SOSAKJØTT

Sosakjøtt er kjøtt med løk og champignon , i saus

Her har jeg brukt hjortekjøtt, men okse kan også brukes

Her må man bruke deler av dyret som trenger litt koking, ikke de fineste biffene

Jeg har brukt rundbiff hjort

Er ikke noe snarlagd mat dette fordi kjøttet må kokes en stund, men det kan også kokes dagen i forveien og så varmes opp og lage saus til.

Kutt opp kjøttet

Man kan vende kjøttet i mel før man steker det, det gir litt god bruningssmak.

Jeg har ikke gjort det denne gangen

Husk Salt og pepper

Surr ikke for mye i pannen samtidig , da blir det kokt istedenfor å få den brune stekeskorpen, som setter  god smak

Deretter stekes løken

Champignon

Ha på vann og la det hele koke til det er mørt, ca en time
Hiv også oppi noen einebær hvis du har det, eller noen laurbærblader, men slett ikke nødvendig

Bland forsiktig i en meljevning mens du rører godt. Jevningen lager du ved å røre ut litt mel i kaldt vann

Man kan og bruke maizenna. Tilsett en skvett fløte og gjerne litt rømme, eller litt brunost, eller litt ripsgele for å gi smaken en liten piff

Serveres med kokte poteter, flatbrød og tyttebærsyltetøy, for de som ønsker det

 

 

Advarsel: Alle mine oppskrifter er egentlig ikke oppskrifter, kun ideer til inspirasjon

Jeg er selvlært, så jeg har nok en del teknikker som en faglært kokk vil rynke på nesen av

Det følger derfor ingen garantier med om et vellykket resultat

Når jeg lager mat, bruker jeg sjelden oppskrift, jeg tar hva jeg har

Bytt derfor gjerne ut ingredienser med hva du selv liker eller har for hånden

Jeg lager stort sett vanlig hverdagsmat, så det er lite fancy og innovative oppskrifter hos meg

6 kommentarer
    1. Er gjort godt eller? Aldri smakt… Det både så og hørtes godt ut. Jeg skal hjem en tur til Moss kjøttkaker nesten… men hjort hørtes veldig eksotisk og spennende ut 🙂

    2. Jeg lager noe lignende på oksekjøtt, gjerne rundbiffen, som skjæres i biter. Bruner kjøtt og løk. Koker det godt og lager brun saus men jevning. Krydder etter hva slags humør jeg er i 🙂 Lar det stå et døgn i kjøleskapet før det serveres Med potet eller ris pluss en salatbolle. Vi kaller denne retten kjøtt i mørke.

    3. frodith: Ja, hjortekjøtt er godt. Det er ikke så veldig eksotisk her oppe hos oss, for her er det mange som er på hjortejakt:) Jeg synes ikke det er så innmari spennende, det er ikke så velidg ulikt biff, bare litt mer viltsmak

    4. Spennende å se andre sine oppskrifter lokalt her fra Rauma.
      Noen tips fra meg i fht. sosakjøtt:
      Jeg bruker en brødpose til melet – mel, salt og knust pepper ristes, før alt kjøttet has i. Snurrer rundt toppen av posen, og vender kjøttet godt i posen og melet.
      Stekes i varm panne med smør – helst gult “ekte smør” fra Tine, som ikke inneholder salt.
      Store kjøttbiter skjærer jeg i skiver på vel1,5 cm tykk, før jeg steker dem.
      Koker så kjøttet i en gryte med grovsalt, knust pepper fra morter, en hel ingefær delt opp i noen biter, 2-3 laurbærblad, løk skjært i skiver.
      Kjøttet bør kokes/trekkes minst 2-3 timer.
      Bruner så meljevning på vanlig måte, med “ekte smør”.
      Har i gryta ca. 1 ss. brunt rørsukker, 1 ts. eddik 7%, en ss. tyttebærsyltetøy.
      Til slutt noen dråper med sterk chili olje fra Koon Yick(kjøpes på Asia butikk).
      Når det gjelder pepper, bruker jeg hel sort pepper, som jeg på forhånd har tørrstekt i varm stekepanne ca. 30 sekunder, før den kjøles ned og knuses i morter. Pepperen får da en mildere og nøtteaktig smak – veldig godt til all slags mat.

    5. Joar Venaas: Ja, det hørtes ut som gode tips 🙂 Blir sikkert fabelaktig godt 🙂 Det med posen er et godt tips, jeg vet jo om det, men glemmer det, går liksom på gammel autopilot, så bra du minner meg på det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg