suksessterte uten suksess, den henger ikke sammen og kremen sprakk, men smaker godt.

http://lillasjel.blogg.no/1481899964_en_suksessterte_er_ik.html

Brente mandler med kajennepepper


http://lillasjel.blogg.no/1360407296_kommunens_beste_brd.html
Jeg har så innmari tro på at hjemmebakte brød er superbra for helsa og jeg innbiller meg at hvis alle hadde spist det hele tiden, ville det vært færre som reagerer på mel. Jeg tror det er hurtighevede kjøpebrød som skaper problemer for mange. De er som lim i tarmene. Dette er bare noe jeg innbiller meg. Kan ikke gå god for at det stemmer.

Eggesalat. Ikke bare denne lille skålen, men en stor boks til oss og et par bokser til sønnene som gleder seg til eggesalat og nystekt brød lille julaften. Koselig å ha dem i nærheten og være med å lage gode minner for oss alle. 

http://lillasjel.blogg.no/1356258480_eggesalat_med_skinke_.html

 

De tingene jeg har gjort, har jeg fått til ved å følge en annen regel jeg har.

Litt er mye mer enn ingenting.

Hvis jeg tar meg den tiden jeg trenger, kan jeg få mye gjort.

Jeg kan vaske to vinduer, hvile en time og så ta to til.

Dagen etter kan jeg ta noen til.

Bokhyllen klarte jeg på en dag.

På denne måten snegler jeg meg fremover og gleder meg over hver ting.

Knekkebrød med mye havregryn, havremel og havrekli, senker kolesterolet og smaker nydelig med alle typer pålegg eller knust i yoghurt 


http://lillasjel.blogg.no/1356258464_hjemmebakt_loff.html
Jeg skulle kjøpe rundstykker på butikken i dag men kom hjem uten. Etter at jeg hadde bakt grovbrød, satte jeg deig til loff. Det er jo ikke noe arbeid for jeg bruker mikser som knar deigen,det er bare at det tar tid og det har jeg mye av. I mellomjula  skal vi ha reker og loff. Det gleder jeg meg til.

http://lillasjel.blogg.no/1356258464_hjemmebakt_loff.html

Hos meg trenger det ikke være perfekt.

Jeg gjør det jeg greier og dropper resten.

Det var toppen av lykke når jeg fikk stekt flatbrød, for det er ganske tungt.

Aldri har jeg hatt en mer fantastisk deig. Ikke klebet den, den var lett å kjevle ut og krevde lite mel under kjevling.

Jeg elsker hjemmebakt flatbrød.

Nå er det jul hos meg

I dag

Og tror du vel ikke at julenissen også stakk innom. Deilige kransekakebiter og Sarah bernard. Heldige meg 🙂

God jul til alle Lillasjel sine lesere. Takk for alle fine kommentarer. Setter pris på hver eneste en.

 

16 kommentarer
    1. Du har fått gjort kjempemye. Og du bruker samme fremgangsmåten som meg selv. Gjøre bitte litt, og så lang hvile 🙂 Det snegler seg avgårde, men mestringsfølelsen er fantastisk <3
      Jeg skal forsøke meg på eggesalaten. Den så god ut 🙂 Jeg liker sånt 🙂
      Ønsker deg en riktig God Jul 🙂 <3

    2. Ja, man får gjort veldig mye hvis man ikke tenker påmalt man skal gjøre og bare ta litt og for meg er matlaging og baking ikke så tungt som vask, så her er ikke vasket ned et eneste rom 🙂 God jul til deg også. Kjekt du er litt på blogg igjen. 🙂 Eva:

    3. Ja, jeg er stolt over det jeg har klart og jeg gir meg sytten i det jeg ikke har gjort. Og etter at jeg overgav meg og tenkte skitt jeg gjør det jeg greier, fikk jeg faktisk mer julestemning og forventning enn jeg har hatt på årevis, for jeg visste at jeg ikke kunne presse meg og at jeg derfor ville få nok hvile. 🙂 Jeg satt midt oppe i rotet i godstolen og koste meg og sa at alt går fint 🙂 frodith:

    4. Så mye godt du har laget. Jeg har ikke vasket hverken vindu eller bokhyller, men laget god mat og kaker har jeg. Julen er hva du gjør den til, og blir ikke god om man gjør for mye. Akkurat passe er fint, og det er det her og. Den brødteorien din er jeg forresten VELDIG enig i 🙂 God jul til deg og dine. Og takk for mange fine ord som treffer meg rett i hjertet. <3

    5. Synes du har gjort alvorlig mye! På hus og bakefronten blir det gjort mindre og mindre for hvert år …, men jeg stresser ikke med det . Kjøl og frys er mer enn full og jeg har og er svært så sosial. Det blir det viktigste for meg.
      GOD JUL til deg og dine.

    6. Ja, viktig å sortere ut hva som er viktigst for en selv. For meg er der best de tingene som krever lite energi og da er mat og baking det jeg koser meg mest med. Men vi skal på dansefest 2. Dag og på vennefest 5. Dag. Det er her i bygda så da drar jeg hjem når det passer meg. 🙂 maiken:

    7. Du har jo fått gjort kjempemasse! De brødene dine skal jeg prøve en dag. Jeg ser at du også tar dem ut av formen på slutten – det gjør jeg også, for jeg liker at det er skorpe rundt hele brødet! Jeg ønsker meg mer energi og overskudd fra nissen i år, og jeg håper du får et friskere år i 2017. Riktig god jul til deg! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg