GREIER DU Å ÅPNE PORTEN? Del 3

                   
       
Jeg har den siste uken jobbet med prosesser i eget hode

Noen synes jeg er veldig formanende og belærende når jeg blogger

Det er jeg enig i

Noen tror er at jeg innbiller meg at jeg klarer å gjøre alt og være alt det jeg formaner om

Det stemmer ikke

Jeg skriver like mye som terapi til meg selv som til andre

 

For de som har fulgt bloggen min denne uken har jeg tatt for meg den stengte porten jeg har stått foran

Hjelp jeg står fast i eget hode, del 1

Kom meg løs i eget hode,del 2

Står du foran en sånn port?

Klarer du å se hvorfor du står der

For noen er det soleklare årsaker

Sykdom, sorg, vonde opplevelser

Er det sykdom, må vi få en oversikt over hva vi kan gjøre for oss selv

Kan vi bli frisk, kan vi bli bedre, blir vi verre

Vi må rett og slett se hvilke fysiske ressurser vi har til rådighet

Det kan være beinhard jobbing over lengre tid, for å finne ut hvilke muligheter vi nå har

Hvordan kan jeg få åpnet den porten, ihvertfall så mye at jeg kan smyge meg igjennom, eller kanskje er situasjonen min sånn at jeg kan kun titte gjennom den av og til

 

Har du traumer som spiser deg opp mentalt

Da må du kanskje ha hjelp til å legge ting bak deg

Hjelp til å se fremover

Psykologer, tankefeltterapi, coacher, mestringskurs

Du kan kanskje bruke samme bilde som jeg gjør nå

Se for deg at du har fått en helt ny bok med bare blanke sider som  du kan fylle selv med det du ønsker

Du kan ikke la personer som har ødelagt din fortid også få ødelegge din fremtid

 

Er du glad i noen som ikke vil vite av deg

Da må du innse at du må gå videre gjennom porten uten denne personen

Man kan ikke tvinge noen til å bli glad i en

Hvis vi ikke er villig til å slippe taket, ødelegger vi ikke bare vårt eget liv, men kanskje også andres

Går en ikke videre, mister en  og muligheten til å finne noen som faktisk kan bli glad i en

Det er rett og slett bortkastet å bruke livet sitt på en som ikke bryr seg

 

Det kan være tusenvis av årsaker til at du står foran denne porten men kun du selv kan få deg igjennom den

Du kan ikke vente eller skylde på noen annen

Jeg fikk åpnet min port ved hjelp av gode venner som kom med gode innspill, og egen vilje til å snu tankemønster

Jeg har nok ikke kommet helt igjennom enda, så fort går det ikke, men prosessene er i gang

Jeg har holdt igjen og lagd meg begrensninger, fordi jeg har vært redd endringen

En redsel for store endringer fra barndommen kom frem i dagen igjen, selv om endringen nå er til det gode

Hver gang begrensningstankene nå dukker opp, setter jeg opp et skilt i hodet der det står muligheter

Tankene vil da flytte seg fra begrensningen til å lete etter nye muligheter jeg får etter endringen

I tillegg ser jeg for meg et bilde av en fargebok med blanke ark, for som barn elsket jeg første skoledag med nye bøker og blanke ark

Denne boken er det nå opp til meg selv å fylle med det jeg vil ha i den

Disse endringene i tankene mine skal hjelpe meg å slippe taket i begrensningene

Når man har gjort de endringer som er nødvendig, må man huske å lukke porten igjen

Nå er man ferdig og kan legge ting bak seg

Nå har man gått videre på veien som heter livet og da har man ikke behov for å se tilbake

Så enkelt er det selvfølgelig ikke

Vi møter på nye porter gang på gang og noen kan se veldig lik ut

Det er viktig  å huske at den er ikke helt lik, for den gamle er fortid

Vi må derfor gjenta samme prosedyre som vi gjorde ved forrige grind

Noen ganger er det enklere, noen ganger vanskeligere

 

Ved hjelp av en dialog denne uken har jeg og innsett at jeg ikke liker å bli misforstått

Jeg blir stadig like forundret, når jeg finner ut at noen tolker ordene mine annerledes enn jeg har tenkt når jeg skrev dem

Jeg går direkte i forsvar og blir innmari opptatt, kanskje med enda flere ord, å forklare meg

Jeg skjønner liksom ikke at forklaringene også kan tolkes annerledes

Dette må jeg lære meg å slutte med

Jeg må rett og slett lære meg å tåle at andre leser ordene annerledes og danner egne bilder i hodet sitt av hva som står

De har jo ikke mulighet til å se hva jeg har tenkt når jeg skriver

Vi tolker ord ut fra egne erfaringer i livet

Vi blir trigget av forskjellige ting

Et utsagn som kan være helt ok og bare av det gode, for meg, kan føles som et angrep av deg, og motsatt

Heldigvis for meg så var denne personen så sterk og så fornuftig, at vedkommende lot samtalen gå til vi fant ut av det begge to

Det var lærerikt og fortalte meg at jeg fortsatt har triggerpunkter

Jeg følte meg ofte misforstått når jeg var barn og nå kom denne følelsen opp  i lyset igjen

Livet er en reise i lærdom og for meg føles det spennende og stadig like overaskende

Det er ofte sånn at ord som ble sagt oss, eller opplevelser vi hadde som barn, skapte tankemønster i hodet vårt

Når vi nå kommer i samme situasjon, reagerer vi på nytt som vi gjorde den gang

Nå har jeg vandret videre jeg på min vei mot lyset

Hva med deg

Får du opp porten?

 

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19092680)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19092680)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19092680)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20489318)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20489318)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

4 kommentarer
    1. Beklager Victoria: Jeg legger ikke igjen kommentarer for å få noe tilbake. Jeg leser de bloggene som interesserer meg, ikke for å gjøre gjengjeld til noen. Har du en god blogg jeg liker, da ser jeg innom, men ikke bare for å få opp seertallene dine eller antall kommentarer.

    2. Vil vel bare si at porten går både opp og igjen. Mest åpen, Noen ganger helt steng, eller litt på gløtt. Det viktige er å vite at en har nøkkel til porten, og vise at den KAN låses opp…

    3. Ja, akkurat sånn er det moonbeamscorner: Noen ganger stenger den seg midt i fleisen på oss til og med,hehe. Bra vi vet at den kan lirkes opp igjen, også uten nøkkel hvis man bare tar seg tid nok og vil nok:))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg