ER DU REDD FOR Å BLI FRISK

 

Det var nå og et spørsmål

Skal vi være redde for å bli være frisk

Spørsmålet er slett ikke så dumt

Jeg går ut fra at når jeg har vært redd, så har og andre vært det

Det er mange mekanismer i kroppen vår som vi ikke er bevisst

Det ene er motstand mot endring

Særlig hvis vi ikke er vant til gode endringer

 

Hvis du tenker deg at du står inne i en strikk

Foran deg ser du et stup

Strammer du strikken så den ryker, ja da faller du utfor det stupet

Jobben din er å tøye den strikken så langt du kan men beholde strikken like hel

Kanskje er kroppen din så dårlig at du ikke klarer å stramme den

Da er du jo trygg

Da faller du ikke utfor

Samtidig er det en hel masse goder fremme der, du så gjerne ville hatt tak i

Kunne du tøyd den strikken litt, så ville du nå i mange av de

 

 

 

Hva da hvis du har falt utfor 10 ganger før

10 ganger har du for det første slått deg nesten ihjel

Deretter har du måtte strevd og strevd, kanskje i dagesvis, månedsvis, kanskje år, for å komme opp igjen

Hvor nervøs blir du for å tøye strikken da

Du vet at tøyer du den langt nok, får du masse belønninger

Et godt friskt liv med masse aktiviteter

Strekker du derimot det lille ekstra, da faller du utfor igjen

Hvor redd er du

 

 

 

Skjønner du hvor jeg vil hen

Klart alle som har vært langtidssyke, vil bli frisk

Det er bare det at det er ikke så enkelt bestandig å gå dit, selv om forutsetningen nå skulle ligge tilrette for det

Endringen fra å være satt tilbake og til å være frisk, kan være en utfordring

Kroppen vår er nemlig redd

Den er redd for hva som venter den

Den er ikke vant til å være frisk

Den vet ikke hvordan det er

Belønningene ser innmari fristende ut

Vi vil jo dit så gjerne

Men kroppen holder oss igjen

Og det rare er at vi ikke vet om det

Vi tror vi strekker strikken, men så holder vi igjen

Helt ubevisst

 

 

 

Hvis du er i denne situasjonen at du nå skal tøye strikken

Eller du har noen i din nære omkrets som holder på å komme tilbake etter sykdom

Vær obs på at de kanskje ikke klarer å være superflinke med en gang

At de må få ta det litt med ro

La endringene komme gradvis, forsiktig steg for steg

Viljestyrken kan være brukt opp

Man er redd

Ha litt forståelse for hvordan kroppen og det mentale fungerer

Ofte har vi tankemønstre som holder oss tilbake, for å beskytte oss

Hvis vi er obs på dette, går det bedre

Da kan vi legge bort den dårlige samvittigheten som ofte følger med

Den vi får når vi føler vi skulle gjort mer enn vi klarer i øyeblikket

Da kan vi ta så små eller store skritt som føles godt for oss

For fremover vil vi

Det er vi skjønt enig om, selv om vi kan være litt redd 

I dag

 

Under er noen linker til innlegg jeg skrev når jeg oppdaget hvor redd jeg var for endring

http://lillasjel.blogg.no/1345469239_hjelp_jeg_str_fast_i_.html

http://lillasjel.blogg.no/1345567581_kom_meg_ls_i_eget_hod.html

 http://lillasjel.blogg.no/1345820937_greier_du__pne_porten.html

 

 

 

14 kommentarer
    1. Veldig meningsfulle ord du har skrevet her. Jeg er faktisk redd for å bli frisk, nettopp fordi jeg ikke vet hvem jeg er uten 9år med psykiske problemer av og på. Hvem er jeg uten alle tablettene som forandrer min personlighet?

    2. booksanddietcoke: Ja, det er mange som ikke er klar over disse mekanismene i seg selv eller andre. Du må bare finne ut hvem du er og ta det rolig og forsiktig og vite at du har noe godt i vente. Små steg i gangen, lage seg belønninger underveis så man har noe å glede seg til og ingen dårlig samvittighet de gangene man ikke greier. Lykke til:)

    3. Dette hørtes veldig fornuftig og bra ut :)..tenker selv at jeg er flink til å å utfordre meg selv, prøve ting, som stort sett har gitt meg ørlitt fremgang sett over lang tid, men også gitt meg tilbakesteg en kort, eller lengre periode..så jeg tror jeg blir frisk, det tar bare litt tid 🙂 Klem fra meg <3

    4. Jeg skjønner hva du snakker om, for det er kanskje litt sånn at hvis man blir friskere, og er er REDD for å plutselig bli syk igjen, så er det bedre å ha forsvaret klart på en måte..Jeg BLIR sikkert syk igjen liksom… Og at man kanskje ikke TØR helt å la seg rive med, bedre med forsvaret oppe…?

    5. frodith: Ja, det er litt sånn og så er det litt det at man vet ikke hva man går til helt. Man vet rett og slett ikke hvordan det er å være helt frisk så når man ser aktive mennesker som er i full aktivitet så får man litt panikk for man kjenner at dette greier jeg aldri liksom:) Det er mange mekanismer. en av dem er at kroppen er vant til å passe på deg, så den holder deg igjen. En annen er det at når man først kjenner seg frisk, så kan man dure på og kroppen kjennes vidurnderlig bra ut, men så sniker det seg innpå igjen og kaster seg over deg bakfra,hehe. Så for mange er det nok en angst der for at ting skal komme igjjen og at man ikke helt tror på det at man er frisk og man vet heller ikke helt å forholde seg til det. Skal skrive litt mer om det en annen dag, for det kom litt mer tanker etterhvert:)

    6. Den traff, og den traff godt. Kjenner meg godt igjen fra den gangen jeg slet med hodet.
      Det var så mange ganger jeg falt, og det var så tungt å klatre opp igjen, men alikevell ga jeg gass. Jeg ga for mye gass enkelte dager, og det bars rett ned.
      Kroppen min ropte nei, men jeg hørte ikke etter. Jeg hadde ikke tid, jeg var livredd for å bli sinket. Det var kroppen min som til slutt streiket, og jeg kunne ikke gjøre noe med det. Jeg lærte noe viktig den gangen, og jeg prøver å holde på de tankene.

    7. Tror du har lest tankene mine i det siste gitt. Jeg har nemlig fundert på å begynne med noe annet enn levaxin, men siden jeg har brukt det siden jeg var 14 år slo tanken plutselig inn at jeg mest sansynlig vil få en helt annen kropp etter det. Hvordan vil det bli å få en kropp med temperatur, kanskje mer energi osv. En ganske skummel tanke å tenke på at jeg kanskje blir en helt annen versjon av meg selv. Jeg og levaxinen har jo vært et radarpar siden jeg var et barn. Prosessen er uansett ikke gjort over natta. Må først finne en lege som vil gi meg noe annet, men det ble plutselig litt mer å tenke på

    8. Ja, det er en utfordring det der, å ikke vite hva som skjer, hvordan man vil bli. Jeg bruker armour men har ikke blitt noe bedre. Kanskje du ville hatt nytte av litt liothyranin i tillegg til levaxinen? Jeg går på Balderklinikken med stoffskiftet mitt. Venke:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg